Chess-garantien kan være ulovlig

Mobilen.no har mottatt flere reaksjoner på gårsdagens melding fra Chess om at selskapet innfører prisgaranti for nye kunder. Garantien sier at kundene ikke kan tape penger på å bytte til Chess, uansett hvilken mobiloperatør de tidligere har vært tilknyttet.

Nå varsler Forbrukerombudet at de tar opp den nye Chess-garantien til behandling.

Brudd på markedsføringsloven?

Et svært viktig poeng ved garantien, er at den kun gjelder én gang. I virkeligheten betyr dette at kunden har seks måneders prisgaranti fra Chess, og at man etter disse seks månedene kan fortsette å betale mer som Chess-kunde enn man gjorde hos sin forutgående operatør, uten å ha krav på erstatning av noe slag.

– Chess har innsett at de ikke makter å konkurrere på pris, og innfører derfor denne merkelige garantien som jeg sannelig ikke er sikker på lovligheten av engang, sier administrerende direktør i billigselskapet Ipea, Ole Erik Norstad, til Mobilen.no. Han viser til markedsføringsloven og tidligere vedtak i Markedsrådet som berører bruken av prisgarantier.

Han raser over prisgarantien, og mener den er en fallitterklæring fra selskapet som en gang omtalte seg selv som Norges billigste mobiltilbyder.

– De ønsker å fremstå som billigst, men setter ikke ned prisene for å nå dette målet. Hva skal vi kalle det? er det ledende spørsmålet fra Norstad.

Forbrukerombudet sender brev

Forbrukerombudet har på eget initiativ merket seg saken.

– Jeg har notert meg nyheten fra Chess, og vil ta den opp i et innlegg jeg skal holde i et fagforum senere i dag, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Han forteller til Mobilen.no at ombudet formelt registrerer saken i dag, og at de vil sende et brev til Chess og ta opp hele garantiordningen til behandling.

– På generelt grunnlag vil jeg påpeke at vi er skeptiske til prisgarantier. En garanti bærer i seg et underliggende løfte om noe ingen kan konkurrere mot, og det er svært utfordrende for selskapene å utforme reklamebudskap som fanger opp alle forbeholdene som gjerne følger slike garantier, sier Thon.

Han er dessuten opptatt av at det er den som usteder garantien, og ikke kunden, som skal gjøre jobben som måtte være knyttet til realisering av garantien.

– Kunden skal ikke behøve å foreta seg mer enn det som er strengt nødvendig, arbeidsbyrden må ligge hos den som står for garantien, fastslår Thon.

Chess er trygge

Chess-sjef Per Christian Andersen sier han er forberedt på reaksjonene fra Forbrukerombudet.

– Dette er ting vi har sett på på forhånd, blant annet ved å studere episoder hvor Lefdal og andre selskaper har vært i søkelyset. Det er viktig å merke seg at vi ikke selger hvitevarer, men at tilbudet vårt er knyttet til bruk av tjenester. Dette er forskjellig fra saker Forbrukerombudet har stilt seg negativt til tidligere, sier Andersen.

Han poengterer dessuten at alt kunden behøver å gjøre dersom han vil prøve garantien, er å sende inn seks fakturakopier fra sin tidligere operatør. Utregningsjobben som vil avsløre hvorvidt kunden har krav på penger tilbake, er det Chess som tar seg av.

Han stiller seg undrende til at det ikke skal være lov å garantere kundene gunstige betingelser.

– Det må ikke bli sånn at det aldri er lov å gi kundene trygghetsgarantier, sier Andersen.

– Hva med deres eksisterende kunder som ikke får nyte godt av garantien?

– Jeg skjønner ikke problemstillingen. Det må være godt for våre kunder å få bekreftet at mobilselskapet deres er helt i front og kan underbygge dette med markedets eneste prisgaranti. Dessuten har vi til enhver tid en lang rekke tilbud som retter seg også mot eksisterende kundemasse, avslutter Andersen i Chess.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen