Dagbøter på 30.000 til Chess

Bakgrunnen for saken er at NetCom-eieren TeliaSonera kjøpte Chess/Sense. Et av poengene med kjøpet er selvsagt å overføre de Chess/Sense-kunder som er i Telenors nett til NetComs nett. Chess og Telenor er blitt enige om at Chess ikke skal være tjenesteleverandør i Telenor-nettet etter 1. september 2006.

Misfornøyd
Så langt er alt vel, men PT er ikke fornøyd med måten Chess-kundene har fått informasjon om endringen. Blant annet skal de ha mulighet til å si nei takk til flyttingen.

- Saken dreier seg om hvorvidt mobilkundene i Chess har fått tilstrekkelig varsel om denne endringen i tjenestetilbudet, og opplysning om adgangen for sluttbruker til å heve avtalen med Chess dersom endringen er til ugunst for kunden, skriver Chess i et publisert brev til Chess.

Ugunst
Grunnlaget for PTs reaksjon er forskrifter og lover. Det PT henger seg opp i er kravet om at ”forbruker skal varsles om endring i avtalen minst en måned før endringen iverksettes”. Videre at ”dersom endringen er til ugunst for bruker skal bruker samtidig gjøres oppmerksom på adgangen til vederlagsfritt å kunne heve avtalen”.

Det er bare store endringer til ”ugunst” for kunden som trenger en måneds frist, men det viktigste punktet ser ut til å være at kunden skal opplyses om adgangen til å si opp abonnementet for å slippe å skifte nett.

Mangelfull informasjon
Selv om Chess både har sendt brev og SMS til kundene om endringene, er PT lite fornøyd med innholdet.

- Etter vår vurdering gir brevene/SMS svært mangelfulle opplysninger om at kundene automatisk vil bli overflyttet til NetComs mobilnett. Informasjonen fokuserer i stedet på hvilke fordeler kundene vil oppnå ved bytte av SIM-kort, det være seg lavere priser, muligheten for utnyttelse av 3G-nett og bedre lagringskapasitet, skriver PT.

I kommunikasjonen mellom Chess og kundene som PT har lest seg sinte pÃ¥, stÃ¥r det blant annet at de fÃ¥r et ”forbedret mobilnett”. Formuleringene  i brevene er dessuten sÃ¥ vag at PT tror kundene kanskje lures til Ã¥ tro at de bÃ¥de fÃ¥r Telenor- og NetCom-dekning.

Bedre hos Telenor?
PT peker også på at det er ulik dekning i NetCom og Telenors nett, og at dette kan ha betydning for kunder i enkelte geografiske områder utenom de store byene. Litt morsomt for Telenor må det jo være at PT går langt i å si at endringen - altså flytting fra Telenors til NetComs nett er - eller kan være til ugunst for brukeren.

PT setter opp en serie krav som Chess må oppfylle i sin informasjon til kundene. Blant annet at de vederlagsfritt skal kunne heve abonnementsavtalen. Og hvordan de skal gå fram.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen