Canon EOS 5D Mark II

Annonsør­innhold
Les hele saken »
Hvitbalanse

Så godt som alle kameraer vi tester har feil på hvitbalansen i større eller mindre grad. Dette tester vi ved å ta bilde av vår testplansje med fargetemperaturen innstilt på det samme som vi vet dagslyslampene våre holder og deretter måle differansen. Autohvitbalansen tester vi ved å gjøre det så vanskelig som mulig for kameraet å måle riktig hvitbalanse, ved at vi belyser testplansjen med dagslyslamper, halogenlamper og lysrør. Resultatet er et salig virrvarr av lys som så godt som ingen kameraer klarer å vise korrekt, men som gir et godt grunnlag for å teste automatikken. Vi må derfor gjøre oppmerksom på at det i det virkelige liv er svært sjelden, om noensinne, at et kamera noensinne vil møte på så vanskelige lysforhold som vi gir det på testrommet. Man må også ha i tankene at hvitbalanse er av begrenset viktighet når man har et kamera som støtter RAW, slik at man kan justere hvitbalanse i ettertid.

På dette området er resultatene fra 5D MkII helt ordinære. Det har en kraftig hvitbalansefeil under svært vanskelige forhold, men ikke mer enn andre kameraer, og under normale forhold er det ingen ting å si på kameraets hvitbalanse.

 

Fargegjengivelse

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til 5D MkIIi forhold til andre kameraer. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

Ved lave ISO-verdier er fargegjengivelsen helt ordinær og ingen ting å rope hurra for. Den er heller ikke spesielt dårlig, for den saks skyld. Når du skrur opp ISO-verdiene, endrer ting seg lite, og relativt sett blir kameraet bedre på fargene jo høyere du skrur lysfølsomheten. Det er det som gjør at du fortsatt kan bruke bildene på høye ISO-verdier.

Sånn generelt tenderer D700 mot gulgrønt, orange og rødt, men ikke slik at det er skjemmende for bildekvaliteten. Det utnytter AdobeRGB-fargerommet bra, men ikke fullt like godt som vi har sett fra enkelte andre kameraer, som Canon EOS 40D. Det har likevel en langt bedre fargegjengivelse enn enkelte konkurrenter som for eksempel Pentax K20D.


Dynamisk omfang

Dynamisk omfang vil si hvor mange forskjellige lysintensitetsnivåer, som kameraet er i stand til å fange opp og gjengi, fra det mørkeste som ikke er helt svart og det lyseste som ikke er helt hvitt. Dette måles ved hjelp av en meget nøyaktig plansje med 41 trinn på 1/3 EV hver, som er bakbelyst med et lys på 8000 grader Kelvin og blir avfotografert og analysert.

Dynamisk omfang er en svært viktig faktor i et kameras bildekvalitet, fordi den bestemmer hvor naturlig overgangen mellom mørkt og lyst vil bli på bildet. Til sammenligning med resultatene nedenfor har det menneskelige øyet et dynamisk omfang på ca 5-6,5 EV hvis "blenderen", dvs iris, forblir uendret. Når vi måler dynamisk omfang vil bildestøy påvirke resultatet i de mørke områdene, og for å unngå dette måler vi med to ulike toleransegrenser for støy, slik at vi får et mest mulig korrekt resultat. På plansjen nedenfor vil høy kvalitet si lav toleransegrense for bildestøy (maksimal variasjon på en tidels blendertrinn) og lav kvalitet vil si høy toleransegrense for bildestøy (maksimal variasjon på ett blendertrinn).

På lave ISo-verdier er vi ikke spesielt imponert over det dynamiske omfanget. Ikke er vi spesielt overrasket heller. Dette var omtrent som forventet. Med flere piksler blir det dynamiske omfanget normalt mindre. Sammenliknet med Nikon D700 ser vi dette med all tydelighet. At det også er lavere enn for Sony A900 på lave ISO-verdier er mer overraskende. Vi vil ikke si at det er dårlig, men det kunne vært bedre.

Det er når vi kommer opp i høyere ISO-verdier at kameraet briljerer. Fra ca ISO 1200 er det bedre enn noe annet vi har målt, og dette er med på å gjøre bilder på høye ISO-verdier mer brukbare. Kurven ligger ganske nær kurven for EOS 5D, så det Canon har oppnådd på tre år innen dette feltet er kort og godt å beholdet det dynamiske omfanget selv om antall piksler økes med to tredeler.

 

Ser vi på lav støytoleranse så ser vi den samme tendensen. Men her overtar 5D MkII tronen allerede ved 800 ISO, og forskjellene ved lave ISO-verdier er langt mindre. Så alt i alt må vi si oss meget fornøyde, men kunne ønske oss noe med ved lave ISO-verdier.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen