ColorMunki, Spyder 2 og 3, Eye-One Display

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Konklusjon


Det er vanskelig å kåre noen klar vinner i denne omtalen. De fire verktøyene er ganske forskjellige. Skulle vi ha laget en rangering basert på fleksibilitet, ville det ha vært naturlig å plassere ColorMunki og Spyder 3 på henholdsvis første og andre plass, siden disse to verktøyene er de som kan brukes til mest. Men siden vi ikke har testet kalibrering for utskrift, eller av projektor, kan vi ikke si noe om hvordan ColorMunki og Spyder 3 takler andre oppgaver enn skjermkalibrering.

Sett ut ifra behovene og kunnskapene til en vanlig hobbybruker som skal kalibrere en skjerm, er vi noe skeptiske til ColorMunki. Mest på grunn av installasjonen, som er tungvint hvis man ikke har en hurtig Internett-tilkopling. I tillegg er det nok en viss risiko for at de mange mulighetene blir en kilde til forvirring. Og når ColorMunki automatisk kalibrerer skjermen til en luminans på kun 80 cd/m2 (med mindre man velger avansert modus), så tror vi den vil gjøre skjermen mørkere enn det som for de fleste vanlige hobbybrukere er nødvendig eller ønskelig.

For profesjonelle kan det være et problem at ColorNavigator synes å ha et problem med ColorMunki. Eizo er jo et ganske utbredt merke i den grafiske bransjen, og har noen av de få skjermene som kan vise de fleste av fargene i Adobe RGB. Men dette problemet vil forhåpentligvis bli løst når det kommer programvareoppdateringer.

Spyder 2 er nok lite aktuell for nye brukere, rett og slett fordi det begynner å bli et gammelt verktøy sammenliknet med Spyder 3, som er etterfølgeren. Spyder 2 gjør imidlertid en kurant jobb hvis man benytter medfølgende programvare, og passer på å velge et passende mål for luminans underveis i prosessen.

Spyder 2 er det eneste verktøyet av de fire som ikke har noen mulighet for måling av ambient light, men, vi spør oss hvor viktig dette egentlig er for den vanlige hobbybruker, som sannsynligvis sitter i et rom med flere ulike lyskilder, og kanskje også lyskilder som veksler, og bare vil ha litt bedre kontroll på fargene på skjermen.

Spyder 3 er det verktøyet som framstår som mest "high-tech". Det har en slick finish, og et eget "øye" for måling av ambient light som blinker blått hver gang det er aktivt, og det kan plasseres i en bordstand og settes til å overvåke lysnivået i rommet. Men det neppe noen andre enn grafiske designere som trenger slik overvåking. Og legger man stor vekt på printing, gir det kanskje mer mening å investere i en egen anretning for betraktning av utskrifter, som har lys med standarisert styrke og temperatur.

Spyder 3 har imidlertid også andre positive sider. I motsetning til ColorMunki foreslår den en luminans på 125 cd/m2 når man går til avansert modus, noe vi tror vil passe bedre enn 80 cd/m2 for folk flest. I enkel modus er det imidlertid en fare for at brukeren ikke forstår at han/hun bør sette luminans ned (de fleste skjermer fra fabrikk er for lyse) til et fornuftig nivå fordi programvaren ikke ber om eller foreslår et bestemt mål for dette. Det gjelder altså å passe på at luminans settes til et passelig nivå.

Det er ingen fasit for hva man bør velge, men er man i tvil, og ønsker å oppnå en viss simulering av den mørkningen som skjer når man printer ut på et papir, kan nok 100 cd/m2 være et greit kompromiss mellom "futt" i skjermbildet (til filmer, spill og likn.) og behov knyttet til bildebehandling og printing.

Eye-One Display er en gammel traver som fortsatt klarer seg godt så lenge vi kun snakker om skjermkalibrering. Den medfølgende programvaren er vår favoritt når det gjelder brukervennlighet, og ambient light-målingen (hvis man velger å utføre en slik) er mer informativ enn den til de andre verktøyene, synes vi. Som med de andre verktøyene må man imidlertid passe på å velge en passende luminans, og går man rett på enkel modus, er det en fare for at luminans ikke blir satt til et passende nivå, rett og slett fordi brukeren ikke blir spurt om hva han/hun ønsker. Med Eye-One Display-programmet bør man derfor velge avansert modus.

Når det gjelder nøyaktigheten til verktøyene, og kvaliteten på kalibreringene sett i forhold til fargeavvik, er det vanskelig å gjøre noen sikker rangering av de fire. Det var kun Spyder 3 og Eye-One Display som lot oss gjennomføre en vurdering av slike forhold ved hjelp av ColorNavigator.

Disse to var imidlertid allerede våre to favoritter. Og hvis vi tar som utgangspunkt at valget står mellom Spyder 3 og Eye-One Display, heller vi nok til å la Eye-One Display stikke av med anbefalingen. Målingene tyder på at Eye-One Display er det verktøyet som gir den mest nøyaktige kalibreringen. Men til vanlig hobbybruk vil nok også Spyder 3 være god nok.

Totalvurdering (skjermkalibrering):

ColorMunki: Karakter
Spyder 3 Elite Karakter
Spyder 2 Pro Karakter
Eye-One Display 2 Karakter

 

 

X-Rite Eye-One Display 2

 

X-Rite ColorMunki Photo

GretagMacbeth Eye-One Display II

Datacolor Spyder3 Elite

Datacolor Spyder2Pro Studio

GretagMacbeth Eye-One Display II

Datacolor Spyder3 Elite

Datacolor Spyder2Pro Studio

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen