Coldplay droppet Spotify

Foto: Karl Axon

Droppet Spotify – ble digital salgssuksess

Coldplays nye album gjør det sterkt på nett.

Coldplay har satt en digital salgsrekord i Storbritannia med sitt nye album Mylo Xyloto, etter at de nektet å slippe albumet på den svenske musikkstreamingtjenesten Spotify.

Bandet har solgt 83 000 digitale eksemplarer av det nye albumet, og med et totalsalg på 208 000 utgjør de digitale utgavene rundt 40 prosent.

Kjøpe CD

I oktober ble det kjent at det suksessrike britiske bandet ikke ville slippe Mylo Xyloto på den populære nettjenesten, til mange brukeres og musikkelskeres irritasjon.

Fans må i stedet kjøpe CD-en eller laste ned MP3-er fra iTunes eller Microsofts Zune-nettverk, hvis de vil høre albumet på lovlig vis.

Coldplay er ikke de første som nekter å slippe et nytt album på Spotify. Adeles svært suksessfulle album 21 er for eksempel heller ikke tilgjengelig på tjenesten.

– Flaut

Coldplays plateselskap EMI skal visstnok ha vært "litt flaue" på vegne av bandet ettersom de ikke ville lansere albumet også på Spotify, men nå kan det se ut til at Internett-brukere uansett ikke har vendt Coldplay ryggen.

Årsaken til at Mylo Xyloto ikke er tilgjengelig på Spotify er fordi Coldplay ønsket at albumet skulle bli hørt som "ett, sammenhengende verk" – og ikke bli splittet opp i individuelle sanger. Dette er likevel en merkelig begrunnelse ettersom sangene er tilgjengelig for individuell nedlasting på iTunes.

(Kilde: What Hi-Fi?)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen