ColorMunki, Spyder 2 og 3, Eye-One Display

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Design og utforming

 
Vurdering ColorMunki: Karakter
Vurdering Spyder 3 Elite Karakter
Vurdering Spyder 2 Pro Karakter
Vurdering Eye-One Display 2 Karakter

Colormunki, versjon Photo, fra X-Rite

Dette er den rareste enheten visuelt sett. Den ser helt annerledes ut enn tradisjonelle verktøy for kalibrering av skjerm – men så er den også i stand til å gjøre mer enn kun skjermkalibrering. I denne forholdsvis store, men ikke spesielt tunge svarte ”boksen” har X-Rite bygd inn muligheter for kalibrering av både skjermer, printere og projektorer – samt måling av lyset i omgivelsene. Denne fleksibiliteten gjør Colormunki til noe helt nytt på forbrukermarkedet – aldri før har man fått så mange kalibreringsmuligheter i en enkelt pakke, og for en så rimelig pris.

Betjeningen av ColorMunki er meget enkel, og er basert på at man dreier den hjulliknende konstruksjonen som utgjør midten av ”boksen” mellom fire ulike punkter som er fordelt på en 180 graders vinkel. Så trykker man på den halvsirkelformede knappen for å si ”sett i gang”.

I tillegg kan man ved hjelp av en liten tapp løse ut en slags vinge som er ment å gjøre det lettere å posisjonere ColorMunki riktig når man skal ha den til å lese av utskrifter fra en printer.

En liten USB-kontakt muliggjør kommunikasjon med PC, som selvfølgelig er avgjørende for at kalibreringsprosessen skal kunne fungere, og for at resultatet skal kunne lagres.

Det er det hele hva betjening av selve boksen angår. Alt annet utføres via programvaren som installeres på den aktuelle datamaskinen.

Det man egentlig gjør når man dreier den hvite ”pekeren” på det store hjulet fra ett punkt til et annet, er at man flytter det optiske ”øyet” til ColorMunki fra en posisjon til en annen. I posisjon ”C”, når pekeren er ved den lille streken, er øyet skjult, og enheten kan da kalibrere seg selv når man trykker på halvsirkel-knappen. I posisjon ”D”, når pekeren peker rett ned, har øyet fri tilgang til verden utenfor boksen via et lite hull i plasten, og i denne posisjonen kan øyet måle skjermer og utskrifter. I posisjon ”B”, når ”pekeren” peker mot venstre, ser øyet ut gjennom det transparente plastområdet på kortsiden av boksen, og kan ”vurdere” et projektorbilde. Og i den øverste posisjonen, ”A”, når ”pekeren” peker rett opp, ligger øyet bak en gjennomskinnelig hvit sirkel, og kan måle lyset i omgivelsene.

En spesialdesignet bag med en noe pussig ”hempe” fylt med sand følger med den svarte boksen – denne innretningen er ment å brukes i forbindelse med skjermkalibrering – ved å putte boksen i bagen, som har en egen åpning for det optiske øyet, og bruke den sandfylte hempen som motvekt, kan man henge ColorMunki på skjermen, slik man gjør med tradisjonelle verktøy for skjermkalibrering.

Spyder 3, versjon Elite, fra Datacolor

Med versjon 3 er utseendet til Spyder blitt riktig så attraktivt, og de teknofile vil trolig kunne bli fristet til å gi ”edderkoppen” en permanent utstillingsplass på skrivebordet, noe Datacolor faktisk også har lagt til rette for. Spyder 3 leveres nemlig med en egen stand som muliggjør plassering på en bordflate.

Nå legger vi selvfølgelig liten vekt på utseende i denne testen, siden vi snakker om verktøy hvis viktigste funksjon er kalibrering. Men det skader naturligvis ikke inntrykket at en enhet har et veldesignet ytre.

Bord-standen handler for øvrig ikke bare om teknofili – den har også en nytteverdi. I likhet med ColorMunki kan nemlig Spyder 3 måle kvaliteten på lyset i rommet der man befinner seg (såkalt ambient light measurement), men i motsetning til ColorMunki er Spyder beregnet på å stå permanent framme når den ikke brukes til skjermkalibrering, slik at man kan få den til å varsle om endrede lysforhold.

Noe av det første vi legger merke til ved Spyder 3, bortsett fra det fancy utseendet, er at den ikke har kun ett, men to øyne – ett på hver side av enheten, og at det øyet som er ment å ligge an mot skjermflaten er mye større enn øyet til ColorMunki.

Hvorvidt dette har noen praktisk betydning for kvaliteten på kalibreringen, gjenstår å se, men Datacolor hevder på produktesken at Spyder har ”state-of-the-art optical design, with the industry’s only 7 detector color engine and largest light aperture” og at dette resultater i ”unrivaled performance”. En stor lysåpning skal altså gi uovertrufne resultater. Vel, vi får nå se.

Øyet som sitter på forsiden av Spyder 3 er atskillig mindre, men består av to deler, og er dedikert til overnevnte måling av ”ambient light”. Ifølge Datacolors informasjon kan denne automatisk måle lyset i rommet, og dette skal gi ”intelligent” kontroll og ”et nytt nivå av kalibreringspresisjon”.

For øvrig merker vi oss at Spyder 3 kan plasseres mot skjermen på to måter – man kan enten feste den på skjermoverflaten ved hjelp av en sugekopp, eller henge den på skjermen ved å benytte motvekten som sitter på USB-kabelen. Sistnevnte vil utvilsomt være det mest skånsomme for LCD-skjermer. Har man en CRT-skjerm, derimot, kan det bli vanskelig å bruke motvekten fordi slike skjermer har så stor dybde. Da vil sugekoppen kunne komme til sin rett.

Til slutt kan det nevnes at undersiden av bordstanden har et skrufeste i metall av typen beregnet for bruk med kamerastativer. Dette gjør det mulig å plassere Spyder 3 på stativ. Men hvorfor plassere en skjermkalibrator på stativ? Jo, fordi Spyder 3, i likhet med ColorMunki, også skal kunne kalibrere projektorer. Og når man skal utføre projektorkalibrering, er muligheten er stativbruk en klar fordel.

Det eneste Spyder 3 ikke kan gjøre, og som ColorMunki skal kunne gjøre, er å lese av utskrifter fra en printer. Spyder 3 (merk at vi snakker om versjon 3 Elite her) er altså mer versatil enn man kanskje skulle tro.

Spyder 2 Pro fra ColorVision

Noe av det vi straks biter oss merke i, er at Spyder2Pro kun har én sensor – på siden som er ment å ligge an mot skjermen – og at denne sensoren er mindre enn den tilsvarende sensoren på Spyder 3.

En annen forskjell er at Spyder2Pro har tre sugekopper, én på hver arm, som kan ”aktiveres” ved at man tar av plastrammen som omgir dem og øyet. Disse sugekoppene er ifølge manualen kun ment å brukes på CRT-skjermer.

For øvrig er det ytre mer eller mindre likt det til Spyder 3. Men evnene ser ut til å være temmelig ulike - manualen for Spyder2Pro sier ingenting om muligheter for måling av romlys eller kalibrering av projektorer.

Eye-One Display 2 fra X-Rite

I likhet med ColorMunki og Spyder2Pro har Eye-One kun én sensor. Denne sitter på undersiden av instrumentet, og har tilgang til omverdenen via fire små hull.

Rundt disse hullene sitter en ring av små sugekopper – disse er ment å brukes på CRT-skjermer. Veiledningen for Eye-One fraråder bruk av sugekoppene ved kalibrering av LCD-skjermer, ettersom det å presse sugekoppene ned på den mer eller mindre myke overflaten på en LCD kan føre til fargeendringer i det området sugekoppene blir sittende på.

Langs kanten av undersiden sitter det en ring av myk gummi – denne beskytter skjermen mot riper.

I Eye-One-pakken følger det foruten CD og en kortfattet brukerveiledning med en plate av hvit plast – denne kan festes på undersiden av Eye-One, og brukes i forbindelse med måling av ambient light. Den har med andre ord samme funksjon som den lille hvite plastsirkelen på ColorMunki. Den store forskjellen i størrelse reiser imidlertid spørsmålet om ikke Eye-One må være bedre egnet til ambient light-måling enn ColorMunki, siden lyset som måles blir spredd utover en betydelig større flate.

En liten motvekt til å feste på USB-kabelen følger også med. Den ser liten ut, men er akkurat tung nok til å skape utlikne vekten av Eye-One.

Som navnet tilsier, er Eye-One Display kun beregnet på skjermkalibrering. Den mangler altså den ekstra funksjonaliteten som innehas av ColorMunki (og til en viss grad av Spyder 3).

X-Rite ColorMunki Photo

GretagMacbeth Eye-One Display II

Datacolor Spyder3 Elite

Datacolor Spyder2Pro Studio

GretagMacbeth Eye-One Display II

Datacolor Spyder3 Elite

Datacolor Spyder2Pro Studio

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen