Chevrolet Bolt, kalt Opel Ampera-E i Europa, slo 75 kWh-utgaven av Tesla Model S i Consumer Reports' rekkeviddetest.
Chevrolet Bolt, kalt Opel Ampera-E i Europa, slo 75 kWh-utgaven av Tesla Model S i Consumer Reports' rekkeviddetest. (Bilde: GEOFF ROBINS/AFP/NTB scanpix)

Chevrolet Bolt slo Tesla Model S i rekkeviddetest

Chevrolet Bolt, eller Opel Ampera-E, som den heter på våre breddegrader, var den første «rimelige» elbilen på markedet med ordentlig god rekkevidde. 

Nå har det anerkjente amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports satt Bolt i rekkeviddeduell mot 75 kWh-utgaven av Tesla Model S, og magasinet melder om at Bolt, med sitt 60 kWh-batteri, kom seirende ut. 

Bolt nådde nemlig en rekkevidde på 402 kilometer (250 miles) i deres standardiserte tester. Det er 19 kilometer mer enn det offisielle rekkeviddeanslaget etter den relativt strenge amerikanske EPA-standarden, som for Bolt er på 383 kilometer. 

Ny rekord 

Tesla Model S med 75 kWh-batteri har på sin side en EPA-rekkevidde på 417 kilometer. I Consumer Reports-testen ga Model S seg etter 378 kilometer. 

Tesla Model S.
Tesla Model S. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

Resultatet for Chevrolet Bolt er ny rekord i Consumer Reports rekkeviddetester for elbil, som består av to deler: En del på motorvei i 105 kilometer i timen, og en simulert bykjøringsdel på bane. Testene kjøres uten aircondition-anlegget aktivert. 

Det skal selvfølgelig sies at Consumer Reports ikke har testet 90- eller 100 kWh-utgavene av Teslas biler, og at disse med største sannsynlighet ville plassert seg helt på toppen. Model S har en EPA-rekkevidde på henholdsvis 473 og 539 kilometer med disse batteriene. 

Consumer Reports har også hatt en litt brokete historie med Tesla. Model S er riktignok fortsatt magasinets nummer én-valg for elbiler, men den var lenge også nummer én for luksusbiler. Det endret seg etter at magasinet trakk fra noen poeng fra bilens score for at Tesla ikke maktet å levere det lovede automatiske nødbremssystemet innen utgangen av 2016. Nå er bilen nummer tre på luksuslista. 

Bolt nummer to 

Chevrolet Bolt fikk for øvrig skryt for rekkevidden, manøvrerbarheten og det lave støynivået i kabinen. Den fikk kritikk for at bremsepedalen føles i overkant «squishy», lang ladetid og ukomfortable seter.

Likevel plasserer Consumer Reports bilen som nummer to på sin elbilliste, bak nevnte Model S. 

Om du vil ha hendene på en Ampera-E i dag og ikke står på bestillingslista allerede, må du imidlertid smøre deg med stor tålmodighet.

Opel Norge sa til Tek.no tidligere denne uka at deres forhandlere skriver kontrakter på Ampera-E nå med garantert levering i 2019.  

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen