Teknofil

Dataspill driver teknologiutviklingen

Spillerne i Norge er mer aktive enn noensinne og hele to av tre gutter spiller dataspill. Nå viser det seg at interessen også gir nytteeffekter langt utover lek på barnerommet.

Gigantisk marked
Det totale spillmarkedet på verdensbasis står for en omsetning på rundt 240 milliarder kroner i året i følge en fersk analyse fra PricewaterhouseCoopers, og vokser med nærmere 10 prosent årlig.

– Dataspill er en voksende global industri og en teknologi for fremtiden. Funcom har med sitt nye spill Age of Conan vist at norske miljøer kan bli verdensledende og skape både arbeidsplasser og eksportinntekter, sier Hilde Erlandsen, programleder for Verdikt, Norges forskningsråds store program for IKT.

Trøblete historikk
I dag er det bare Funcom som er en stor internasjonal aktør blant norske spillutviklere, selv om det finnes en rekke andre som utvikler suksessprodukter for lokalt og skandinavisk marked. Alt er likevel ikke bare en dans på roser for Funcom.

Aksjekursen har falt dramatisk i løpet av de siste ukene, og til tross for 700.000 registrerte spillere på Age of Conan, har utviklerne måtte tåle endel kritikk for barnesykdommer i spillet.


Norske Artplant har truffet mange nye spillere med familiespill, og spesielt unge jenter med blant annet hestespill.

To av tre spiller
At gutter er overrepresentert innen spilling er vel ingen overraskelse, men at to av tre gutter mellom 9 og 15 spiller så ofte som daglig vitner om solid fremgang for bransjen. Blant jenter i samme aldersgrupper spiller en av tre pc eller konsollspill daglig.

Verdikt og Erlandsen tror dette kommer til å være uvurderlig for Norges videre oppfostring av teknologiske nye spirer.

- Den generasjonen som nå vokser opp er født i den digitale tidsalder, og de behersker den teknologiske hverdagen på en naturlig og intuitiv måte. Verdensmarkedet for spill vil derfor bare øke i takt med at nye generasjoner vokser opp, og parallelt med at den teknologiske utviklingen fortsetter. Norge har på alle måter et stort potensial for å ligge i forkant i denne utviklingen. Den kunnskapen som kreves for å utvikle dataspill gir norske bedrifter og forskningsmiljøer klare fortrinn for utvikling av dataverktøy på andre områder i samfunnet. For eksempel har Statoil Hydro utviklet en virtuell oljeplattform for opplæring og øvelser, mens leger kan teste og trene på kirurgiske inngrep uten risiko for pasienter, sier Erlandsen.

Endelig satsing
Mens våre naboland har ligget langt fremme innen spillutvikling de siste årene, har vi sittet på gjerdet her til lands. Nå skal det imidlertid satses. Norges forskningsråds program skal fremme innovasjon og økt verdiskaping i norsk IKT-næring samt nærings- og samfunnsliv forøvrig.

Selv om spill ikke er hovedfokus for Verdikt-satsingen, ser man spillutvikling som en vesentlig ressurs for utviklingen av norsk IT-bransje.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen