Nicole Kidman som Satine og Ewan McGregor som Christian i Moulin Rouge!

Dans, dans, dans oppå bordet!

Christian – spilt av Ewan McGregor – er en aspirerende poet som i 1899 flytter til Paris i et håp om å søke lykken. Han blir med i en trupp som utarbeider et nytt skuespill for den fantastiske kabareten Moulin Rouge. I Moulin Rouge møter Christian på vakre Satine – i Nicole Kidmans skikkelse. Dette er begynnelsen på en stormfull romanse med intriger, ekte kjærlighet og eksplosjoner av farger og lyder.

Baz Luhrmann gjorde ferdig sin Red Curtain-trilogi med utgivelsen av Moulin Rouge! i 2001. Vi finner Ewan McGregor og Nicole Kidman som det sentrale paret, med sterke biroller i form av Jim Broadbent, John Leguizamo og Richard Roxburgh. Jammen dukker ikke Kylie Minogue opp også i en liten, men fornøyelig rolle. Moulin Rouge! hadde et budsjett på 52 millioner dollar og spilte inn 180 millioner på kino verden over.

Dekadente bohemer

Liker du romanser er dette en film som er midt i blinken for deg! Hvis du i tillegg lar deg begeistre av et visuelt og auditivt uttrykk som oser av liv, glede og sprudlende energi, da har du vitterlig kommet til rett sted. Moulin Rouge ønsker deg velkommen til en opplevelse utenom det vanlige – her skal du få bade i farger, lys og soniske sprell. Velkommen til filmmusikalens fantastiske verden!

Fortellergleden sitter løst når Baz Luhrmann tar oss med inn i en verden som har forduftet og gått inn i historiebøkene. Her får vi se dekadente bohemer og elegante kurtisaner i skjønn forening i et møte mellom det gamle og det nye. Moderne musikk kan finne på å dukke opp blant all sangen og dansen, og understreker musikalens fluktige forbindelser mellom fantasi og virkelighet. Moulin Rouge! underholder oss fra start til slutt, med null ytelsesproblemer.

Tragisk romanse

Spørsmål om ytelse gjelder også rollefigurene. Den tragiske romansen mellom Christian og Satine er sterk, morsom og trist på én og samme gang. Satines helseproblemer setter et ekstra perspektiv ved siden av den noe vittige intrigen og trekantforholdet mellom Christian, Satine og den onde hertugen av Monroth som lover å finansiere Moulin Rouge i bytte mot Satines kjød. Filmen går heldigvis ikke på tomgang og beveger seg sømløst over fra komisk slapstick til mer alvor. Dermed intensiveres konflikten og engasjementet vårt til hva som skjer med karakterene.

Nå er riktignok ikke Moulin Rouge! en film for alle. De bevisste anakronismene kan vippe folk av pinnen sammen med det noe fjollete opplegget rundt kjærlighetsdramaet i begynnelsen. Men Moulin Rouge! er en tøysete, men samtidig seriøs film om det å drømme seg bort, og hvorfor ikke bruke filmmediet i all sin kraft for å illustrere dette?

Moulin Rouge! er en god film med en romantisk musikal som rammeverk. Forholdet mellom Kidman og McGregor er troverdig og skaper en sårt tiltrengt sympati og seriøsitet i en fortelling som ellers sprudler av bekymringsløs energi. Et show som dette har du sjelden sett, og det må selvfølgelig bivånes på Blu-ray.