Administrerende direktør i Chilimobil, Lars Ryen Mill.
Administrerende direktør i Chilimobil, Lars Ryen Mill. (Foto: Chilimobil)

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken fra Tek-lesere: – Fri data handler også om tillit

Les Lars Ryen Mills replikk.

Tek.no har publisert to saker denne uken om Chilimobil: 

Under følger administrerende direktør i Chilimobil Lars Ryen Mills replikk til omtalen og kritikken: 

Før sommeren i år bestemte vi i Chilimobil oss for å endre markedet for mobildata i Norge. Vi tok alle konkurrentene våre på sengen og innførte «Chili Fri Data». Konkurrentene våre ble frustrerte, men kundene har omfavnet denne muligheten.

Vi ga våre kunder muligheten til å bruke mobilen fritt, uten å tenke på dyre datakvoter. Med en begrensning på 1000 GB i måneden til personlig bruk, er vår påstand at man har fri data.

Forutsetningen for dette nyskapende abonnementet var at data ikke skulle deles med andre enheter, med andre brukere – og heller ikke erstatte bredbånd/fiber. Vi laget et abonnement for mobilkunder som ønsket å bruke mobilen på moderne vis, uten å bekymre seg.

99,5 prosent elsker Fri Data

Vi vet at mange gjerne vil teste grensene og utfordre brukervilkår. Særlig når man kan få en så god deal som dette. Derfor har vi vært nøye med å utforme vilkårene for tjenesten. Dette er for å unngå at ikke noen ganske få skal få ødelegge for det store flertallet som forstår og respekterer spillereglene. Vår erfaring er at langt de fleste anerkjenner dette. I dette tilfellet 99,5 prosent av kundene våre.

Men noen få vil alltid forsøke å utfordre tilliten som gjelder i et kundeforhold. Derfor har vi nå måttet skjerpe brukervilkårene og praktiseringen av disse.

Fri data gjelder fortsatt. Og for noen uker siden åpnet vi også for å dele data med egne enheter, så lenge det er til personlig bruk. Men det er fortsatt slik at noen få forsøker å erstatte fiberbredbånd med et Chilimobil-abonnement – og benytter tjenesten vår som en ren nedlastingstjeneste. Det bryter med vilkårene og ødelegger for kunde-fellesskapet.

En liten hekk - 5 GB om dagen før SMS

Et av tiltakene vi har innført er at man må «åpne» nye datakvoter, dersom forbruket overstiger 5 GB på en dag. Dette er helt gratis, men gir oss en forsikring om at abonnementet brukes personlig og i tråd med vilkårene. Noen synes kanskje det er litt mye jobb, men for de fleste er dette en overkommelig handling for å fortsatt kunne surfe videre uten å måtte betale mer for dyre kvoter – slik de må gjøre hos våre konkurrenter.

Erfaringen frem til nå er at de aller, aller fleste kundene våre er glade for å ha fleksibiliteten som ligger i «Fri Data». Kun 4 prosent har hatt behov for å åpne nye kvoter med SMS. Imidlertid har det vært litt plunder nå i en overgang, og man må slå av og på flymodus for å åpne ny datakvote. Det er altså ikke slik at mobilen må slås helt av og på. Dette endrer seg uansett på nyåret. Da er det kun en SMS som gjelder.

Vi har nå bestemt at vi venter med innføringen til nyåret.

Vi ønsker alle mobildataentusiaster en riktig god jul – og så håper vi på forståelse for at vi ikke kan la en bitteliten gruppe som bevisst ønsker å misbruke tjenesten får lov til å ødelegge gleden for alle oss andre

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen