Chilimobil krever restart av telefonen for at Fri Data-kundene skal få tilgang til mer data etter at dagskvota på 5 GB er brukt opp.
Chilimobil krever restart av telefonen for at Fri Data-kundene skal få tilgang til mer data etter at dagskvota på 5 GB er brukt opp. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Chili-kunder forbannet: Må skru av og på mobilen for å få mer data

Annonsør­innhold
Les hele saken »

– Jeg våknet opp i dag til en ny melding av Chilimobil. Der sto det at jeg hadde brukt opp dagens kvote, og at jeg måtte sende «data» til samme nummer, så skulle jeg få åpnet dataen igjen. Får så en melding tilbake om at jeg må restarte telefonen for at dataen skal bli åpnet, skriver en Tek-leser på e-post. 

Meldingen samsvarer med flere lignende klager vi har fått fra andre Fri Data-kunder hos Chilimobil. 

– Dette abonnementet blir jo helt ubrukelig om de skal holde på sånn, og i hvert fall for de av oss som faktisk bruker fri data til det fulle, skriver leseren. 

Økte prisen 

Slik er prosessen for å låse opp mer data hos Chilimobil. Etter at bekreftelsen er mottatt må du skru av og på telefonen. Foto: Skjermdump

Løsningen med å måtte sende SMS for å få tilgang til mer data ble lansert da Chilimobil endret prisen på Fri Data-abonnementet sitt fra 399 til 499 kroner 1. desember, samtidig som de fjernet restriksjonen på datadeling til egne enheter. Sistnevnte måtte de gjøre som en følge av et Nkom-vedtak tidligere i år

For å unngå misbruk ble det satt en grense på 5 GB om dagen, hvorpå man må sende SMS for å låse opp 3 GB ekstra data om man går over.

SMS-en koster ingenting, men legger likevel til et hinder som for eksempel gjør det vanskelig å sette på store nedlastinger i bakgrunnen, for eksempel om natten. 

Tilsvarende løsning er innført hos operatørene som tilbyr fri data i Sverige, men der er grensen gjerne 20 GB før SMS-en må sendes. Så vidt oss bekjent krever de ikke at telefonen startes om, noe som har åpnet for at SMS-en som ber om mer data kan automatiseres. 

Chili: – Fjernes på nyåret 

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill skriver i en e-post til Tek.no at de har behov for å sikre at kundenes forbruk er personlig, men at det kun er et lite fåtall av deres kunder som har fått SMS-en om at de har «brukt opp» datakvota. 

– De behøver ikke nødvendigvis å restarte mobilen, men må skru på og av flymodus som et enklere alternativ. På nyåret legger vi opp til en forbedret løsning hvor restart unngås helt, sier Mill. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen