Test

Canon PowerShot G7

I bruk

Canons G-serie har siden begynnelsen vært en favoritt blant entusiastene på grunn av sin gode optikk og ellers imponerende spesifikasjoner. Nå har Canon fjernet det meste av det som gjorde kameraet så spesielt og ettertraktet, men er det fremdeles godt nok til å holde på fansen?

Se bildene vi har tatt med kameraet i galleriet.

Kamerahus

Vurdering:

Kamerahuset har forandret seg drastisk siden forrige modell i serien, Canon G6. Borte er grepet på høyresiden som fikk så mye kritikk, og det er heller ingen LCD-skjerm på toppen av kameraet, slik som de foregående modellene hadde. Modusvelgeren er nå flyttet opp på toppen av kamerahuset, istedet for bak, ved siden av søkeren, og objektivet har fått en metallring rundt basen, til feste for diverse tilleggsutstyr.

Alternativ tekst mangler
Flere bilder av G7 i Produktguiden

Kamerahuset gir et solid og tillitsvekkende inntrykk. Kameraet er tungt og selv om det er relativt stort så bærer det ikke preg av at det er store tomrom inne i huset. Selve huset er i metall, sannsynligvis en lettmetallegering, med luker og slikt i plast, en til plugger og en til batteri og minnekort. Hengslene på lukene i kamerahuset er i metall og er fjærbelastet slik at de spretter opp av seg selv når man først har åpnet dem. Dette er en liten men fin detalj, spesielt hvis man fotograferer vinterstid og har forfrosne fingre eller store hansker. At hengslene er i metall men ikke lukene gjør det relativt enkelt å skifte en ødelagt luke dersom man skulle være uheldig og knuse en.

Alternativ tekst mangler
Flere bilder av G7 i Produktguiden

Oppå G7, fra venstre mot høyre finner vi et bryterhjul for ISO-verdier, som går fra 80 til 1600, pluss innstillinger for henholdsvis høy auto (Hi) og auto. Videre har kameraet en standard "hotshoe" blitskontakt som gjør at man kan bruke de fleste av Canons Speedlite-blitser på kameraet, helt opp til toppmodellen 580EX. Til høyre for blitskontakten finner man bryterhjulet for opptaksmodus, hvor man kan velge mellom vanlige innstillinger som P (programauto), Tv (lukkertidsprioritet), Av (blenderprioritet) og M (manuell), men også SCN (motivprogrammer), Auto, panorama og film. I tillegg kan man lagre opptil to forskjellige innstillingssett som man kan kalle frem igjen ved å dreie bryteren til C1 eller C2. En veldig fin mulighet som man kjenner igjen fra langt dyrere kameraer som EOS 5D, for eksempel. Helt til høyre på toppen av kameraet ligger av/på-knappen og utløseren, med zoomkontrollen rundt.

På et kamera med så mange funksjoner og muligheter som dette skulle man tro at det ville være brytere og luker på alle bauger og kanter, men slik er det faktisk ikke. På sidene og under finnes det kun de vanlige lukene og stativfestet, samt feste for kamerarem. Stativfestet er desverre ikke montert langs objektivets optiske akse, men det er et mindre problem enn at man ikke kan åpne luken for batteri og minnekort når man har en stativfesteplate montert. Dette synes vi er temmelig svakt av Canon og en åpenbar designforglemmelse, spesielt når det gjelder et såpass høyt spekket kamera som dette. Vi vil fryktelig gjerne gi G7 en halv stjerne til for en helt topp byggekvalitet, men desverre synes vi ikke at vi kan på grunn av denne tabben.

Bak på kameraet finner vi, ikke uventet, en skjerm. Relativt normalt på digitalkameraer i våre dager, men det som er mer overraskende er at der de tidligere kameraene i G-serien har hatt en forholdsvis liten skjerm med dreie- og flippemulighet, har Canon nå satt inn en større men fastmontert skjerm. Hvorfor de har valgt å gjøre dette vet vi ikke sikkert, men det har sannsynligvis vært en avveining av størrelse mot fleksibilitet. Når det er sagt så tror vi ikke det skulle vært spesielt vanskelig å lage også denne større skjermen like fleksibel som de tidligere G-skjermene, men det er mulig det ville gjort kameraet såpass mye dyrere at Canon ikke har turt å gjøre det av hensyn til salget.

Over skjermen, helt til venstre og dermed pent ute av veien, ligger DirectPrint-knappen. Vi lurte fælt på hva denne hadde å gjøre på EOS 5D, men på G7 slik G7 etterhvert fremstår i forhold til sine eldre brødre kan vi forstå dens tilstedeværelse. Søkeren er nestemann ut, med hjul til innstilling av diopter og indikatorlys like ved. Ellers har man knappen for bildevisning, forskjellige funksjonsknapper, og til slutt et kommanduhjul med en femveis bryter i midten (øst, vest, nord, sør og inn). Hjulet er slik plassert at man nesten må skifte grep for å bruke det, men ikke helt. Ikke en perfekt løsning, men en man kan leve med og som det er vanskelig å se noe bedre alternativ til.

Alternativ tekst mangler
Bilen er ekstrautstyr

Optikk

Vurdering:

Der alle de foregående kameraene i G-serien har vært utstyrt med et objektiv med 2.0 som største blender, har G7 fått 2.8, altså 1 EV lavere. Hvorfor dette er tilfelle kunne ikke Canon svare oss på da vi spurte dem på lanseringspressekonferansen, og det lot til at Canons norske representanter lurte på dette like mye som vi gjorde. Det kan selvsagt hende at tankegangen er slik at man har forbedret bildekvaliteten med hensyn til støy ved høye ISO-verdier såpass at Canon mener man ikke lenger trenger den store blenderen, sammen med bildestabilisatoren. Dette ser vi nærmere på på neste side. Om vi har rett i at dette er tankegangen bak, så tar dette ikke hensyn til ting som dybdeskarphet, såkalt bokeh og så videre.

Med unntak av at G7 har mistet det ekstra blendertrinnet i forhold til forgjengerne, er objektivet i G7 kurant nok. Det spenner fra 7,4mm til 44,4mm, noe som tilsvarer 35-210mm for fullformat eller 35mm film. Største blender er som nevnt 2,8 i vidvinkelområdet, og 4,8 på tele. Sistnevnte er slettes ikke verst for et kompaktkamera med såpass lang tele, men i andre enden ønsker vi oss som vanlig videre vinkel. 35mm holder ikke for et såpass dyrt kamera i våre dager. For ordens skyld kan vi nevne at G6 hadde største tele på 140mm med største blender 2,0. Ikke så lang som G7 med andre ord, men også der med veldig mye bedre blenderåpning. Desverre har G7s lange zoom ikke mer enn 13 trinn, så det er ofte ikke så lett å finne akkurat det utsnittet man vil ha. Vi synes 13 er alt for lite for en så lang zoom - det representerer faktisk hele 0,5x per trinn.

En ting G6 og forgjengerne fikk kritikk for var at de hadde løse objektivdeksler, noe Canon heldigvis har fjernet fra G7, som er utstyrt med en innebygget lamelløsning. Løsningen fungerer greit og beskytter frontelementet rimelig bra, men lamellene gir etter hvis man rører ved dem. Det er med andre ord absolutt muligheter for at kameraet kan ligge i en veske eller lignende ved siden av noe som dytter lamellene til side og dermed få skader på frontelementet. En kombinasjon hadde kanskje vært å foretrekke - G7 er jo allerede utstyrt med et bajonettfeste rundt objektivet, så å feste et mer solid objektivdeksel burde være en smal sak.

Funksjoner

Vurdering:

På funksjonssiden er G7 utstyrt nesten som et speilreflekskamera, men bare nesten. Forgjengeren G6 hadde ikke histogram i sanntid, noe G7 nå har fått. Canon har også valgt å beholde det innebygde ND-filteret fra G6. Begge disse funksjonene tyder på at kameraet er tiltenkt noe annet enn gjennomsnittsbrukeren, men hvorfor Canon da har fjernet kameraets RAW-støtte undres vi svært på. G7 er det første kameraet i G-serien som ikke støtter RAW, og vi ble temmelig kjeveslakke på pressekonferansen da vi fikk høre det, fra Canon-representanter som var tydelig brydd over innrømmelsen. Vi er temmelig sikre på at dette er et stort feiltrinn fra Canons side, og vi undres på om ikke dette er begynnelsen på slutten av G-serien.

Bortsett fra den dypt savnede RAW-støtten har kameraet det meste av hva man kunne ønske seg av funksjoner. Fokusering, eksponering og blitsstyring har alternativer i bøtter og spann, og det tjener ingen hensikt å liste dem alle opp her - da henviser vi heller våre lesere til Canons G7 specside.

Videofunksjonen er grei nok, selv om den ikke klarer mer enn 15 bilder i sekundet på maks oppløsning (1024 x 768). For 30 bilder i sekundet må man ned på 640 x 480, som er en rimelig standard oppløsning for en slik videofunksjon. Uansett kan man ta opp i inntil en time, eller til filstørrelsen har nådd 4 GB.

Av ekstrautstyr til G7 har man en del å velge mellom. Det finnes blant annet undervannshus, teleforsatser, vidvinkelforsatser, og ved hjelp av den innebygde blitsskoen kan man også benytte eksterne blitser.

Skjerm og søker

Vurdering:

Søkeren på G7 er å betrakte som en nødløsning. Den er liten og inneholder ingen som helst informasjon utover et trådkors i midten som viser hvor du peker kameraet. Forøvrig skjuler objektivet litt av søkerbildet på vidvinkel, og dekningsgraden er heller ikke 100%. Søkeren er større enn på f.eks Ixus 850 IS, men er likevel noe pinglete.

Skjermen er et annet kapittel. Den er stor og lyssterk, og gir deg all den informasjon du kunne ønske, inkludert histogram i sanntid. Den kan på èn gang vise hvilket program du har valgt, om blitsen er på, lysmålesystem, bildekvalitet, bildestørrelse, valgt ISO-verdi, eksponeringskompensasjon, antall bilder det er plass til på minnekortet og om bildestabilisatoren er påskrudd. Du kan velge å skru skjermen helt av for å spare batteri og kun bruke søkeren istedet. Ikke noen dum idè, G7s skuffende batterikapasitet tatt i betraktning. Du kan også velge å kun vise det aller mest nødvendige på skjermen, som eksponering, bildestabilisator, blitz og ISO. Velger du å vise all informasjonen på skjermen mens du tar bilder, er histogrammet gjennomsiktig, slik at man ikke skjuler for mye av bildet. Fint tenkt!

Alle de tidligere kameraene i G-serien hadde en relativt liten skjerm (1,8 - 2") som kunne snus, vris, roteres, flippes og vendes. Man kunne blant annet vippe skjermen ut fra kameraet, snu den 180 grader og så vippe den tilbake til huset med skjermsiden inn, slik at den var beskyttet mot støt. En genial løsning som Canon nå har valgt å gå bort fra. Årsaken er uviss, men det kan hende at å beholde denne funksjonaliteten med en så stor skjerm som G7s 63,5mm (2,5") med 207 000 piksler ville bli for dyrt, og så har man valgt å gå for større skjerm og heller miste fleksibiliteten. Valget syntes mer merkelig for oss før testen enn nå, ganske enkelt fordi G7 helt klart sikter seg inn på et noe lavere segment enn de andre G-serie kameraene. Avanserte entusiaster som skyter i RAW har bare i liten grad behov for å vurdere sine bilder på skjerm og vil dermed foretrekke en liten men fleksibel skjerm, mens de litt mindre avanserte brukerne som G7 helt tydelig er tiltenkt nok vil ha større behov for å vise hvert enkelt bilde på skjermen. I tillegg har nå LCD-skjermen på toppen av kameraet forsvunnet, og opptaksdetaljer og innstillinger må dermed vises på samme skjerm som bildene, noe som medfører behov for en større skjerm.

Batteri

Vurdering:

Batterikapasitet - CIPA

Som vi ser er batterikapasiteten heller dårlig, sammenlignet med et utvalg andre kameraer. Forgjengeren G6 klarte hele 300 bilder på en lading, det vil si at en to år eldre modell klarer hele 20% flere bilder enn dagens modell. Slikt er flaut for Canon, selv om det bør nevnes at CIPA-tall, selv om de er basert på like parametre for alle kameraer, ikke nødvendigvis har særlig mye fotfeste i virkeligheten. Det er likevel for dårlig at et kamera i G7s klasse skal legge seg på bunnen av listen, spesielt med tanke på at batteriet som benyttes er det samme som EOS 350D og 400D benytter, og at 350D klarer hele 600 bilder på samme batteri. På grunn av større sensor og ditto skjerm klarer EOS 400D kun 390 bilder på samme batteri, men dette er likevel dobbelt så mange bilder per lading som G7.

At batteriet er det samme er imidlertid verdt et pluss i margen, da de som kjøper to av disse kameraene da vil få en ekstralader til hytta, og det som effektivt kan fungere som et ekstrabatteri for begge kameraer. Vi liker tankegangen og gir Canon en stille applaus for dette, tross alt.

Autofokus

Vurdering:

Autofokusen er bra. På vidvinkel og på ca 100mm er den ganske rask i forhold til andre kameraer, men blir litt tregere på tele. Sammenligningsgrunnlaget kan imidlertid være litt tynt akkurat med hensyn til AF-hastigheten på tele, siden G7 har lengre brennevidde på tele-enden av zoomområdet enn de fleste sammenligningakameraene. Autofokusen er også rimelig presis og nøyaktig, og sier ifra med forskjellig lydsignal om den finner fokus eller ikke. Ansiktsgjenkjenningen fungerer i praksis, med visse begrensninger, men er kanskje litt treg og henger litt etter hvis motivansiktet beveger seg. Ansiktgjenkjenningen fungerer ikke dersom motivet er i profil eller har deler av ansiktet dekket.

Autofokushastighet vidvinkel - sekunder

Autofokushastighet ~100mm - sekunder

Autofokushastighet tele - sekunder

Hurtighet

Vurdering:

Oppstartstid - sekunder

Oppstartstiden er absolutt godkjent. Den er betydelig forbedret siden G6, noe som i og for seg bare burde mangle, men er helt kurant målt mot dagens kamerastandard. Ikke noe å rope hurra for, men heller ikke noe å klage på.

Utløserforsinkelse - med blits

Utløserforsinkelsen uten blits er som vanlig praktisk talt ikke målbar, men med blits er den i lengste laget. Det er ingen forbedring å spore på dette fra det to år eldre G6, og i forhold til et utvalg sammenligningskameraer ser vi at de to legger seg solid i bunnen med dobbelt så lang forsinkelse som middelkameraet vårt. Nå skal man riktignok ta tallet for middelkamera med en temmelig stor klype salt, men det gir likevel en slags indikasjon på hvordan G7 ligger an.

Antall bilder på 10 sekunder - uten blits

Med 2,44 sekunder per bilde, eller 5 bilder på 10 sekunder, er ikke G7 av de raskeste kameraene når det må refokusere mellom hvert bilde. Det klarte bare 25 bilder på 60 sekunder, og det er blant det laveste av moderne kompaktkameraer i samme klasse. Vi har imidlertid også testet kameraet på full pupp med seriebildefunksjonen i ett minutt, og på 60 sekunder klarte kameraet å ta 61 bilder, altså en gjennomsnittlig hastighet på rett over ett bilde i sekundet. Ikke speilreflekshastighet, men noe av det beste vi har sett på et kompaktkamera, selv om kameraet på denne testen slapp å refokusere mellom hvert bilde.

Antall bilder på 10 sekunder - med blits

Overraskende nok holder hastigheten seg nesten den samme med blits, men ikke helt. Over ett minutt var gjennomsnittsintervallen mellom hvert bilde 2,92 sekunder. Faktisk var dette ikke bare gjennomsnittet men også såpass gjennomført resultatet mellom hvert bilde at vi tør påstå at det er akkurat den tiden kameraet bruker på å gjøre seg klar til å ta et nytt blitsbilde, verken mer eller mindre.

Også her testet vi seriebildefunksjonen, og i begynnelsen holdt G7 seg på rett over sekundet per bilde i snitt og klarte å ta 20 bilder på 20 sekunder, noe som er svært svært bra for et kompaktkamera. Det hører med til historien at blitsen ikke ble utladet for hvert bilde, i tillegg til at blitsen ble utladet etter de første 20 bildene og G7 deretter brukte ca 13 sekunder per bilde. Vi velger likevel å godkjenne 10 bilder på 10 sekunder istedet for å bruke det noe ujevne snittet på ca en tredjedel av det, fordi man i nær sagt alle situasjoner vil få jobben gjort i løpet av de første 20 bildene når man først bruker seriebildefunksjonen.

Filoverføringshastighet - MB/s

Overføringen av filer går imponerende raskt, faktisk like raskt som vår minnekortleser og litt raskere enn Sony DSC-T10, som på dette området er det hittil raskeste kameraet vi har testet. G7 tar tronen på overføringshastighet med over 6 megabytes i sekundet, en grundig forbedring fra G6.

Betjening/brukervennlighet

Vurdering:

Brukervennligheten er god, stort sett. Det kan ta litt tid å bli vant til kontrollene på G7, spesielt siden de ikke alltid er like entydige i måten å gjøre ting på, men i det store og hele er de noenlunde intuitive. Unntaket er at enkelte funksjoner krever at man trykker SET-knappen for å bekrefte valget, mens andre funksjoner krever at man trykker den knappen man velger funksjonen med. Trykker man i disse tilfellene SET-knappen istedet vil man plutselig befinne seg i en helt annen meny og må gå ut igjen og begynne forfra.

At G7 har et kommandohjul på baksiden trekker opp, men at det har en femveis knapp i midten som er så stor og dominerende at den lett kommer i veien for kommandohjulet trekker litt ned igjen. Bortsett fra dette er menyer og kommandohjul- og knapper fornuftig og greit lagt opp, og man finner stadig nye små finesser og lure småtriks. Hadde Canon lagt like mye krefter i resten av kameraet som i menyene, ville G7 vært et langt bedre kamera enn det fremstår som slik det er.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen