TEST: Canon 980 IS
Test

Canon 980 IS

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Introduksjon

Da Canon lanserte siste runde med kompaktkameraer i høst var Ixus 980 IS en av de mest lovende nyhetene. Vi har vært fornøyd med både 860 IS og 870 IS, men har likevel tenkt at litt mer manuell kontroll hadde gjort dem enda bedre. Panasonic har allerede vist positive takter med sin Fx500 som er både ultrakompakt og helmanuell, så da var det på tide at markedsgiganten Canon ga tilsvar. De har forøvrig montert 980 IS med samme DIGIC 4 prosessor og tilsynelatende samme sensor som den som sitter i Powershot G10, og det kameraet leverer jo bra bilder i alle fall på lav ISO. Så da spørs det om Canon 980 IS innfrir som en G10 light for alle oss som ønsker litt avanserte fotomuligheter i skjortelomma.

Les hele testen her.

Fysisk

Solid metallkonstruksjon og ny organisk form som gir det god ergonomi, men med en klumpete skjerminnfatning gjør det litt baktungt. Objektiv på 36-133 mm trekker ned - vi skulle ønske oss bedre vidvinkel. Lyssterk skjerm som reduseres litt i størrelse på grunn av søker - men søker er jo et pluss i seg selv.

I bruk

Det mest fascinerende aspektet ved dette kameraet er mulighetene som åpner seg med manuell blender, lukker, blitsjustering, samt ny Quick Shot-innstilling til bruk med søker. Begrenset blenderkapasitet er et lite minus. Kameraet er, som Ixus-serien forøvrig, lett å bruke.

Bildekvalitet

Bildekvaliteten er god på lav ISO. Ved høy ISO blir det litt ullent og bildene skjemmes litt av kromatisk feilbrytning i kontrastområder.

Konklusjon

 

Canon 980 IS innfrir på mange områder, men det er rom for forbedringer. Vi ønsker oss et mer anvendelig objektiv og bedre ytelse på høy ISO i neste versjon.

 


  - Avansert, men lett å bruke - Lysmålemetode skrus tilbake til sentrumsdominert når kameraet skrus av/på
  - Solid konstruksjon - Klumpete skjerminnfatning
  - Helmanuelle innstillingsmuligheter - Simulert blender begrenser kontroll over dybdeskarphet
  - God ergonomi - Ikke ideell brennvidde
  - Bra bildekvalitet på lav ISO - Slørete på høy ISO

 

Bildegallerier

Se bilder tatt med Canon 980 IS i galleriet.

 

Fysisk


Kamerahus

Vurdering: karakter

Med 980 IS har Canon tenkt nytt, også med kamerahuset som har et mer organisk preg en tidligere. Canon viderefører de bølgende formene fra forgjengerne 900 Ti (2006) og 960 IS (2007) og skiller Ixus-flaggskipet ytterligere fra resten av serien som er mer kantet. Formene fungerer også godt ergonomisk. 980 IS leveres i sølv og sort. Canon slapp riktig nok 6000 røde jubileumsmodeller på de afrikanske, europeiske og midt-østlige markedene, hvor av en havnet hos en heldig deltaker i vår julekalender. Uansett, inntrykket er helstøpt. Huset er stort sett i metall (dog ikke lenger titan som forgjengeren), med bare litt dekor pluss batteriluke av plast. Den sorte modellen vi fikk tilsendt har så langt virket robust mot riper.

Kameraet måler 98 x 62 x 28 mm og veier 184 gram med batteri, minnekort og stropp, altså litt kraftigere enn lillesøster Canon Ixus 870 IS med sine 94 x 57 x 24 mm og 180 gram og Panasonic Fx500 med 94,9x 22,9 x 57,1mm og 178gram. Vi har med begge kameraene i testen videre.

Forfra gir 980 IS et relativt enkelt førsteinntrykk. Bølgene blir tydelige først når man vender på kameraet. Objektivet ligger helt i flukt med overflaten når kameraet er av. Ellers bidrar søkeren til litt retropreg.

Blitsen er plassert til høyre for objektiv, og det er gunstig når du skal knipse med høyrehånda. På toppen av kamerat ligger zoombryter rundt utløserknapp. Undertegnede hadde ønsket en ørlite grann kraftigere bryter, da den glir litt unna når en skal ta bilder og zoome med en hånd.

Bak skiller fremdeles søkeren dette kameraet fra mange modeller i denne klassen. Den begrenser også størrelsen på skjerm, naturlig nok. Skjermen er innfattet I metall, men fordi denne er bygget ut ca to mm, hviler ofte kameraet rett på skjermoverflaten og utsetter den derfor lettere for riper. Også utseendemessig er løsningen klumpete da den bryter med kameraets øvrige form og gjør det litt baktungt når det for eksempel står på et bord. Knapper sitter til høyre for skjermen, med kontrollhjul rundt fireveisvelger, en løsning Canon introduserte med Ixus 970 IS i fjor, og som vi synes fungerte meget bra på Canon 870 IS. Vi skal se nærmere på operasjonen av 980 IS på neste side. Modusvelger er av vanlig Ixus-type, et halvhjul med fem posisjoner. Med denne kan du nå også stille kameraet til Program og Manuell innstilling, som vi skal se på senere. Bryteren fungerer også fint som tommelgrep. Under har vi en egen hurtigknapp for tilbakespilling og en delt utskrift og egendefinerbar knapp som har blitt standard på Ixus-modellene.

Borsett fra kontrollhjulet er betjeningsopplegget for 980 IS noe ulikt fra 870 IS som har modusvelger på topp av kameraet. Integrering av skjerm er også mer strømlinjeformet hos lillesøster slik vi ser på bildene nedenfor.

Canon 980 IS og 870 IS (illustrasjonen er ikke proporsjonal)
Canon 980 IS og 870 IS (illustrasjonen er ikke proporsjonal)

Med en toppmodell som denne hadde vi vel håpet på en litt mer solid USB-luke, men får også her Canons velkjente gummistropp som hengsler. Her er vi mer tilhengere av Panasonic som bruker en skikkelig hengslet luke på sine Lumix-kameraer. Batteriluke er av metall og plast og virker relativt solid. Stativfeste er av metall, men sitter så vidt utenfor objektivets optiske akse, og når Canon ellers legger opp til manuell kontroll og mer avansert fotografering med 980 IS, er det litt skuffende.

Optikk

Vurdering:

Vurdert helhetlig, synes objektivspesifikasjonene som det mest inkonsistente valget fra Canon. Ikke at 36-133 brennvidde er uvanlig svakt, men i en ellers så positiv og seriøs satsing, synes i alle fall vi at en bedre vidvinkel hadde gjort seg. Sammenlignbare modeller som Panasonic Fx500 (også det et ultrakompakt kamera med manuelle kontrollmuligheter) og Fujifilm F100fd er installert med vidvinkelobjektiver. Her er Canon 870 IS mer anvendelig enn storesøster med 28-112 mm objektiv. Lysstyrken er forøvrig 2,8-5,8 på begge modeller.

980 IS kommer med optisk bildestabilisator. Objektivets linse beskyttes av innebygde lameller når kameraet er av. De optiske egenskapene vurderer vi under Bildekvalitet.

Skjerm og søker

Vurdering: karakter 4

Skjermstørrelsen er mer moderat enn en kanskje skulle ønske seg, med 6,3 cm (2,5 tommer) og 230 000 punkter. Til gjengjeld får du søker, og selv om dekning og lysstyrke ikke er mye å skryte av, er den god å ha og kan bli et naturlig valg hvis du er vant til speilrefleks. Den er også lagt opp til bruk med kameraets Quickshot-innstilling der skjermen fungerer som innstillingsmonitor (opplegget kan minne om speilreflekskameraet EOS 450D) og objektivet fokuserer kontinuerlig for raskere knipsing. Mer om dette her. Skjermen har lysstyrke omtrent som 870 IS og gir godt innsyn fra alle vinkler.

Batteri

Vurdering:

Canon 980 IS bruker et Li-Ion batteri. CIPA oppgir en kapasitet på 280 eksponeringer, noe som er nokså gjennomsnittlig. Kameraet leveres med lader.

I bruk


Funksjoner

Vurdering: karakter

Den store nyheten med Canon 980 IS er som sagt de manuelle innstillingsmulighetene. Der tidligere modeller har begrenset brukerens kontroll til hvitbalanse, ISO, eksponeringskompensasjon og fokusmetode kan du nå justere lukkerhastighet og blender. Dette gjør det lettere å sette riktig eksponering, men åpner også for eksperimentering. Vi har valgt å se nærmere på disse aspektene, selv om vi kan nevne at 980 IS også har 14 ferdigprogrammerte innstillinger der kameraet gjør mesteparten av jobben for deg. Vi var imponert over Panasonics manuelle opplegg da vi testet Lumix Fx500 i høst. Med omtrent samme størrelse og til ca samme pris er dette et relevant alternativ til 980 IS.

Men tilbake til vår kandidat. For å fotografere i program vrir du modusbryteren til P/M. Her har du allerede en del kontroll, blant annet over ISO, hvitballanse og blitsstyrke. Innstillingene gjøres via en hurtigmeny på venstre side av skjermen som styres via fireveisvelgeren. Denne gir deg også direktevalg av makro, blits, ISO og selvutløser. I tillegg har du den egendefinerbare knappen som kan stilles til for eksempel øyeblikkelig start av videoopptak, til å sette hvitballanse eller eksponeringskompensasjon.

Quick Shot

Quick Shot er en annen Ixus-nyhet. Innstillingen legger opp til bruk av søker og gjør skjermen om til et innstillingspanel som kan minne litt om opplegget til Canons speilreflekskameraer (slik vi ser i illustrasjonen under). I Quick Shot fokuserer kameraet kontinuerlig og skal øke farten for eksempel ved seriefotografering. Vi tok noen serier både i Quick Shot og i vanlig programinnstilling og fikk litt varierende resultater. I Program og autofokus (kameraet fokuserer på nytt for hvert bilde) rakk kameraet 14 bilder på 30 sekunder, mens vi fikk skviset inn 15 bilder i Quick Shot. Resultatene ved blitsfotografering ble det samme, dvs. syv eksponeringer på 30 sekunder. Med autofokuslås i begge modus klarte vi 17 bilder i Program og 16 i Quick Shot. Med autofokuslås og blits fikk vi syv eksponeringer i Program og åtte i Quick Shot. Altså ikke store forskjellene her. Men noen vil likevel foretrekke gammeldags søkerfotografering og her vil Quick Shot være en nyttig innstilling.

980 IS skjerm stilt til Quick Shot
450D skjerm med innstillingsinformasjon

Manuell fotografering

For å stille kameraet til manuelt snurrer du på kontrollhjulet rundt fireveisvelgeren - enkelt og greit. Derfra dreier du kontrollhjulet for å justere lukkertid - som spenner fra 15 til 1/1600 sekund - og trykker på hjulets høyre og venstre side for å velge blender. Avhengig av brennvidde tilbyr Canon verdier fra F2,8 til F16. Og vi vil nevne at du bare kan velge mellom to blendere ved hver brennvidde, eksempelvis F2,8 og F8 ved vidvinkel og F5,8 og F16 ved tele. Dette forteller oss at objektivet til 980 IS antakelig ikke har irisblender, men at denne simuleres med et digitalt ND-filter. Løsningen er forståelig med tanke på difraksjonsproblemene varierende blenderåpninger antakelig ville skape for den bitte lille sensoren som sitter i dette kameraet. Men det reduserer muligheten til å kontrollere dybdeskarphet fordi blenderåpningen ikke forandrer seg.

For å illustrere dette tok vi de følgende bildene med både 980 IS og Canon G9 (vi hadde ikke G10 tilgjengelig). Bildene er tatt ved vidvinkel og med lukker/blender stilt til 1/30s med F2,8 og deretter til 1/5s med F8. Begge kameraer har forøvrig identisk sensorstørrelse på 7,60 x 5,70 mm.

Fra 980 IS ser vi at dybdeskarpheten er den samme ved de to blenderverdiene - plansjen i bakgrunnen er temmelig uskarp i begge bilder, mens gjengivelse av dekorasjoner og tekst på dropskrukken ser nokså lik ut. Stryk over den grønne teksten for å se resultat av de ulike eksponeringene. Startbildet er tatt ved blender F2,8.

Med Canon G9 blir resultatet et annet. Ved blender F2,8 er forholdet mellom for- og bakgrunn omtrent som hos 980 IS stilt til samme blender. Ved blender F8 ser vi at plansjen klarner, mens gjengivelsen av krukken blir en tanke mer utvisket, slik det er naturlig når blenderåpningen reduseres og lukkertiden øker.

Stryk over den grønne teksten for å se resultat av de ulike eksponeringene. Startbildet er tatt ved blender 2,8.

Ved dagligdags knipsing vil ikke blenderverdien spille så stor rolle, men hvis du ønsker å variere dybdeskarphet for eksempel til portretter eller interiører er en ekte irisblender uvurderlig. Ønsker du denne muligheten hos Canon ser det altså ut som du må spandere på deg en G9 eller en G10. De som ønsker kan lære mer om blender og lukkertid kan klikke seg til Kristian Larsens glimrende artikkel om emnet her.

Manuell fokus

Med 980 IS fungerer manuell fokus på samme måte som på G9 og G10, med et forstørret hjelpevindu og en avstandsskala for vurdering av skarphet. Med den relativt lille skjermen som sitter i 980 IS kan det være vanskelig å se når motivet er helt i fokus, så dette fordrer litt øvelse. De fleste vil nok foretrekke autofokus, men igjen, til lek med ulik fokus eller for eksempel fotografering i mørket der autofokus svikter, kan manuell fokus komme godt med.

Manuell fokusering
Manuell fokusering

Så ser vi bilder tatt med autofokus og manuell fokus. Resultatene ligger tett på hverandre og det var relativt greit å sette fokus manuelt, selv om avstandsskalaen ikke er helt nøyaktig. Motivet var ca 35 cm unna i dette bildet, mens skalaen indikerte korrekt fokus ved nærmere 50 cm.

100% Utsnitt fra manuelt fokusert bilde
100% Utsnitt fra autofokusert bilde

Makro

Ved makroopptak fikk vi en nærgrense på 4,5 cm (Canon oppgir 5 cm) og 39 cm ved tele (oppgitt 50 cm).

Makro vidvinkel
Makro tele

Dette er brukbare resultater, selv om lillesøster 870 IS klarer 2 cm ved vidvinkel og drøye 25 cm ved tele. Med flere megapiksler vil du likevel kunne beskjære deg innpå 870 IS selv om resultatet ikke blir like detaljert, slik vi ser her. Utsnittet fra 980 IS er interpolert opp ca 20% mens utsnittet fra 870 IS vises uforandret.

Stryk over den grønne teksten for å se resultat av de ulike eksponeringene. Startbildet er tatt med 870 IS.

Video

Canon 980 IS kan spille inn video i 640 x 480 punkter oppløsning med 30 bilder i sekundet, i 320 x 240 punkter med 30 bilder i sekundet og 160 x 120 punkter med 15 bilder i sekundet. Helt standard, og vi forventer ikke egentlig mer (feks HD-oppløsning) da kjøpere av dette kameraet nok i større grad er interessert i still-foto.

Autofokus

Vurdering: karakter

I autofokushastighet gjør vår kandidat det nest best, så vidt slått av 870 IS . Både Sony T700 (et kamera med omtrent samme brennvidde som 980 IS), Canon G10 og Fujifilm F100fd fokuserer raskt ved vidvinkel. Ved tele ser vi at F100fd og 870 IS holder seg relativt stabile, bare litt tregere, mens både G10 og 980 IS sakker betydelig. Den store dovenpelsen blir likevel Panasonic Fx500 .

Det må nevnes at selv om Fx500 kom treigt ut på test av autofokushastighet, oppleves det likevel ikke tregt i bruk. Grunnen til det er at kameraet fokuserer mer eller mindre kontinuerlig, slik at det veldig ofte vil være ferdig fokusert før du trykker ned utløserknappen. Derfor blir målingene våre litt urettferdige mot Panasonic.

Hurtighet

Vurdering: karakter

I oppstartstid legger 980 IS seg på en solid tredjeplass, mens Fujifilm, Sony og Panasonic nærmer seg det brysomt trege.

Utløserforsinkelse er tiden det tar for et allerede fokusert kamera fra utløseren trykkes helt ned, til bildet er tatt. Her er 980 IS tregere enn gjennomsnittet. Canon 870 IS viser seg igjen raskest, mens Panasonic Fx500 retter litt på førsteinntrykket med en tredjeplass.

Her tester vi hvor mange bilder av høyeste jpg-kvalitet kameraet klarer i løpet av 10 sekunder, stilt på enkeltbilde slik at vi må trykke utløseren ned på nytt for hvert bilde. Canon 980 IS legger seg rett på gjennomsnittet med fem bilder. Med blitsen aktivisert ligger den på bånn av lista, selv om forskjellene ikke er store. Og som vi påpeker tidligere i testen, så økes hastigheten litt ved bruk av autofokuslås eller med kameraet stilt til Quick Shot. 870 IS gjør det igjen bra her.

Koblet til en Mac med USB-kabel overfører 980 IS 3,24 MB bilder i sekundet. Sony T700 klarer imponerende 8,50 MB, og for akkurat det kameraet er dette viktig, da det kommer med internminne på 4 GB. Forøvrig anbefaler vi å bruke en kortleser til å overføre bilder.

Betjening/Brukervennlighet

Vurdering:

Vi har lite å utsette på betjeningen av dette kameraet. I likhet med de senere Ixus-modellene vi har testet synes vi Canon her leverer et de mest brukervennlige kameraene i markedet. Menyene og operasjonen er logisk lagt opp, og med både direkteknapper for blant annet makro, ISO og selvutløser og avanserte innstillingsmuligheter i hurtigmeny, er det sjelden du trenger å bevege deg inn i hovedmenyen. Litt pirk, men likevel: Stiller du kameraet til spotmåling stiller det seg automatisk tilbake til sentrumsdominert lysmåling når en skrur av kameraet, og det er jo litt småklønete.

Ved tilbakespilling kan du zoome helt inn på ett bilde og deretter bla deg fra bilde til bilde ved samme zoomnivå. Det er spesielt nyttig når du trenger å vurdere resultatene av de mange eksponeringskombinasjonene dette kameraet tilbyr.

Vi synes integreringen av Panasonics berøringssensitive skjerm fungerte godt i Panasonic Fx500 , også det en ultrakompakt modell med manuelle kontrollmuligheter. Selv justeringen av blender og lukker gikk fint uten knapper og brytere. Det føles likevel litt mer betryggende og presist med Canons fysiske kontrollhjul, selv om dette vil bli en smakssak. Vi anbefaler at du sammenligner de to modellene. I tillegg til de manuelle kontrollmulighetene vil vi til slutt også gi et ekstra pluss for den søkerintegrerte Quick Shot-innstillingen, som byr på et raskt alternativ til fotografering via skjerm.

Bildekvalitet


Vurdering: karakter

Oppløsning

I denne testen har vi tatt med kameraer som er spesifisert litt over og litt under Canon 980 IS. Det ser ut til at du må opp i Canons Powershot-serie, og et kamera som G10 for skikkelig blenderkontroll, mens 870 IS er nettere, stort sett raskere og yter bedre i makro. Panasonic Fx500 er ca likt spesifisert som 980 IS, og koster omtrent det samme. Kameraet har færre megapiksler, men tilbyr til gjengjeld det som for mange vil være et bedre allround objektiv med testens beste vidvinkel. Fujifilm F100fd Fujifilm F100fd er også et seriøst kamera med bedre zoom. Med T700 definerer Sony en ny type bruksaspekter, og for de som vil bruke kameraet som sosialt verktøy opp mot facebook, flickr, myspace og andre fildelingssider kan dette være et vel så interessant kamera.

Bilder tatt med 980 IS kan lastes ned her

Til tross for at brukervennlighet og hurtighet er avgjørende for å få de gode bildene, vil likevel ren bildekvalitet - detaljgjengivelse, dynamisk omfang og bildestøy - være et sentralt aspektet for oss. Fotografisk gjengivelse av virkeligheten vil selvsagt alltid også være en smakssak, men vi forsøker med Imatest og gjennomgående testmotiver å i alle fall gi et visst objektivt utgangspunkt for vurderingen.

Vi begynner med oppløsning og utsnitt fra vårt sinekart fotografert under identiske lysforhold og ved ISO 100 i Akams lab. For 980 IS gror de horisontale linjene sammen ca ved 28, mens Canon G10 ser ut til å holde dem fra hverandre et stykke til. Begge modellene har 14,7 megapiksler, DIGIC 4 prosessor og identisk størrelse på sensor, så her spiller nok optikken inn. Fujifilm klarer seg bra, på linje med 980 IS, og ikke langt unna G10 heller. Litt lenger ned har vi forøvrig sidestilt eksempler fra disse tre kameraene der vi har interpolert opp bildet fra Fujifilm.

Av de gjenværende kameraene, alle med 10 megapiksler, synes vi Panasonic Fx500 gir en ørlite grann klarere gjengivelse enn Canon 870 IS og Sony T700 her.


Canon 980 IS
Canon G10
Fujifilm F100fd
Canon 870 IS
Sony T700
Panasonic Fx500

Her har vi altså interpolert opp utsnittet fra Fujifilm F100fd til samme størrelse som 980 IS, og da blir ikke forskjellen stor mellom konkurrentene.

Canon 980 IS
Canon G10
Fujifilm F100fd interpolert

1600 ISO

Canon 980 IS
Canon G10
Fujifilm F100fd
Canon 870 IS
Sony T700
Panasonic Fx500

Skarphet

Skarphet handler om kameraets evne til å gjengi detaljer, og overgangene mellom dem. I begge tilfeller vil mindre og tettere detaljer kreve mer av kameraet. Resultatene påvirkes blant annet av objektivkvalitet, sensortype og prosessering internt i kamera. Derfor måles kameraene under identiske lysforhold.

Ser vi på resultatkurven for MTF50 (corr) er tallet justert (i rødt) for mer realistisk oppskarping. Imatest måler antall horisontale linjer per tomme for utskrift med en viss detaljrikdom. De fleste fotoskrivere klarer for eksempel ikke å gjengi mer enn ca 150 linjer. I våre tester bruker vi 100 linjer per tomme som standard og refererer i kvalitetsskalaen til største utskriftsmulighet i den kvaliteten.

På papiret skal Canon 980 IS være god for utskrifter på godt over A2 detaljmessig.

<i>Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 120 linjer per tomme.</i>
Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 100 linjer per tomme.

Så ser vi på det såkalte ”10-90% rise distance” diagrammet. Her har Imatest analysert kantgjengivelsen, det vil si lengden på overgangen mellom det som på vår testplansje er skarpt adskilte hvite og sorte flater, gjengitt med det aktuelle kameraet. Jo kortere stigningsavstand fra sort til hvitt, desto skarpere gjengivelse.

Spesielt interesserte kan lese mer om detaljmåling på Imatests egne sider.

Hovedkortet

I neste bildeserie vises hovedkortet i sin helhet i kolonnen til venstre. Her får vi et mer realistisk blikk på kameraets egenskaper i forhold til skarphet og oppløsning. Trykk på bildet for å se det i 100% størrelse. I midten og til høyre ser vi 100% utsnitt av hovedkortets senter og nedre, venstre hjørne, som illustrerer både skarphet og detaljgjengivelse. Bildene er tatt ved ISO 100 og ca midt i zoomfeltet.

I midten av hovedkortet gjør 980 IS det temmelig bra, men litt mer ullent enn G10, slik vi så det i utsnittet fra sinekartet óg. Med færre megapiksler gjengir F100fd litt færre detaljert. I hjørnet legger G10 seg ikke uventet øverst på pallen, mens F100fd smyger seg forbi vår kandidat. Også Canon 870 IS gjør det skarpt i hjørnet mens Sony T700 og Panasonic Fx500 havner sånn omtrentlig sammen på sisteplass. Slik vi så i våre tester av T700 og F500 sliter disse kameraene med bildestøy.

Canon Ixus 980 IS

Canon G10

Fujifilm F100fd

Canon 870 IS

Sony Cyber-shot T700

Panasonic Fx500

De følgende utsnittene viser hovedkortet fotografert ved ISO 400, 800 og 1600. Ved ISO 1600 arter støyen seg verst for Sony T700, men ingen av modellene kommer heldig ut av det der oppe. For Canon 980 IS er ikke utsnittene så grumsete, men heller slørete, og detaljer forsvinner bak det som trolig er støybehandling i kameraet. Med utgangspunkt i disse eksemplene ser det ut som Fujifilm F100fd og Canon 870 IS bevarer flest detaljer, spesielt ved 800 og 1600 ISO.

Canon Ixus 980 IS ISO 400
Canon Ixus 980 IS ISO 800
Canon Ixus 980 IS ISO 1600
Canon G10 ISO 400
Canon G10 ISO 800
Canon G10 ISO 1600
Fujifilm F100fd ISO 400
Fujifilm F100fd ISO 800
Fujifilm F100fd ISO 1600
Canon Ixus 870 IS ISO 400
Canon Ixus 870 IS ISO 800
Canon Ixus 870 IS ISO 1600
Sony T700 ISO 400
Sony T700 ISO 800
Sony T700 ISO 1600
Panasonic Lumix Fx500 ISO 400
Panasonic Lumix Fx500 ISO 800
Panasonic Lumix Fx500 ISO 1600

Rådhuset

Vi hadde ikke akkurat ideelle forhold da vi tok bildene av rådhuset med Canon 980 IS. Lett tåke og null kontraster, mens de fleste andre utsnitt her er tatt på solskinnsdager. For å kompensere for særdeles blass gjengivelse justerte vi bunntonene opp en tanke for 980 IS - rett og slett for å se hva vi får av detaljer fra dette kameraet. Ser man nærme på utsnittene, kommer 980 IS bra ut av det her, sløvere enn G10, men muligens på linje med F100fd, om ikke litt bedre. Og som sagt, været påvirker også resultatet. Canon 870 IS og Panasonic Fx500 gjør det også relativt bra.

Canon Ixus 980 IS Canon G10 Fujifilm F100fd
 
Canon 870 IS Sony T700 Panasonic Fx500  

I utsnittet av balkongen, hentet lengre ned på bildets venstre utkant, viser 980 IS igjen litt mer detaljer enn F100fd.

Canon 980 IS Canon G10 Fujifilm F100fd
 
Canon 870 IS Sony T700 Panasonic Fx500  

Aker brygge

Vi tar med noen flere utsnitt og forstørrelser i 100% fra det som kanskje er mest paralelle konkurrentene her: Det manuelle og ultrakompakte Panasonic Fx500 og Fujifilm F100fd som er Fujifilms kompakte flaggskip. Bildene ble tatt på lengste brennvidde ved ISO 100, men ulike årstider gjør dem ikke helt nøytralt sammenlignbare. I kombinasjon med lab-bildene burde de likevel gi litt bedre forståelse for kvalitetene til hvert av kameraene. Vi har kjørt Photoshop autokontrast på hver av dem for å få frem detaljene bedre. Umanipulerte bilder kan forøvrig lastes ned fra galleriet her.

Stryk musepila over den grønne skriften for å se utsnitt av hjørne og senter.

I hjørneutsnittene gjør Canon det skarpest her, mens Fujifilm muligens ligger litt, og bare litt, bedre an i midtutsnittet.

Panasonic Fx500 har kortere brennvidde og færre megapiksler, men det er likevel bildegrums som plasserer dette kameraet nederst på pallen i dette selskapet.

Fargegjengivelse

I test av manuell hvitballanse gjør 980 IS det bra, men de to andre Canon-modellene og Panasonic holder fint følge.

I figuren under ser vi avviket. Firkantene representerer idealet, sirklene kameraets gjengivelse. Med idealkameraet skal disse overlappe.

I automatisk hvitballanse kommer ikke 980 IS like godt ut.

Bildestøy

I denne grafen ser vi resultatet fra test av bildestøy ved ulike ISO-verdier. Den gule linjen representerer luminansstøy, mens de andre fargene representerer kameraets fargefrekvenser RGB = Rødt, Grønt, Blått.

Eksponering og dynamisk omfang

Vi tester dynamisk omfang ved å fotografere og måle hvor mange gråvalører på en 41-trinns graderingsplansje kameraet klarer å gjengi i ett bilde.

For å sette dette litt i sammenheng tar vi med et motiv fotografert med 980 IS, og speilreflekskameraet Canon 20D. Begge bilder har justert Recovery i Adobe Camera Raw for å redde mest mulig nyanser i høylyset. Eksponeringene er gjort med ca samme brennvidde og blender/lukkerverdier. 980IS gjengir fler detaljer på grunn av høyere oppløsning (20D har en sensor på åtte megapiksler), mens speilreflekskameraet tar vare på betydelig mer informasjon i hele toneregisteret, inkludert i de høylyset. Så selv om Canon Ixus 980 IS på papiret er god for nesten dobbelt så store høyoppløselige utskrifter, så vil vi påstå at filene fra 20D tåler å strekkes lenger fordi det inneholder mer informasjon og gir et bedre, mer voluminøst helhetsinntrykk.

Stryk musepila over den grønne teksten over hvert bilde for å se detaljutsnitt.

Kromatisk feilbrytning

Kromatisk feilbrytning skyldes en ujevn brytning av lysets bølgelengder i linsen, der lilla ofte er vanskeligst å kontrollere. Dette oppstår gjerne ved vidvinkel, der lysets brytningsvinkel er på sitt mest ekstreme. Selv med en beskjeden vidvinkel på 36 mm produserer 980 en del feilbrytning.

I detaljen av lykta ser vi et tydelig lilla fargestikk på venstre side. Fujifilm F100fd fremstår med mer moderat feilbrytning, mens Sony T700 igjen sliter litt.

Fra venstre: Canon 980 IS sidestilt med Fujifilm F100fd, Sony T700
Fra venstre: Panasonic Fx500, Canon 870IS, Canon G10

Oppsummering og konklusjon

 

Kamerahus:

Solid konstruert i metall og stort sett elegant, bortsett fra skjerminnfatning som gjør kameraet litt klumpete og baktungt.

 

Optikk:

Ikke helt ideell zoom med 36-133 mm brennvidde. Optisk bildestabiliastor.

 

Skjerm og søker:

Søker begrenser skjermstørrelsen, men kombinasjonen av de to fungerer fint. Skjermen er lyssterk med godt innsyn fra ulike vinkler.

 

Batteri:

Kapasitet midt på treet og medfølgende batterilader.

 

Funksjoner:

Mye å leke seg med for de som ønsker fotografisk kontroll, enkelt i bruk. Manuell blender, lukker, blitsjustering, samt ny Quick Shot-innstilling til bruk med søker. Begrenset blenderkapasitet er et lite minus.


Autofokus:

Blant de raskeste i denne testen i vidvinkel. I tele sakker det litt.


Hurtighet:

Relativt hurtig i oppstart, ellers midt på treet i blant annet seriefotografering.


Betjening/brukervennlighet:

Den organiske utformingen gjør at kameraet ligger godt i hånda. Som vanlig er Ixus-menyen enkel og intuitiv, også for de nye manuelle funksjonene.


Bildekvalitet:

På lav ISO tar 980 IS gode bilder, mens bildene sløres til fra 800 ISO. Kameraet vinner litt, men ikke mye på flere megapiksler, sammenlignet med for eksempel Fujifilm F100fd som takler høy ISO bedre. Sammenlignet med Canon G10 gir vi 980 IS en litt svakere tre og en halv stjerner.

Konklusjon:

Først og fremst er Ixus 980 IS en positiv nykomling med et litt mer seriøst tilsnitt enn mange andre modeller på kompaktkamera-markedet. De nye manuelle innstillingsmulighetene er grunnen til det. Kameraet vil passe bra for de som ønsker å ta litt mer kontroll over fotograferingen, men samtidig ønsker noe som er lett og hendig. Trenger du ikke denne kontrollen vil vi anbefale Canon 870 IS som er nettere, raskere og rimeligere.

I betjening og bildekvalitet synes vi 980 IS ligger hakket over Panasonic Fx500 også det et kompakt, manuelt kamera som forøvrig har mange positive egenskaper. Panasonicen har riktig nok en mer gunstig brennvidde med skikkelig vidvinkel, og vi er litt forundret over hvorfor Canon kun har valgt 36 mm vidvinkel til 980 IS, når lillesøster 870 IS kan skilte med 28 mm.

Den andre innvendingen vi har er begrensningen i den manuelle blenderkontrollen. Det ser ut til blenderverdiene imiteres av et ND-filter, og vi mister muligheten til å justere dybdeskarphet slik du kan med en skikkelig irisblender. Skal du ha det må du opp i for eksempel Canon G10, som er dyrere, og betydelig større. Når det er sagt veier de positive aspektene ved 980 IS tyngst i vår vurdering, det vil si kombinasjonen av manuell kontroll og ultrakompakt kamerahus.

Canon Digital Ixus 980 IS

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen