Stadig flere har fått sansen for STORE TV-er. Her er LGs 88 tommer store OLED-TV med 8K, som vis å på CES-messen tidligere i år.
Stadig flere har fått sansen for STORE TV-er. Her er LGs 88 tommer store OLED-TV med 8K, som vis å på CES-messen tidligere i år. (Foto: Ole Henrik Johansen, Tek.no)

DAB-salget faller og stadig flere kjøper gigant-TV-er på 75 tommer og oppover

Slik var elektronikksalget første halvår 2019.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Onsdag formiddag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem tallene for elektronikksalget i Norge første halvår 2019.

De melder om fall i flere kategorier, som mobil, DAB-radioer og foto, mens TV-er og aktivitetsarmbånd har økt. 

Er solgt 30 000 elsparkesykler

For første gang har de inkludert salgstall for såkalte mikromobilitetsprodukter, som inkluderer elsparkesykler, hoverboards og elektriske skateboard. Resultatet for året så langt er at salget har eksplodert etter at de nye fremkomstmidlene ble gjort lovlige i fjor vår, og hele 30.000 elsparkesykler har blitt solgt i Norge. 

Like lystig er ikke tallene for elektronikksalget generelt. Totalsalget i bransjen har falt med tre prosent sammenlignet med første halvår i fjor. Dette inkluderer imidlertid ikke de nye tallene fra mikromobilitet-kategorien. 

– Nordmenn kjøper litt færre produkter enn før, men vi kjøper dyrere modeller, sa kommunikasjonssjef hos Elektronikkbransjen, Marte Ottemo under fremleggelsen.

Solgte færre mobiler

Mobilsalget falt i første halvdel av 2019 med 11 prosent. Dette kan nok delvis skyldes uroen rundt den kinesiske mobilprodusenten Huawei, som har hatt trøbbel med USA. De dyreste modellene har også blitt dyrere, og de fleste av oss beholder mobilene lenger som en følge av det:

– Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre. Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, forklarer Ottemo. 

75-tommers-TV-er blir vanligere

TV-salget har vokst med tre prosent sammenlignet med fjoråret, og hele 92 prosent av dem hadde 4K-oppløsning. 

55-tommeren kan fortsatt regnes som «folke-størrelsen» med 33 prosent av markedet, men stadig flere begynner å få sansen for enda større TV-er.

22 prosent av de solgte TV-ene var nemlig på 65 tommer, opp fra 17 prosent, mens 4,5 prosent av solgte TV-er nå måler minst 75 tommer. 

Fortsatt enorm interesse for aktivitetsarmbånd

Selv om aktivitetsarmbånd har solgt i bøtter og spann i årevis, er interessen tilsynelatende umettelig. 

– Salget av aktivitetsarmbånd øker fra 360- til 440 000 enheter, mens smartklokkesalget øker fra 355- til 360 000 enheter, sier Ottemo.

Det kan tenkes at de fortsatt høye salgstallene skyldes kort levetid på produktene, hvor de enkleste modellene koster rundt 1000 kroner.

Elektronikkbransjen opplyser at salget av aktivetsarmbånd og smartklokker fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30–39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

DAB-salget nesten halvert

Salget av DAB-radioer og DAB-utstyr vokste av naturlige grunner etter at FM-nettet stengte for halvannet år siden, men nå har det begynt å dabbe av. 

13 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 25 prosent i samme periode i fjor, melder Elektronikkbransjen. Dette er dermed nesten en halvering sammenlignet med 2018.

VI kjøper imidlertid stadig dyrere hodetelefoner, selv om antallet har gått litt ned. 15 prosent sier de har kjøpt ett eller flere hodesett, mot 17 prosent i første halvår 2018.

– 17 prosent av dem som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, sier Ottemo.

Kamerabransjen stuper

Ifølge Elektronikkbransjen går det stadig dårligere for fotosalget. Kamerasalget falt med 28 prosent målt i antall solgte kamera.

Folk er imidlertid fortsatt glad i bildene de tar, og stadig flere vil gi dem lengre liv ved å lage fysiske kopier. Bildemarkedet steg nemlig med fem prosent, og da skal det spesielt ha vært fotobøker som trakk markedet opp.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen