Canon EOS 50D

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Hvitbalanse

Illustrasjon av hvitbalansefeil i EOS 50D.
Illustrasjon av hvitbalansefeil i EOS 50D.

Vi tester hvitbalansen ved å bruke dagslyslamper og stille hvitbalansen manuelt. Dette viser seg å ikke skape problemer for noen kameraer. Hvis vi derimot gjør det litt vanskelig for kameraet, ved å sette på mange ulike lyskilder i rommet samtidig, og så tar bilder på autohvitbalanse, får vi et inntrykk av hvor god autohvitbalansen er.

Uansett hva enkelte produsenter påstår, så er det ingen kameraer vi har testet som klarer denne testen godt. Testprogrammet vårt vet hvordan testplansjen ser ut. Når vi så presenterer det for bildet tatt under disse krevende lysforholdene, kan det si noe om hvor mye hvert kamera bommer.

På dette området er EOS 50Ds resultater helt ordinære. Det har en kraftig hvitbalansefeil under svært vanskelige forhold, men ikke vesentlig mer enn andre kameraer, og under normale forhold er det ingen ting å si på kameraets hvitbalanse. Hvis du er usikker på kameraets hvitbalanse, så ta bilder i RAW, for da kan du sette dette i ettertid.

Fargegjengivelse

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til Canon EOS 50Di forhold til andre kameraer. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

ISO 100:     Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 / Canon 40D
ISO 200:     Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 / Canon 40D
ISO 400:     Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 / Canon 40D
ISO 800:     Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 / Canon 40D
ISO 1600:   Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 / Canon 40D
ISO 3200:   Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 / Canon 40D
ISO 6400:   Canon 50D / Pentax K20D / Sony A700 /

Ved lave ISO-verdier er fargegjengivelsen fra EOS 50D helt ordinær og ingen ting å rope hurra for. Den er heller ikke spesielt dårlig, for den saks skyld, men der kameraet utmerker seg ved høye ISO-verdier. De fleste andre kameraer vil spore mer og mer av fargemessig, jo høyere ISO-verdiene blir, mens 50D holder seg imponerende bra. Den treffer aldri helt, men du har et ganske så stort spenn av farger å jobbe med, også når ISO-verdiene blir ekstreme.

Fargene er på den blå siden av det de burde vært, i dette eksemplet, og det kunne utnyttet fargerommet bedre. men vi må huske at dette er under svært spesielle forhold. Under normale forhold spres fargene jevnt utover omtrent der de skal være. men det er fortsatt en svak tendens mot blått, også på manuell hvitbalanse.


Dynamisk omfang

Dynamisk omfang vil si hvor mange forskjellige lysintensitetsnivåer, som kameraet er i stand til å fange opp og gjengi, fra det mørkeste som ikke er helt svart og det lyseste som ikke er helt hvitt. Dette måles ved hjelp av en meget nøyaktig plansje med 41 trinn på 1/3 EV hver, som er bakbelyst med et lys på 8000 grader Kelvin og blir avfotografert og analysert.

Dynamisk omfang er en svært viktig faktor i et kameras bildekvalitet, fordi den bestemmer hvor naturlig overgangen mellom mørkt og lyst vil bli på bildet, og hvor mye detaljer du vil se i de svært mørke og svært lyse områdene. Til sammenligning med resultatene nedenfor har det menneskelige øyet et dynamisk omfang på ca 5-6,5 EV hvis "blenderen", dvs iris, forblir uendret. Når vi måler dynamisk omfang vil bildestøy påvirke resultatet i de mørke områdene, og for å unngå dette måler vi med to ulike toleransegrenser for støy, slik at vi får et mest mulig korrekt resultat. På plansjen nedenfor vil høy kvalitet si lav toleransegrense for bildestøy (maksimal variasjon på en tidels blendertrinn) og lav kvalitet vil si høy toleransegrense for bildestøy (maksimal variasjon på ett blendertrinn).

Opp til ISO 400 skårer EOS 50D helt gjennomsnittlig. Her er det ikke noe spesielt å skrive hjem om. Det er relativt naturlig, den høye oppløsningen tatt i betraktning. Men det skårer likevel høyere enn Pentax K20D, som er det kameraet som kommer nærmest i antall megapiksler. Når vi kommer høyere enn ISO 800, utmerker derimot 50D seg. Her er den høyere enn alle sammenlikningskameraene. På ISO 6400 og 12800 er den til og med bedre enn Nikon D700 (som ikke mer med i sammenlikningen), men som ellers ligger himmelhøyt over alle andre.

Dette er et ganske spesielt resultat, men gjør bildene på høye ISO-verdier langt mer brukbare. I kombinasjon med de relativt gode fargeresultatene på høye ISO-verdier, gjør dette at støyen er det eneste problemet man står igjen med når du må skru ISO-verdiene høyt opp.

Ser vi på lav støytoleranse så er det den samme tendensen, men her utmerker EOS 50D seg allerede ved ISO 800, og slår Nikon D700 allerede ved ISO 1600. Dette er svært imponerende. Vi skulle bare ønsket at Canon hadde klart å holdet dette nivået også på de lavere ISO-verdiene. Likevel er det ikke bekymringsfult lavt, men helt midt på treet.

Ved vanlig inspeksjon av bildene, vil vi hevde at de har litt mer trøkk enn bildene fra EOS 40D. Det er selvfølgelig helt subjektivt, men dette har også en del å si for opplevelsen av bildene.

Skal vi oppsummere bildekvaliteten må vi si oss stort sett svært fornøyd. Kameraet gjør det bra på detaljgjengivelse, men vi hadde ønsket oss noe bedre resultater under avsnittet om skarphet. Det betyr ikke at bildene er uskarpe. Det er de ikke, men mer kunne vært oppnådd.

Støynivået er over det vi hadde ønsket oss, men det er ikke overraskende. Men det vi ser er at Nikon nå har overtatt som ledende innen dette området. Det er et område Canon har regjert alene i mange år. Om det er Nikon som sitter på den beste teknologien, eller bare Canons behov for å putte inn enda flere megapiksler er litt vanskelig å si.

Fargene er generelt bra, og særlig på høye ISO-verdier. Det samme gjelder dynamisk omfang, som er til dels eksepsjonelt bra på høye ISO-verdier. Siden de fleste bilder tas på lave ISO-verdier, hadde vi likevel ønsket oss et noe bedre resultat der.

Canon EOS 50D

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen