Coop åpner mobilbetjent matbutikk

Snart kan du skanne matvarene dine selv.

Brød. Pip. Melk. Pip. Så videre til neste hylle. Pip. Pip. Pip. Med mobilen i hånden kan du snart skanne dine egne matvarer på Coop Extra. På den måten slipper du å løfte opp varene igjen når du kommer til kassa, og sannsynligvis vil du også slippe å stå i kø.

– Vi tror dette er første trinn i en stor endring for dagligvarebransjen, sa E-kanalansvarlig John Moltubakk i Coop under demonstrasjonen av den nye løsningen på Coop Extra på Skedsmokorset.

Løsningen vi fikk se er imidlertid ikke lanseringsklar. Den vil i testes ut i utvalgte Coop Extra-butikker fra og med november, og i første omgang blir Coop-appen kun klargjort for iPhone. Moltubakk sier at de valgte iPhone-versjonen først fordi iPhone "har størst utbredelse i Norge," men at en Android-versjon naturligvis vil komme etter hver - sannsynligvis i starten av 2013.

Slipper å ta opp varene

Tjenesten vil blir tilgjengelig for Coops 1,3 millioner medlemmer i høst. For å komme i gang med dette må du registrere betalingsinformasjon på Coops nettsider, samt laste ned Coop-appen. Hvis du allerede har lastet ned Coop-appen fra App Store er det nøyaktig den samme som oppdateres når tjenesten er klar til test.

John Moltubakk i Coop demonstrerte hvordan en selvbetjent matbutikk fungerer nå til dags.
John Moltubakk i Coop demonstrerte hvordan en selvbetjent matbutikk fungerer nå til dags.

Når dette er gjort kan du snart besøke en deltakende Coop Extra-butikk og kaste deg ut i selvbetjent dagligvarehandel. Det innebærer altså at du først skanner en QR-kode når du kommer inn i butikken. Deretter skanner du alle varene dine selv, før du til slutt skanner en QR-kode i kassen for å betale. Kvitteringen får du på mobilen, samt på Coop.no.

Alle deltagende butikker har gratis trådløst nett, slik at du slipper å bruke egne penger å datatrafikk via 3G-nettet. Mobilhandlerne får dessuten sin egen kasse, og slipper dermed å stå i kø med de som vil betale med cash eller kort, heretter kalt "gamlemåten," i følge Coop.

– Da trenger du ikke å ta opp varene i kassa når du skal betale. Systemet fungerer litt som når du skanner et boarding pass på fly, forklarer Moltubakk.

Skal du ha øl eller røyk, eller andre varer med aldersgrense, må du fortsatt gå til en betjent kasse. Her må nemlig butikken kontrollere kjøpers alder manuelt.

Coop-kunder som bruker denne løsningen slipper for øvrig å dra frem kundekortet sitt, ettersom dette er registrert i appen. Coop-kortet registrert i appen virker dog ikke for Coop-kunder som fortsatt vil handle på vanlig måte.

Kunden får et ansvar

Mange tenker kanskje at det vil være en smal sak for tyver å utnytte et slikt system. Det finnes imidlertid en viss kontroll som skal sikre Coop mot rekordstort svinn. De vil selvsagt ha hyppige kontroller og folk i butikken som følger med.

– Ved å innføre selvbetjening tror vi kunden også får et ansvar. De er dessuten registrerte brukere, og registrerte brukere er ofte mer ærlig, sier Moltubakk.

– Det vil alltid være noen som prøver seg. Vi har derimot gode erfaringer fra andre prosjekter, og ser mye oftere at problemer er knyttet til tilfeldige feil i systemet fremfor uærlige brukere, istemmer markedsdirektør Geir Jostein Dyngeseth.

Ikke NFC

Moltubakk avviser blankt at løsningen deres ikke er bygget på NFC fordi dagens iPhone ikke har slik støtte. Flere av Android-toppmodellene har naturligvis NFC, og dette er en teknologi som spås en lysende fremtid innen blant annet mobilbetaling.

– Dette har ingenting med iPhone å gjøre. NFC er "for nytt" foreløpig, men jeg kan ikke utelukke at løsningen vår får NFC-støtte etter hvert, sier Moltubakk til Mobilen.no.

– Norgesgruppen har vel planer om å lansere kortautomater med NFC neste år?

– Joda, vi vet at det testes ut. NFC er en litt dyr teknologi akkurat nå, men vi utelukker ingenting, sier han videre.

Moltbubakk tror for øvrig at Coop-kundene vil bli mer vant til å bruke digitale hjelpemidler fremover, og at dette vil endre brukermønstre på sikt. Likevel er han forsiktig optimist med tanke på hvordan en slik tjeneste vil bli mottatt av kundene.

– Vi tror kundene forventer å få denne muligheten. De siste årene har vi sett en eksplosjon i antall smartmobiler, og at folk interesserer seg mer for teknologi. I første omgang tror jeg vi vil nå den kunden som har dårlig tid, kanskje en som bare skal ha en kjapp lunsj og som ikke har med seg lommeboka en gang, sier Moltubakk.

Etter testperioden hos Coop Extra, som i alle fall går til over nyttår, vil løsningen rulles ut til alle Coop-butikker og åpnes opp for ikke-Coop-medlemmer. Appen er utviklet i samarbeid med Geta, Creuna og Inkognito.

(Kilde: Pressekonferanse)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen