Chilimobil-kunde Marius Jørås Sund fikk beskjed fra selskapet om at datatrafikken på abonnementet hans ville bli sperret umiddelbart.
Chilimobil-kunde Marius Jørås Sund fikk beskjed fra selskapet om at datatrafikken på abonnementet hans ville bli sperret umiddelbart.

Chilimobil mente Marius brukte abonnementet feil, så da skrudde de av dataen hans

Beskjeden kom fredag ettermiddag, kundesenteret var stengt hele helgen.

Det var stor oppstandelse i det norske mobilmarkedet da Chilimobil lanserte abonnement med «fri databruk» (begrenset oppad til 1000 GB i måneden) forrige måned. 

Siden har vi meldt at enkelte kunder har blitt oppringt med advarsel om at databruken deres tyder på at bruken har vært i strid med vilkårene. Disse sier blant annet at abonnementet kun kan brukes på mobil, og ikke til utstrakt datadeling med PC-er, nettbrett og liknende.

SMS: – Ditt abonnement er sperret for databruk 

Nå ser det ut som om Chilimobil har inntatt en ny og mer drastisk fremgangsmåte, i alle fall om vi skal tro Chilimobil-kunde Marius Jørås Sund.

Han fikk SMS sent på ettermiddagen fredag, med varsel om at databruken hans kunne tyde på at abonnementet ikke var brukt i henhold til vilkårene.

Beskjeden var at abonnementet nå var sperret for databruk, og han kunne ta kontakt med Chilimobils kundesenter ved spørsmål. 

Usikker på hva som er det beste abonnementet for deg? 
Sjekk vår tjeneste for å finne billigst mobilabonnement 

SMS-en Chilimobil-kunde Marius Jørås Sund fikk. Foto: Privat

Stengt hele helgen 

Chilimobil krysser en linje, mener kunde Marius Jørås Sund, som opplevde at Chilimobil sperret for databruk på abonnementet hans. Foto: Privat

SMS-en kom fredag 16.46, kundesenteret har åpent 9-17 på hverdager. Jørås Sund bedyrer at han ikke har brukt telefonen til å dele data med andre enheter, men sier han har kjørt hastighetstester hvor mobilen laster ned henholdsvis 50 og 100 gigabyte for å se faktisk hastighet i mobilnettet.

Totalt sier han at han har brukt litt over 200 GB på en uke. 

– Jeg liker jo det de gjør med abonnementet, og at de prøver å pushe for større datakvoter, men jeg syntes i utgangspunktet at det å ringe når de skriver 1000 GB på nettsidene sine var litt drøyt. Det å bare stenge ned abonnementet sånn som de nå har gjort, synes jeg er å krysse en linje. Jeg valgte å ikke portere hovednummeret mitt til Chili, men dersom jeg hadde gjort det, så hadde jo dette vært utrolig kjipt, sier Jørås Sund til Tek.no. 

Flere timer i kø 

Han sier at han sendte Chilimobil en e-post på fredag, men ikke har hørt noe mer siden da. Mandag morgen har det vært flere timer kø på kundeservicetelefonen til selskapet, sier Jørås Sund.

Min Side hos Chilimobil opplyser dessuten at forbruket på abonnementet hans har vært 0 GB i inneværende måned. 

– Hva synes du om å få beskjed fredag 16.45, når kundesenteret stenger klokken 17 og har stengt hele helgen? 

– Det synes jeg de kunne spart seg for. Enten burde de utsatt det til i dag, eller så burde de ha helgeåpent.  

– Har endret rutinene 

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill sier det var to kunder som fikk beskjed om sperring på fredag. Bilde: Chilimobil

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill ber om å få svare på e-post, og sier han ikke vil kommentere denne enkeltsaken og de vurderingene eller alarmene som gikk der. 

– Men det stemmer at data for to kunder ble sperret for vesentlige brudd på våre vilkår på fredag. Dette er noe vi svært sjelden gjør, og det er selvfølgelig beklagelig at kunden fikk varsel og sperring av databruken på en fredag. Vi har endret rutinen slik at kunden alltid skal ha god tid til å ta kontakt med oss før vi gjør tiltak i fremtiden, skriver han. 

– Drøyt 200 GB på en uke skulle tyde på at han ville holde seg greit innenfor maksgrensen på 1000 GB i måneden. Må forbruket være jevnt med 30 GB om dagen for at dette skal være reelt og akseptabelt? 

– Chili Fri Data er et mobilabonnement. Det er i strid med våre vilkår å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som erstatning av internettet du har i husstanden, om det er behovet ditt vil vi heller anbefale Mobilt Bredbånd. Du skal slippe å forholde deg til datagrenser, wifi og datapakker til personlig forbruk. Abonnementet selges i kategorien "mobilabonnement" og er ikke et mobilt bredbånd, sier Ryen Mill, og gjentar dermed det Chilimobil oppgir under «ofte stilte spørsmål» på egne nettsider. 

Venter på å høre fra Chilimobil 

Marius Jørås Sund sier til Tek.no at han nå venter på svar fra Chilimobil før han avgjør om han vil fortsette med abonnementet. 

– Ønsker de å avslutte abonnementet avgiftsfritt , så går jeg med på det. Jeg har ikke noe imot å beholde abonnementet til full pris, men da skal jeg ha rabattert de dagene jeg har vært uten tilgang. 

NB1: I etterkant av publisering ble vi gjort oppmerksom på at Marius Jørås Sund har diskutert Chilis Fri Data-abonnement på diskusjonsforumet diskusjon.no i forkant av denne saken. Der skrev han blant annet følgende: «Personlig så har jeg bare lyst å se hvor mye jeg må dra ned før de ringer».

– Det stemmer jo som det står der, at jeg ønsket å teste begrensningene og å høre om de faktisk kom med noen bevis, som også var grunnen til at jeg kun dro data fra mobilen. Det som ikke kommer frem på forumet er at jeg hadde doble intensjoner, da den ene var å teste faktisk hastighet jeg får hjemme og på jobb versus Ice og Telenor. Jeg har abonnement hos alle tre. 

– Men som jeg også har svart flere i kommentarfeltet så endte jeg opp ikke opp med  å dra så mye data, og jeg brukte abonnementet som jeg ellers ville de siste dagene, som vil si cirka 10 GB eller noe slikt hver dag. 

– Jeg ville jo høre hva de hadde å si. Dersom de mente det var greit så lenge jeg kun brukte data fra mobilen hadde/har jeg tenkt å beholde abonnementet, men jeg må ha muligheten til å dra mye data i en dag eller to dersom jeg for eksempel reiser innad i Norge eller kjøper meg ny mobil og må dra ned mye info på nytt, sier Jørås Sund. 

NB2: Marius Jørås Sund er en tidligere kollega av staben i Tek.no da vi var eid av Teknisk Ukeblad Media. Han jobber nå som innleid i Norkring, som er eid 100 prosent av Telenor. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen