Casio Exilim EX-S10

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Bildekvalitet


Vurdering: karakter

Oppløsning

Til å utfordre Casio Ex-S10 har vi brakt inn kameraer som har vært populære i år. I likhet med Ex-S10 har noen av disse også i stor grad blitt markedsført på design chic - les Olympus Mju 1020, men også til en viss grad Ricoh Caplio R6, og Canon Ixus 860 IS. Fujifilm F50fd, og Panasonic Lumix FX100, representerer litt mer avanserte, men samtidig kompakte og stilige kameraer, som har vist gode, bildemessige kvaliteter.

Med 12 megapiksler får både Panasonic og Fujifilm frem høyere oppløsning, mens Olympus tetner til litt lengre opp enn Casio Ex-S10. Begge de to har ti megapiksler. Med åtte megapiksler ligger Canon proporsjonalt litt (men ikke mye) under Casio.


Casio Ex-S10
Canon Ixus 860 IS
Olympus Mju 1020
Fujifilm f50fd
Ricoh Caplio R6
Panasonic Lumix DMC-Fx100

Skarphet

Skarphet handler om kameraets evne til å gjengi detaljer, og overgangene mellom dem. I begge tilfeller vil mindre og tettere detaljer kreve mer av kameraet. Resultatene påvirkes blant annet av objektivkvalitet, sensortype og prosessering internt i kamera. Derfor måles kameraene under identiske lysforhold.

Ser vi på resultatkurven for MTF50 (corr) er tallet justert (i rødt) for mer realistisk oppskarping. Imatest måler antall horisontale linjer per tomme for utskrift med en viss detaljrikdom. De fleste fotoskrivere klarer for eksempel ikke å gjengi mer enn ca 150 linjer. I våre tester bruker vi 100 linjer per tomme som standard og refererer i kvalitetsskalaen til største utskriftsmulighet i den kvaliteten.

Detaljmessig skal Casio Ex-S10 være god for utskrifter på opp i mot A2, og ligger nokså gjennomsnittlig an i dette selskapet.

<i>Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 120 linjer per tomme.</i>
Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 100 linjer per tomme.

Deretter ser vi på det såkalte ”10-90% rise distance” diagrammet. Her har Imatest analysert kantgjengivelsen, det vil si lengden på overgangen mellom det som på vår testplansje er skarpt adskilte hvite og sorte flater, gjengitt med det aktuelle kameraet. Jo kortere stigningsavstand fra sort til hvitt, desto skarpere gjengivelse.

Spesielt interesserte kan lese mer om detaljemåling på Imatests egne sider.

Hovedkortet

I denne bildeserien vises hovedkortet i sin helhet i kolonnen til venstre. Her får vi et mer realistisk blikk på kameraets egenskaper i forhold til skarphet og oppløsning. Trykk på bildet for å se det i 100% størrelse. I midten og til høyre ser vi 100% utsnitt av hovedkortets senter og nedre, venstre hjørne, som illustrerer både skarphet og detaljgjengivelse. Bildene er tatt ved ISO 100 og ca midt i zoomfeltet. Her ser det nokså jevnt ut, bortsett fra i hjørneutsnittet der for eksempel Canon viser litt renere detaljer enn Casio.

Casio Ex-S10

Canon Ixus 860 IS

Olympus Mju 1020

Nikon Coolpix P5000

Fujifilm f50fd

Ricoh Caplio R6

Panasonic Lumix Fx100

De følgende utsnittene viser hovedkortet fotografert ved ISO 400, 800 og 1600. Som undertegnede har opplevd ved bruk av Ex-S10, melder bildestøyen seg nokså betydelig ca ved ISO 400. Eksemplene her viser også det. På ISO 1600 synes vi Casio kommer verst ut etter Ricoh. Likevel behandler ikke kameraet støyen like unaturlig som for eksempel Olympus gjør med Mju 1020, der støyfilteret legger en hinne over bildet og dermed fjerner detaljene.

Casio Ex-S10 ISO 400
Casio Ex-S10 ISO 800
Casio Ex-S10 ISO 1600
Canon Ixus 860 IS ISO 400
Canon Ixus 860 IS ISO 800
Canon Ixus 860 IS ISO 1600
Olympus Mju 1020 ISO 400
Olympus Mju 1020 ISO 800
Olympus Mju 1020 ISO 1600
Fujifilm f50fd ISO 400
Fujifilm f50fd ISO 800
Fujifilm f50fd ISO 1600
Ricoh Caplio R6 ISO 400
Ricoh Caplio R6 ISO 800
Ricoh Caplio R6 ISO 1600
Panasonic Lumix Fx100 ISO 400
Panasonic Lumix Fx100 ISO 800
Panasonic Lumix Fx100 ISO 1250

Ute i det såkalt virkelige liv ser vi at Casio Ex-S10 holder godt følge med de fleste her på hjørneskarphet, men muligens en tanke svakere enn Ricoh og Canon. Panasonic og Fujifilm er litt i en klasse for seg selv, mens Olympus - vel Olympus bør skjerpe seg.

Canon Ixus 860 IS Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd
 
Panasonic Lumix Fx100 Ricoh Caplio R6 Olympus Mju 1020  
Canon Ixus 860 IS Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd
 
Panasonic Lumix Fx100 Ricoh Caplio R6 Olympus Mju 1020  

Casio før og nå

Casio har gjennom hele sin historie vært ivrige på å folkeliggjøre digital teknologi, med smarte kalkulatorer, klokker med kalkulatorer og kameraer med endeløse "smarte" features. De var tidlig ute med digitalkameraer for folk flest, og var blant annet først med LCD-skjerm i et kompakt digitalkamera, med sin QV-10 i 1995. Lav pris, brukervennlighet og mote, var, og er distinkte kjennetegn hos denne produsenten. For kameraene kan det virke som om bildekvalitet har måttet lide litt til fordel for slank profil og drøssevis av funksjoner.

Da vi testet prosumer-modellen Ex-F1 i vår, overrasket Casio med meget adekvat bildekvalitet, og vi var spent på om dette var en positiv trend som også gjalt for de ultrakompakte modellene. Sammenlignet med for eksempel Exilim Ex-S770, som kom høsten 06 med et relativt likt spesifisert objektiv, ser vi i utsnittene nedenfor en stor forbedring i hjørnegjengivelse med Ex-S10. Ved siden av det konverterte rå-utsnittet fra tre ganger dyrere Ex-F1, er detaljgjengivelsen ikke ulik. Vi skal likevel huske at Ex-F1 kun har seks megapiksler og derfor forholdsmessig yter bedre.

Når ståheien rundt megapiksler og funksjoner roer seg, vil Casio i større grad måtte hevde seg på bildekvalitet, og det kan se ut som de nå har begynt å ta dette på alvor.

Casio EX-S770 Casio Fx-S10 Casio EX-F1
Casio EX-S770 Casio Fx-S10 Casio EX-F1

Om svakheten har ligget i objektivet eller programvaren - eller forholdet mellom de to - er ikke lett å si. Men som en liten apropos til Casios bildekvalitet tar vi til slutt med et utsnitt tatt med Exilim-modellen Ex-P600 fra 2004. Kameraet har nemlig en uoffisiell rå-innstilling, som du må trykke flere knapper parallelt for å få i gang. Men når dette gjøres blir bildekvaliteten en ganske annen enn de overoppskarpede, blasse jpgene som kameraet ellers produserer.

Det ble ikke utviklet noe skikkelig konverteringsprogram til disse filene, og det enkle gratisprogrammet dcRaw vi brukte for å åpne denne, gjør nok ikke den beste jobben. Men du får i alle falle et mye større rom for justering av farger, kontraster og oppskarping - til og med et litt større utsnitt. At råfunksjonen ikke ble fullverdig integrert i Ex-P600 eller andre exilim-modeller kan vitne om at teknologien ikke var helt utviklet, men den sier noe om potensialet som lå der. Exilim Ex-S10 og Ex-F1 viser at bildesiden nå også begynner å forløse seg.

Startbildet er råversjonen:

100%skjermoppløsning fra hjørnet av det samme bildet. Jpg-bildet er lagt over råversjonen, som har tatt med litt mer av motivet. Begge versjonene kan lastes ned fra galleriet her

Fargegjengivelse

I test av manuell hvitballanse kommer Casio Exilim Ex-S10 på en tredjeplass, men ikke så langt bak de beste her. Olympus Mju 1020 viser labre resultater på bildesiden også her.

I de neste figurene ser vi avviket. Firkantene representerer idealet, sirklene kameraets gjengivelse. Med idealkameraet skal disse overlappe.

Bildestøy

I denne grafen ser vi resultatet fra test av bildestøy ved ulike ISO-verdier. Den gule linjen representerer luminansstøy, mens de andre fargene representerer kameraets fargefrekvenser RGB = Rødt, Grønt, Blått. Her ser vi at særlig den røde og grønne frekvensen øker forholdsmessig mest fra ISO 50 til 200. Fra ca ISO 400 samler linjene seg i et nokså bratt byks opp mot ISO 1600 (kameraets høyeste ISO-innstilling). Til sammenligning holder Fujifilm F50fd en slakere stigning fram til ISO 800, og generelt lavere støynivå selv opp til ISO 6400.

Stryk musa over grafen for å se resultatene fra Fujifilm.

Eksponering og dynamisk omfang

Vi tester dynamisk omfang ved å fotografere, og måle, hvor mange gråvalører på en 41-trinns graderingsplansje kameraet klarer å gjengi i ett bilde. I lag med Panasonic, Ricoh, Fujifilm, Olympus og Canon, ligger Casios modell litt over gjennomsnittet i dynamisk omfang, når Imatest tar høyde for mye bildestøy.

Kromatisk feilbrytning

Kromatisk feilbrytning skyldes en ujevn brytning av lysets bølgelengder i linsen, der lilla ofte er vanskeligst å kontrollere. Dette oppstår gjerne ved vidvinkel, der lysets brytningsvinkel er på sitt mest ekstreme. Casio Ex-S10 har en vidvinkel på 36 mm sammenlignet med småbildekameraer. I forhold til kromatisk feilbrytning skulle ikke dette være den mest krevende brennvidden, men likevel melder tydelige rød-lilla og grønne skjær i kontrastområdene på høyre og venstre side av bildet. Mot midten av bildet ser det greit ut.

Casio Exilim Card EX-S10

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen