Audi AI:Trail skal bli en elektrisk bil for røft terreng.
Audi AI:Trail skal bli en elektrisk bil for røft terreng. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

De seks villeste konseptbilene vi fikk se i Frankfurt

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Frankfurt / Tek.no: Bilmessen i Frankfurt bød i hovedsak på avdukingen av de endelige produksjonsversjonene av flere elbiler vi tidligere bare hadde sett i prototyp- eller konseptversjoner.

Men ingen bilmesse uten noen splitter nye bilkonsepter, og Frankfurt hadde selvfølgelig sin andel også av disse. 

Sjekk ut noen andre saker fra den store bilmessen i Frankfurt:

Audis månebil med droner 

Den mest elleville konseptbilen på bilmessen var nok Audis AI: Trail. Dette er Audis visjon for en elektrisk offroad-bil som i all hovedsak kan kjøre seg selv, og fra utsiden ser den omtrent ut som et kjøretøy man kan finne på å sette ut på en fjern måne et sted.

Bilen er en del av Audis AI-serie for konseptbiler, hvor vi allerede finner sportsbilen AI: Race, den selvkjørende AI: Me og luksusbilen Aicon. 

I typisk konseptbilforstand har Audi også kommet opp med et konsept hvor bilen i praksis ikke har frontlykter, men i stedet et system med fem droner som flyr foran bilen og lyser opp veien. Disse, som Audi kaller «Audi Light Pathfinders», skal generere løft på samme måte som bladløse vifter flytter luft.

Slik ser Audi for seg at lysdronene skal kunne brukes. Foto: Audi

Dronene har kameraer om bord, og kan sende videobilder direkte til skjermen i bilen. De kan også projisere navigeringsinformasjon direkte på terrenget foran bilen. Lading gjøres induktivt på taket. 

AI: Trail måler 4,15 meter lang, 2,15 meter bred og 1,67 meter høy, og har en bakkeklaring på solide 34 centimeter. Det skal gjøre det mulig for bilen å vasse gjennom mer enn en halv meter dypt vann. 

Audi oppgir ingen batterikapasitet, men sier målet er en rekkevidde på vei eller lett terreng på mellom 400 og 500 kilometer, og 250 kilometer i røffere terreng. AI: Trail er konstruert i en blanding av stål, aluminium og karbonfiber, og veier 1.750 kg. 

Bilen har fire motorer som sammen yter 320 kilowatt, med et maksimalt dreiemoment på solide 1000 Nm. Toppfarten er 130 kilometer i timen. 

Mercedes med elektrisk S-klasse-konsept

Mercedes-Benz Vision EQS. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Mercedes-Benz har allerede to elbiler i porteføljen – SUV-en EQC og minivan-varianten EQV. I Frankfurt presenterte de sin visjon for en elbil i S-klassen – Vision EQS.

Mercedes holder seg imidlertid unna lokkespesifikasjonene som enkelte andre bilprodusenter opererer med, og sier EQS skal klare 0–100 kilometer i timen på 4,5 sekunder, drevet av to elmotorer som til sammen yter 350 kilowatt (476 hestekrefter) og 760 Nm dreiemoment. Toppfarten er på over 200 kilometer i timen. 

Hvem trenger baklykter? Mercedes-Benz har løst det med over 200 små LED-stjerner fullt integrert i designet. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Mercedes lokker imidlertid med en vanvittig rekkevidde på konseptbilen, som de oppgir skal klare solide 700 kilometer etter WLTP-standarden ved hjelp av et batteri på rundt 100 kilowattimer. Det vil i tilfelle bety at EQS vil være mer effektiv enn selv Tesla Model S, som klarer 610 WLTP-kilometer fra sitt like store (brutto) batteri. 

Også lading skal gå unna, med inntil 350 kilowatt. Det skal gi 0–80 prosent på «langt under» 20 minutter. 

Om de 24-tommers felgene vil overleve til en eventuell produksjonsbil er vel relativt usannsynlig, og det samme gjelder de 229 LED-pærene som utgjør baklyktene på bilen – i alle fall hvis man tar med i betraktningen hvor «konvensjonell» EQC ble seende ut etter det ganske spenstige konseptet Mercedes-Benz presenterte i 2016. 

Fire seter, skulpturelle seter og svært pene linjer innvendig i konseptbilen. Vi gjetter vel at den får fem seter om den noen gang kommer i produksjon. Foto: Mercedes-Benz

I motsetning til EQC er imidlertid EQS-konseptet designet på en egen elbilplattform som på mange måter kan minne om Volkswagens MEB-plattform. Den skal kunne skaleres opp og ned etter behov, og derfor passe til mange modeller. Innvendig har konseptbilen utstrakt bruk av resirkulerte plastmaterialer, både i form av plastflasker og plastavfall fra havet. 

Konseptbilen skal klare nivå tre på autonomiskalaen, som betyr at den i mange tilfeller vil kunne ta over styringen selv, men at føreren likevel må være i stand til å bryte inn om nødvendig. 

BMW: Basisen for kommende i4

BMW Concept : Stein Jarle Olsen, Tek.no

BMW viste frem sin såkalte Concept 4, som foreløpig har konvensjonell drivlinje, men som også «utgjør en smakebit» på elbilen i4, som skal komme i 2021. 

BMW har tidligere varslet at i4 vil kunne gjøre 0–100 på under fire sekunder og få en topphastighet på over 200 kilometer i timen. Rekkevidden skal bli over 600 kilometer etter WLTP-standarden, og bilen får sannsynligvis firhjulstrekk og luftfjæring. 

  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Konseptbilen kjører på 21-tommers felger og kommer i fargen «Forbidden Red».

Det mest iøynefallende med designet er kanskje den ganske voldsomme grillen, som er en nytenking av BMWs tradisjonelle «nyreformede» grill.

La oss gjette at i4 ikke kommer til å ha et like stort framparti. Før den tid kommer også iX3, som skal være på markedet i 2020. 

Cupra viste frem sin lekre Tavascan

Cupra Tavascan. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

 

Seat-eide Cupra sendte ut promobilder av sitt el-SUV-konsept Tavascan like før Frankfurt-messen, men messegulvet ga oss likevel den første anledningen til å se bilen med egne øyne. 

Bilen er bygget på Volkswagens MEB-plattform, den samme som Volkswagens egen ID-serie skal produseres på, og vil være en blanding av en SUV og en sportskupé, ifølge produsenten. 

Cupra Tavascan. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Tavascan-konseptet får en motor foran og en motor bak, med totalt 225 kilowatt (306 hestekrefter) i ytelse.

Bilen er utstyrt med en batteripakke på 77 kilowattimer, som sannsynligvis er det samme batteriet som den største ID. 3-modellen får.

Det skal gi en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. 0–100 kilometer i timen skal gå unna på mindre enn 6,5 sekunder. 

Bilen har i typisk konseptbilforstand 22-tommers hjul og fire «skulpturelle» seter innvendig. Interiøret skal være en blanding av skinn, karbonfiber og alcantara.

Wey: Fullstendig selvkjørende kinesisk el-SUV

Kanskje er Wey et av de kinesiske merkene vi får høre betraktelig mer om fremover. Wey-X til venstre, Wey-S til høyre. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kinesiske merker var ikke mye å se på Frankfurt-messen, men et av de få selskapene som var der var Wey. De er eid av Great Wall Motors, Kinas største produsent av SUV-er og pickuper. 

Wey avduket to nye konsepter, i ren Tesla-stil kalt Wey-S og Wey-X. 

Wey-S. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Wey-S-konseptet er en elektrisk crossover med firhjulstrekk, totalt 260 kilowatt ytelse og en rekkevidde på rundt 400 kilometer.

Kinesiske selskaper har imidlertid en tendens til å oppgi rekkevidde etter den snille og utgående NEDC-standarden, så reell rekkevidde vil etter all sannsynlighet være betraktelig lavere. 

0–100 skal ellers unnagjøres på 4,9 sekunder og Wey-S sies å være i stand til selvkjøring på nivå fire.

Det innebærer at føreren i praksis ikke lenger trenger å ha hendene på rattet, og at bilen for de aller fleste praktiske formål skal være i stand til å kjøre seg selv. 

Storebror Wey-X er enda hakket mer optimistisk, og Wey hevder den skal være i stand til selvkjøring på nivå fem, som altså betyr at bilen skal være selvkjørende i alle situasjoner og at ingen menneskelig innblanding skal være nødvendig. 

Wey-S-konseptet har vel det vi vil beskrive som typiske konseptbilseter. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no
Wey-X. Legg merke til skjermen i front. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Konseptbilen har store skjermer både i grillen og bak, som skal kunne gjøre den i stand til å for eksempel å fortelle fotgjengere at det er trygt å krysse veien foran bilen.

Konseptet har også et enormt panoramaglasstak og såkalte selvmordsdører som åpnes hver sin vei. 

Rekkevidden er oppgitt til 510 kilometer, toppfarten 200 kilometer i timen og 0-100-tiden til 4,5 sekunder.

Om vi noen gang får se bilen i endelig produksjonsversjon gjenstår foreløpig å se, og spesielt er vel påstanden om full selvkjøring noe vi vil anbefale å ta med en klype salt. 

Wey har uansett et mål om å selge sine hybrid- og elbiler i Europa innen to år, skriver China Daily

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen