Taxiholdeplassen ved Oslo S er blant tre holdeplasser som skal få trådløse hurtigladere for eltaxier.
Taxiholdeplassen ved Oslo S er blant tre holdeplasser som skal få trådløse hurtigladere for eltaxier.

Bygger verdens første trådløse hurtigladere for eltaxier – i Oslo

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Verdens første trådløse hurtigladestasjoner for taxier skal bygges i Oslo. Det melder ladeselskapet Fortum Charge & Drive, som sier slike stasjoner kan være en katalysator for å elektrifisere taxibransjen. 

– Dette prosjektet er det første av sitt slag i verden, og denne teknologien vil kunne være nøkkelen til å elektrifisere taxibransjen både i Norge og i andre land, og dermed gjøre store reduksjoner i klima- og miljøutslipp. Som vanlig er det Norge som viser vei innen utviklingen av elbilisme, sier Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk i Norge, i en pressemelding. 

Krever ombygging

I dag er det ingen elbiler som har støtte for trådløs hurtiglading, og derfor er selskapet på utkikk etter elbilprodusenter å samarbeide med, slik at de kan få teknologien innebygd i fremtidige elbiler. Frem til da vil dagens elbiler måtte få installert en trådløs ladeplate under bilen for å kunne ta imot strøm fra de nye ladestasjonene: 

– Det vil ikke være så mye arbeid, cirka en dag på verksted. Men mottagerplaten koster litt. I pilotprosjektet vårt ligger dette på 75–120 000 kroner totalt per bil, forteller Hempel. 

For å senke kostnaden har prosjektet søkt støtte fra Enova for både installasjon av ladeplater, samt utviklingen av laderne og bakysystemet.

Kraftig lading på opptil 75 kilowatt 

Induksjonsplatene som plasseres i bakken vil ha en ladeeffekt på opptil 75 kilowatt, som er mer enn de fleste av dagens hurtigladere (50 kilowatt), men betraktelig mindre enn lynladestasjonene som er i ferd med å bli bygget ut i disse dager (350 kilowatt). 

– Fortum Charge & Drive har lenge samarbeidet med taxibransjen, og vi har sammen funnet ut at prosessen med å kjøre til et ladested, koble ut og inn ladekabelen og vente på ladingen er et hinder for å få taxisjåfører over på elektrisk transport. Det tar rett og slett for mye tid for dem, sier Hempel. 

Tre taxiholdeplasser 

Ladeprosessen, som er utviklet av det amerikanske selskapet Momentum Dynamics, starter automatisk, og sjåføren trenger heller ikke gå ut av bilen. 

De trådløse laderne skal installeres på taxiholdeplassene på Oslo S, Skøyen og i Nydalen, og Fortum inviterer nå bilprodusentene til å melde sin interesse for å delta i prosjektet, heter det i pressemeldingen. Oslo kommune er også med på laget. 

Dette skal begynne på sensommeren i år, men nøyaktig tid avhenger av Hafslund Nett og når de kan fremføre nok kapasitet.

– Fra 2023 skal alle taxier i Oslo være nullutslippsbiler. Sammen med taxibransjen skal vi sørge for at denne endringen blir så brukervennlig og effektiv som mulig, og dette prosjektet er en svært viktig del av dette, sier elbilansvarlig Sture Portvik i Oslo kommune. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen