Chrome vil automatisk blokkere annonser fra og med 15. februar
(Bilde: Thomas Zsebok/Shuttrstock.com)

Chrome vil automatisk blokkere annonser fra og med 15. februar

Skrur av de mest plagsomme formatene.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

I sommer kunngjorde Google planer om å bygge reklameblokkering rett inn i Chrome-nettleseren sin for å gjøre surfeopplevelsen bedre på både mobil og PC, og nå har selskapet avslørt datoen for når dette skal skje. På Googles utviklersider opplyses det at funksjonaliteten kommer på plass den 15. februar.

Det nye fremstøtet fra Google dreier seg om å blokkere den mest plagsomme nettreklamen, nærmere bestemt den som ikke oppfyller kriteriene definert av sammenslutningen Coalition for Better Ads.

Autoavspilling av videoreklamer med lyd, her illustrert, er blitt identifisert som en av de aller mest irriterende reklametypene, og vil trolig plage langt færre fra tidlig neste år.
Autoavspilling av videoreklamer med lyd, her illustrert, er blitt identifisert som en av de aller mest irriterende reklametypene, og vil trolig plage langt færre fra tidlig neste år. Bilde: Google

Har identifisert den verste reklamen

Dette er en sammenslutning som blant annet består av Google, Facebook og en rekke store mediebedrifter, og som har jobbet med å identifisere de mest plagsomme reklametypene på nettet gjennom omfattende innhenting av empiriske data og tilbakemeldinger fra brukere.

Blant reklametypene som koalisjonen har kommet frem til er minst velkomne blant brukere er popup-reklame, som Chrome allerede har slått ned på. 

Dette er annonseformatene som det vil bli automatisk blokkert av Chrome:

På desktop: 

  • Pop-up-annonser
  • Autoavspilling av videoreklamer med lyd 
  • «Prestitial»-annonser med nedtelling  (store annonser som dekker hele nettsideinnholdet, som du må vente på før du ser innholdet)
  • Store «klistrede» reklamer (annonser som fester seg på skjermen og som ikke forsvinner selv om man skroller)

På mobil: 

  • Pop-up-annonser
  • «Prestitial»-annonser med nedtelling  (store annonser som dekker hele nettsideinnholdet, som du må vente på før du ser innholdet)
  • Annonse-mengde som overskrider 30 prosent av innholdet på en side
  • Blinkende, animerte annonser
  • Autoavspilling av videoreklamer med lyd 
  • «Postitial»-annonser med nedtelling (som Prestitial, men aktiveres bare på enkelte områder på nettsiden) 
  • Helskjerms «scrollover»-annonser (Annonser som vises mens du skroller nedover, og dekker på det største hele skjermen) 
  • Store «klistrede» reklamer (annonser som fester seg på skjermen og som ikke forsvinner selv om man skroller)

Om Google oppnår målet sitt skulle det altså bli langt færre av disse annonsetypene på nett om man bruker Chrome. 

Google bruker nå kunstig intelligens til å jakte etter andre planeter »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen