Chess: – Vi parkerer Telenor

Telenor: – Det billigste er dessverre sjelden det beste.

Chess ypper til krig mot Telenor etter at deres abonnementer viser seg å være 40 prosent billigere enn det Telenor kan tilby, i følge en pristest gjort av Dine Penger/VG Nett med Ringepriser som kilde.

I tillegg viser Chess til en test av nedetid i mobilnettene til Telenor og NetCom, der sistnevnte kommer best ut. Denne testen er imidlertid omstridt fordi Telenor ikke aksepterer måten Simulas forskere har gjennomført testen.

Les mer om dette på vår søsterside Inside Telecom (abonnement)

I en pressemelding skriver Chess at de ikke forstår at Telenor tør å kreve bortimot doble priser for de samme tjenestene som de selv tilbyr.

Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess
Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess

– Man kan jo spørre seg om det er Telenor Mobil som er arrogante, eller om det er Telenor-kundene som synes det er ålreit å betale dobbelt så mye for en tjeneste som finnes til halve prisen andre steder. sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

– Telenor har alltid forklart prisene sine med at kundene betaler for kvalitet. Med halv pris og dobbelt så høy oppetid, gir vi norske mobilbrukere den aller beste totalopplevelsen, påstår han.

Chess er blant operatørene som har de billigste abonnementene i Ringeprisers fire forbrukskategorier, sammen med One Call, Telipol og Telenors datterselskaper Talkmore og djuice. Hva som er billigst for den enkelte kommer derimot an på individuelt ringemønster.

Telenor lover høyere kvalitet

Som Alvær hevder er det nettopp kvalitet Telenor trekker frem som deres fremste styrke. Informasjonssjef Anders Krokan synes ikke det er riktig å bruke den omstridte testen som bevis for at NetComs nett er bedre enn deres - ikke på nedetid, og spesielt ikke på dekning.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor

– Chess klamrer seg til testresultat vi ennå ikke har fått innsyn i, og som vi er kritiske til. Vi forholder oss til at vi har vunnet alle tester på mobilt bredbånd siden vi lanserte, og mobilbrukere får bedre opplevelser ved å være kunde hos oss, rett og slett fordi vi har den høyeste dekningsprosenten og den høyeste kapasiteten i mobilnettet, sier Krokan.

– Den kvalitetsbevisste mobilbruker er derfor tjent med å velge Telenor, selv om enkelte billigaktører kan ligge noe under oss i pris. Det billigste er dessverre sjelden det beste, legger han til.

I motsvaret trekker Krokan også frem at Telenor byr på unike tjenester, noe som han synes langt på vei utjevner forskjellen på abonnementsprisene.

– Mobilen er nær sagt blitt det viktigste folk eier, og de vil ha dekning over alt og når som helst. Dette skal Telenor levere på, og derfor bygger vi nå fremover 3G-stasjoner i et rivende tempo, flere nye basestasjoner kommer opp daglig for å sikre bedre surfeopplevelser landet over. Når mobilen er så viktig for den enkelte, vil mange velge den aktøren som tilbyr dem mest for pengene. Hos Telenor får du inkluderte fordeler, for eksempel vil kundene våre snart kunne glede seg over radikalt høyere talekvalitet når vi tilbyr HD-Voice. Videre tilbyr vi billig mobiltelefon sammen med abonnement, vi hjelper kundene med en gratis ekspertsamtale når de har kjøpt seg ny mobil, vi tilbyr tjenester som BankID og FriFamilie – bare for å nevne noe, avslutter Telenors informasjonssjef.

Hva er viktigst?

Telenor nevner Fri Familie som en fordel, og dette kan i noen tilfeller jevne ut litt av prisforskjellen. Samtidig finnes det flere operatører med tilsvarende løsninger. At operatøren var tidlig ute med BankID og andre tjenester har imidlertid en verdi for en del kunder. Dersom HD Voice – en revolusjonerende taleteknologi – utelukkende tilbys Telenors kunder, vil de for første gang på flere år ha noe å friste med som også prisjegerne vil ønske seg. Telenor har imidlertid uttalt at HD Voice også skal komme til de som leier kapasitet i deres nett.

Les også: Hør hvor mye bedre HD Voice låter

Chess har en sterk sak når det gjelder pris. Hvorfor skal man trenge å betale nesten dobbel pris for omtrent samme tjeneste? Årsaken til at det er slik, er naturligvis at lavprisaktørene har gunstigere betingelser enn Telenor og NetCom, og måten disse to kan kompensere på er å tilby gode tilleggstjenester eller fordeler. Det bør være en balansegang mellom pris og tjenestekvalitet, men ofte får du mye av det samme hos lavprisaktørene. Da er lavest mulig pris et godt utgangspunkt når du skal velge mobilselskap, og så kan du heller veie prisforskjellen opp mot de tjenestene du ønsker eller det mobilnettet du foretrekker.

Finn det billigste abonnementet for deg med Ringepriser

Hva synes du er aller viktigst - pris eller kvalitet? Diskuter i forumet!

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen