Tesla Model 3 er i hardt vær for påliteligheten i en ny kundeundersøkelse. Det gjør at Consumer Reports fjerner sin anbefaling på bilen.
Tesla Model 3 er i hardt vær for påliteligheten i en ny kundeundersøkelse. Det gjør at Consumer Reports fjerner sin anbefaling på bilen. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Consumer Reports fjerner sin Tesla Model 3-anbefaling – igjen

Mange kunder rapporterer om problemer med bilen.

Det anerkjente amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports varsler at de fjerner sin anbefalt-status for Tesla Model 3

Det skyldes at publikasjonens medlemsundersøkelse har vist at Model 3-kundene har hatt en relativt stor andel problemer med både lakk, løse deler og elektronikk.

Sprekker i glasset 

En del skal også ha rapportert om defekter i glasset rundt om på bilen, blant annet sprekker, og bilens skjerm skal i mange tilfeller ha oppført seg rart. 

Alt glasset i bilen virker å være problematisk, blant annet med sprekkdannelser for en del kunder. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Touchskjermen ville plutselig begynne å oppføre seg som om noen tok på den raskt på mange forskjellige steder. Dette fikk musikken til å spille, økte volumet til maks og fikk kartet i navigasjonssystemet til å zoome og panorere, skrev et medlem til Consumer Reports. 

Bladet skriver også at de har opplevd problemer med glasset på sin egen Model 3. 

– Tidligere i år utviklet testbilen vår en stor sprekk i sitt massive bakvindu mens den var parkert ute i en kuldeperiode, skriver de. 

Høyt antall klager 

Undersøkelsen publikasjonen viser til er en oppfølgingsundersøkelse for deres årlige medlemsundersøkelse. I oppfølgingen går publikasjonen til dem som ikke svarte på den første undersøkelsen.

Antall Model 3-eiere som har svart er imidlertid fortsatt ikke høyere enn rundt 500, men Consumer Reports bemerker at denne siste undersøkelsen inneholder et relativt høyt antall klager. 

Det er heller ikke første gang Consumer Reports fjerner sin Model 3-anbefaling. Sist skjedde det i forbindelse med bremselengden, som Consumer Reports erklærte var  «langt verre» enn andre moderne biler. Den gang fikset Tesla problemet med en programvareoppdatering

– Vi setter en ekstremt høy standard for Model 3. Vi har allerede gjort markante forbedringer for å rette på problemer Model 3-kunder kan ha opplevd som er referert i denne rapporten, og vår returpolicy lar alle kunder som er misfornøyde med bilen returnere den og få pengene sine tilbake. Disse nye dataene fra Consumer Reports kommer fra deres årlige undersøkelse, som kjøres fra juli til september, så den store majoriteten av disse problemene har allerede blitt korrigert gjennom design- og produksjonsforbedringer, og vi ser allerede en markant forbedring i våre feltdata, sier en Tesla-talsperson til The Verge

Tesla Model 3 er bilen kundene er aller mest fornøyd med - tross problemer. Foto: Lucy Nicholson/AP Photo/NTB scanpix

Aller mest fornøyd med Model 3 

Tesla Model 3 er for øvrig nummer én på Consumer Reports kundetilfredshetsundersøkelse fra januar. Der fikk bilen 99 av 100 poeng for kjøreopplevelsen, 84 poeng for komfort og 67 poeng for valuta for pengene. Undersøkelsen baserer seg på over 500 000 bileiere. 92 prosent av Tesla Model 3-kundene sa de ville kjøpt bilen igjen. 

Consumer Reports' meninger er for øvrig vanligvis til å stole på. De kjøper bilene sine selv, har ingen annonsebindinger eller andre kommersielle interesser, og opererer som en nonprofit, altså uten krav til overskudd. 

Utenom Model 3 varsle bladet også at de har fjernet anbefalingen sin på Chrysler 300, Dodge Charger, Acura RDX, BMW 5-serie og Volkswagen Tiguan, alle på grunn av feil og mangler som har ført til at bilene har tilbrakt mye tid på verkstedet. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen