(Bilde: Shutterstock)

De kan ha knekt Oculus Rift-koden

Nese-triks gjorde brukere mindre kvalme.

Er du en av de mange som sliter med svimmelhet og kvalme når du bruker «virtual reality»? Nå tror forskere ved Purdue University i USA at de har funnet en måte å redusere problemet på. Og den er litt enklere enn man kanskje skulle tro:

– Vi har funnet at ved å putte en virtuell nese på scenen ser ut til å ha en stabiliserende effekt, sier assisterende professor David Whittinghill til Wired. 

Så enkelt?
Så enkelt? Foto: David Whittinghill/Purdue University

Denne enkle løsningen skal ha vist seg å redusere svimmelheten med 13,5 prosent.

Merket at folk ble mindre svimle i virtuelle cockpiter

Det som satte Whittinghill og teamet hans på ideen var noe mange av oss som har testet «virtual reality» nok har lagt merke til, nemlig at følelsen av kvalme ikke kommer like raskt i de spillene der vi befinner oss i en stabil cockpit.

Undersøkelsen delte en gruppe på 41 deltakere i to, hvor halvparten ble utstyrt med et virtuelt nesegrev. Så testet de to forskjellige simulasjoner.

David Whittinghill.
David Whittinghill. Foto: Purdue University

Den ene lot dem labbe rundt i en villa i Toscana, og her klarte spillerne med nese på skjermene i gjennomsnitt å holde på 94,2 sekunder lenger enn den andre.

Forskjellen var betydelig mindre i den andre simulasjonen, som var en virtuell berg-og-dalbane. Her klarte de nesebilde-utstyrte spillerne seg kun 2,2 sekunder lenger.

Lovende resultater

Whittinghill beskriver resultatene som lovende, og legger til at nesen ikke var så forstyrrende som en skulle tro. Flesteparten av de som spilte med nese la ikke merke til at den var der engang, og ble forvirret da de ble spurt om det etterpå.

– Det er et svært nesegrev. Det slo oss aldri at de ikke kom til å legge merke til nesa, men nesten ingen av dem skjønte hva vi snakket om, sier Whittinghill.

Dette er antakeligvis fordi hjernen vår rett og slett har lært seg å blokkere ut det ordinære synet av nesa, mener han.

En virtuell nese løste imidlertid ikke problemet fullstendig, og det er nok ikke så rart. Man regner nemlig med at hovedproblemet med «virtual reality» er at vi registrerer bevegelse med øynene som ikke balanseorganet i kroppen merker.

Kanskje den eneste løsningen på det problemet er å skaffe seg en slik:

Nei, nei, nei, nei!

Facebook punget ut for VR-selskapet Oculus
Slik vil de bruke «virtual reality»-teknologien

(Kilde: Wired)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen