Handler du på nett? Da bør du ta visse forholdsregler. (Bilde: iStock/13008247)

De beste og verste nettbutikkene

Forbrukerrådet har kåret de beste og de verste kundebehandlerne i en stor nettbutikktest.

[Side2]: Nylig meldte Aftenposten at vi handler aller mest på nett på søndager. Netthandelen begynner også å bli så stor i omfang at den representerer en reell trussel mot den ordinære fysiske handelen.

Nå rett før jul, er det mange som benytter seg av netthandelalternativet istedenfor å stresse rundt i butikkene. Forbrukerrådet publiserte mandag en stor undersøkelse om norsk netthandel.

Forbrukerrådet har tatt for seg 143 nettbutikker og undersøkt hva slags vilkår forbrukerne må godta og hvordan informasjonen og kontakten er overfor forbrukerne. Testen sier altså ikke noe om kvaliteten på varene butikken formidler.

Under tittelen «Følger de lov, skikk og bruk?» har rådet gitt de forskjellige butikker anmerkninger fra 0-10, hvorav 10 var det fleste anmerkninger en butikk kunne få. Forbrukerrådet har spesielt vært opptatt av om regler for reklamasjon, salgsbetingelser og angrefrist var synlig på nettsiden.

Direktør Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet sier mange nettbutikker slurver med å opplyse kunden om dens rettigheter.
Direktør Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet sier mange nettbutikker slurver med å opplyse kunden om dens rettigheter.Foto: CD Wesenberg, Kolonihaven

Store mangler

Blant annet fant rådet at 76 prosent av nettbutikkene ikke har korrekt informasjon om meldefrist for reklamasjon. 9 prosent har ikke salgsbetingelsene lett tilgjengelig.

25 prosent gir ingen eller direkte feil informasjon om at kunden har 14 dagers angrefrist.

Regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt sier i en pressemelding at butikkene gjør det relativt bra på kontaktinformasjon, men at de er tilbakeholdne med å fortelle om forbrukernes rettigheter. Bjørntvedt understreker at du for eksempel har rett til å angre og returnere uten at du må oppgi en grunn for dette.

Og 11 av butikkene fikk ingen anmerkninger i det hele tatt. Det synes forbrukerrådet er svært positivt.

Forbrukerrådet: Sjekk hvordan det gikk med alle butikkene her

Barneutstyr og sko

Mange velger å handle klær på nett. Dessverre er det slik at de butikkene som selger sko og barneutstyr er de som er dårligst til å opplyse om dine rettigheter som kunde.

- Både kosttilskudd og kosmetikk får bedre score enn i 2010, forteller Bjørntvedt.

Her er butikkene som gjør det best (0 anmerkninger)

Treningspartner (sportsustyr)

Bli vakker (kosmetikk)

Smykkeronline (Accessories)

GMax (sportsutstyr)

Multicom (elektronikk)

Nordic Naturals (kostholdtilskudd)

Flust (diverse)

Ellos (klær)

Elkjøp (elektronikk

Ayurved (kostholdstilskudd)

Blush (kosmetikk)

Butikkene som kom nederst på listen

Via Victoria (10 anm.)

Ansiktspleie (7 anm.)

Famila Antikvariat (7 anm.)

NBF Bildeler (7 anm.)

Vero Moda (7 anm.)

Denne artikkelen ble først publisert på Side2.no.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen