Bytt operatør på dagen

Ifølge Mobilsiden.dk diskuterer våre danske naboer i disse dager et EU-direktiv som går ut på at man skal kunne bytte mobiloperatør i løpet av en arbeidsdag. 

Nummeroverføring, eller portering som det kalles, tar vanligvis "inntil 10 dager" her til lands. EU vil altså at porteringen skal gjennomføres av operatørene den samme dagen som kunden ønsker å bytte til et annet selskap.

Mandagsoperatør, tirsdagsoperatør..
EU-direktivet åpner for at du skal kunne bytte operatør hver dag om du så måtte ønske det.

 Nå drøfter norske myndigheter om vi skal følge EUs eksempel og innførere strengere krav her til lands også. Per i dag har norske operatører 10 dager på å skifte over et nummer. Post- og Teletilsynet har i samråd med operatørene foreslått at denne tiden kuttes ned til én eller fem dager.

Telenor: - Støtter tanken
Norske operatører virker nokså positive til en endring i regelverket.

- Telenor støtter tanken om at portering bør gjennomføres på kortest mulig tid. Men det vil ikke være praktisk mulig å gjennomføre 100 prosent av alle porteringer innenfor rammen av én dag. Det er flere forhold som taler imot et maksimalkrav til gjennomføringstid på én virkedag, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Mobilen.no.

- Vi har allerede en ordning som ivaretar hasteordre. I disse tilfellene gjennomføres porteringen svært raskt - 2-3 timer og alltid innen samme virkedag. For mai, juni og juli i år hadde Telenor på mobilsiden 1 147 hurtigporteringer, altså rundt 380 per måned, sier han videre.

Krokan lister opp feil ved bestilling, postutsending av SIM-kort, samt at alle systemer må oppdateres raskere som ankepunkter ved portering i løpet av én dag.

One Call: - Skal være mulig på en dag
Lavprisaktøren One Call deler imidlertid ikke bekymringene til Telenor når det gjelder nummerportering på dagen.

- Vi stiller oss utelukkende positivt til et eventuelt nytt porteringsregime. Sannsynligvis vil både NetCom og Telenor stritte i mot av all kraft. Dette ville jo ført til at kunden kom raskere på hos ny operatør og at avgivende operatør fikk liten eller ingen mulighet til å drive "win-back" på kunden, sier salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.no.

- Det er naturligvis en utfordring i forhold til å få distribuert SIM-kort til kunden for abonnement som er solgt via nettet. Uansett, teknisk sett kan jeg ikke forstå annet enn at det skal være mulig å gjennomføre en nummerportering på én dag – selv om det nok må gjøres noen systemtilpasninger hos både operatører og hos Nasjonal Referansedatabase (NRDB), avslutter han.

I lengste laget
Post- og teletilsynet (PT) konkluderte i forrige måned med at porteringsprosessene kunne gå raskere, men at det er for tidlig å si nøyaktig hvordan direktivet blir implementert i Norge.

- PT er tilhenger av en mer effektiv nummerportering, og mener at 10 dager for å bytte tilbyder er i lengste laget for de aller fleste tilfeller, opplyser informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet.

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen