Canal Digital-kunder står i fare for å miste TV2-kanaler.
Canal Digital-kunder står i fare for å miste TV2-kanaler. (Foto: Skjermdump/Tek.no)

Natt til lørdag vet vi om Canal Digital-kunder fortsatt får se TV2-innhold

Stopper forhandlingene opp har du rett på kompensasjon.

Forhandlingsfristen mellom TV 2 og Canal Digital, som handler om hvor mye Canal Digital skal betale TV2 for å kunne vise sendingene deres, er utvidet med 24 timer.

I utgangspunktet gikk fristen ut natt til i dag, hvor én million brukere stod i fare for å miste sendingene fra TV 2. 

– Forhandlingene pågår med full intensitet, og vi håper å bli enige om en avtale innen fristen går ut ved midnatt, forklarer Tormod Sandstø i Canal Digital. 

Skulle forhandlingene stoppe opp, kan du som Canal Digital-kunde ha rett på kompensasjon.

Har allerede varslet kundene

Tormod Sandstø. Informasjonssjef Bredbånd Telenor. Foto: Telenor

Canal Digital forklarer at de har oppdatert sine kunder både via e-post og sosiale medier om at forhandlingsfristen har blitt forskjøvet med 24 timer. De bekrefter også at det vil bli gitt en kompensasjon – dersom forhandlingene ikke fører frem til enighet. 

– Om kundene våre ikke får fullt tilbud, skal de heller ikke betale full pris, bekrefter Sandstø. 

Han påpeker også at det er for tidlig å sette noe tall på hva denne kompensasjonen eventuelt vil bli så lenge forhandlingene fortsatt pågår. 

Du kan se TV 2 via Sumo

Selv om TV 2-kanalene skulle bli fjernet fra de tradisjonelle sendeplattformene til Canal Digital, vil du fortsatt ha en mulighet til å se innholdet fra TV 2. De har nemlig åpnet opp slik at Canal Digitals kunder kan strømme gratis via Sumo-plattformen. 

Dette vil for de aller fleste nok være grei løsning dersom du har bredbånd tilgjengelig. Men det gjelder ikke alle. 

Leder av Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet Pia Cecilie Høst Foto: Forbrukerrådet

– For de som ikke har bredbånd, eller får ekstrautgifter på grunn av kostbar datatrafikk, vi man kunne kreve ekstrautgiftene dekket av Canal Digital, forklarer leder av Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet Pia Cecilie Høst.

Denne retten står ifølge Forbrukerrådet i vilkårene du har som kunde hos Canal Digital. Dette kan du lese mer om på Forbrukerrådets nettsider

Dette gjør du hvis du blir rammet

Hvis du blir rammet av forhandlingsbrudd mellom Canal Digital og TV2 og ender opp med å få ekstrautgifter, har forbrukerrådet et klart råd: 

– Får du ekstrautgifter så klag til Canal Digital når striden er over. Kommer du ingen vei kan du klage til Brukerklagenemnda for elektroniske tjenester. De kan komme med vedtak i saker som gjelder levering av TV-tjenester.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen