Test

Daybreak

Vi befinner oss i New York i en nær fremtid hvor USA herjes av en dødelig epidemi. Myndighetene gjennomfører et karantenepåbud til alle som er rammet av den mystiske sykdommen. Men det som offisielt går for å være pleie av de syke, er i realiteten en utrenskning for å verne om de friske. Vi følger ungjenta Blue (Moira Kelly) som etter hvert kommer i kontakt med en motstandsgruppe ledet av Torch (Cuba Gooding Jr.). Gruppen kjemper for å redde de syke og tilby dem frihet og legehjelp, og hun bestemmer seg for å gå inn i motstandskampen samtidig som hun forelsker seg i Torch.

Syk og fortrengt

"Daybreak" er basert på Broadway-stykket "Beirut", skrevet av Alan Bowne som døde av AIDS i 1989, 44 år gammel. Stykket er skrevet på midten av 80-tallet og er en allegori over AIDS-epidemien som på den tiden var begynt å legge en skygge over USA. Viruset Bowne beskriver overføres både seksuelt og gjennom blodet, og de smittede som settes i karantene er en skarp kommentar til hvordan myndighetene lenge valgte å feie det hele under teppet og hvor de infiserte ble isolert fra omverdenen. "Beirut" er blitt oppført på teaterscener over hele verden, men dessverre er filmatiseringen en skammelig dårlig produksjon med en datostempling utgått for lenge siden.

Cuba Gooding Jr. i
Cuba Gooding Jr. i "Daybreak", en av hans virkelig svake filmer.

Gjennomført billig

Det sies at man ikke skal dømme en bok etter dets omslag, og det samme burde vel i teorien gjelde for en DVD. For "Daybreaks" del så er førsteinntrykket svært dårlig hvor forsidebildet ikke står i stil med handlingen man leser på baksiden. Coveret gir i langt sterkere grad assosiasjoner til en film om opptøyer og gjengslagsmål blandet med kjærlighet på tvers av etnisk tilhørighet. Det hele toppes med at man har limt det øverste bildet av de to hovedrolleinnehaverne opp mot en glorete soloppgang og resultatet blir et omslag som undertegnede glatt ville bladd forbi i DVD-hyllene på bensinstasjonen. Men nå er det jo selve filmen og ikke coveret som skal anmeldes, og det kunne jo tross alt tenkes at man her satt på en bortgjemt klassiker. Dessverre viser det seg at "Daybreak" er en gjennomført billig produksjon på alle måter.

Tiltaksløs

"Daybreak" er først av alt ikke fra 2008 som det står bak på coveret, tvert imot er den produsert for TV i 1993. Dette er merkbart i det visuelle der den kan minne om de mange futuristiske filmene som ble laget på begynnelsen av 90-tallet. I "Daybreaks" tilfelle må produksjonskostnadene ha vært lik null og det er heller ikke lagt store innsatsen i å finne innspillingsområder som kan understreke et USA i en dyp krise. Ved flere anledninger kan vi se et Manhattan som syder av liv i bakgrunnen og hvor alt virker normalt slik vi er vant til det.

Bak på coveret kan man lese at dette visstnok er en "eksplosiv thriller", noe som unektelig gir forhåpninger om actionsekvenser samt at filmens handling beveger seg mot det endelige klimaks mens man selv sitter og heier i sofaen. Og det begynner lovende med en kvinne som flykter fra et karantenefengsel før hun ender med å bli skutt av voktere som kan spore henne opp takket være et symbol hun har svidd inn i huden. Den første halvdelen av filmen virker å bygge historien opp mot noen store scener mot slutten, men plutselig dør hele filmen ut og man blir etterlatt hengende i løse luften. Man får aldri en klar innsikt i hva motstandsgruppen kjemper mot, og de fremstår som så tiltaksslammet at man blir sittende og vri seg i stolen over mangelen på handling. Hva man sitter igjen med er et frustrerende melodrama som glir av gårde som snegle i klebrig sirup.

Uten troverdighet

"Daybreak" er som sagt bygget på et teaterstykke, og det kommer tydelig frem i et utall scener hvor skuespillerne gang på gang overdramatiserer både handling og replikker. Verken Moira Kelly ("One Tree Hill") eller Cuba Gooding Jr. ("Jerry Maguire") skal beskyldes for å være skuespillere i toppklasse, men her er de begge stive som saltstøtter. I tillegg er det ikke tegn til kjemi mellom dem, noe som sliter i stykker troverdigheten i kjærlighetsforholdet.

Filmen plages også av et soundtrack som tidvis minner om musikk man finner i gamle pornofilmer kun avbrutt av et knippe tidsriktige poplåter som får filmen til å fremstå mer utdatert enn hva den alt gjør fra før. Det hele avsluttes med en kvalmende soulmelodi fremført med keyboard i bakgrunnen, og dermed kjøres et siste drepende knivstikk inn i slakteofferet.

Konklusjon

Dette er en film som kunne hatt potensialet til å bli en spennende science fiction-film til ettertanke, men som roter det hele bort i en drepende kjærlighetshistorie og preget av labert budsjett med enkle løsninger. Det er tydelig at man her har sendt den ut på DVD for å utnytte suksessen til ferske og langt mer påkostede kinofilmer som "I am Legend" og "Doomsday". "Daybreak" er en film som ellers fullt fortjent ville gått i glemmeboken, for det er der den hører hjemme.

Daybreak   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen