(Bilde: Norwegian)

Buklanding for Call Norwegian

Mobilsatsingen til flyselskapet Norwegian ble aldri noen suksess. Nå er det kroken på døra.

Ambisjonene var store da Norwegian lanserte mobilselskapet Call Norwegian i 2008. De to selskapene skulle samarbeide om å gi flypassasjerene en god kundeopplevelse, ikke minst gjennom Call Norwegians mobilportal som skulle tilby billettbestilling, betaling, (helst gjennom Bank Norwegian), trafikkinformasjon, innsjekking, setebestilling, elektronisk billett, bredbånd på flyplassen og om bord i flyet, nyheter og underholdning, og informasjon om ankomststedet.

– Vi tar sikte på at vår portal skal få samme posisjon på mobilt internett som Startsiden har på Internett for datamaskiner, sa Hans-Petter Aanby som hadde ansvaret for å bygge opp selskapet i 2008.

Nå kan du bruke mobil og nettbrett under hele flyturen

Telefoni som tilleggstjeneste

Call Norwegian skulle ikke være noen tradisjonell lavprisaktør. Faktisk ble mobiltelefoni sett på som et tilleggsprodukt, ettersom selskapet i større grad skulle satse på mobilt bredbånd.

– Vi satser på mobilt bredbånd, for det er hva de reisende har mest bruk for. Det er også over mobilt bredbånd at vi best kan tilby de reisende flere tjenester, mente Aanby i 2008.

Mobilt bredbånd skulle kundene få både gjennom 3G-nettet til samarbeidspartneren Network Norway, og over trådløst internett på alle de norske flyplassene. Etter hvert installerte også Norwegian WLAN på flyene sine, men denne tjenesten ble tilgjengelig for alle reisende.

Skeptikerne meldte seg alt fra første dag. Den danske teleanalytikeren John Strand mente at Call Norwegian var sjanseløst, blant annet fordi selskapet var for seint ute og fordi det manglet en karismatisk frontfigur à la Idar Vollvik.

Den kommersielle lanseringen av selskapet ble dessuten forsinket. Denne skulle finne sted i 2008, men våren 2009 drev man fremdeles med testing. Lanseringen ble derfor forskjøvet til høsten samme år.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Resultatregnskapet har aldri vært hyggelig lesning for ledelsen i Call Norwegian.
Resultatregnskapet har aldri vært hyggelig lesning for ledelsen i Call Norwegian.Foto: Skjermdump, Purehelp.no

Elendige regnskapstall

I 2010-2012 omsatte Call Norwegian for 7,9 millioner kroner, 14,5 millioner kroner og 4,9 millioner kroner.

Driftsresultatet har i den samme perioden vært på -36,2 millioner kroner, -8,8 millioner kroner og -1,1 millioner kroner.

Mot slutten av 2011 ble det klart at Call Norwegian forlot Network Norway og i stedet innledet et samarbeid med Telenor-eide Talkmore.

Selskapet skulle selge abonnementer fra Talkmore hvor fem prosent av beløpet på mobilregningen ble vekslet inn i bonuspoeng som kunne tas ut som rabatt på flyreiser med Norwegian. Samtidig valgte Norwegian Talkmore som mobiltelefonileverandør for sine ansatte.

Nyheten ble sluppet samme dag som Norwegian inviterte pressen med på testflygning fra Oslo til Stockholm for å prøve selskapets nye IP-telefoni-tilbud. Tjenesten baserte seg på et produkt utviklet av Telio som benytter seg av flyenes trådløse internettsoner.

Nå har kundene av Sky Call-tjenesten fått beskjed om at tilbudet opphører å eksistere, og at alle kontoer avsluttes 31. desember.

En av disse kan bli den neste app-suksessen

Ingen å snakke med

Informasjonssjef Thomas Sandaker-Nielsen i Norwegian er kortfattet og lite interessert i å diskutere Call Norwegian med Inside Telecom.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er kortfattet og lite interessert i å diskutere Call Norwegian med Inside Telecom.Foto: Norwegian

Når Inside Telecom i dag forsøker å få noen til å fortelle hvorfor Call Norwegian har mislyktes totalt, er det ikke mye hjelp å få.

– Det er besluttet at vi skal konsentrere oss om kjernevirksomheten vår. Det er å fly, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Norwegian er så konsentrert om dette at selskapet ikke engang vil snakke om mobiltelefoni.

Når vi spør om hvor mye satsingen har kostet, og hvorvidt man skal videreføre passasjertilbudet om trådløst internett på flyplassene, blir Sandaker-Nielsen svar skyldig. Han ber om å få spørsmålene tilsendt skriftlig, men vi sier vi heller vil snakke med noen i organisasjonen som har sittet tett på produktet og tjenestene.

– Jeg vet ikke om det er noen som har tid å avse, alle har det ganske travelt her, svarer Sandaker-Nielsen.

– Call Norwegian er kanskje en papirorganisasjon uten egne ansatte?

– Ja, sånn er det. Det er ingen som jobber der, svarer Sandaker-Nielsen.

– Hvem vil du da kontakte for å få svar på våre skriftlige spørsmål?

Dette spørsmålet får Inside Telecom aldri noe svar på.

Call Norwegian har buklandet, og skal aldri mer på vingene igjen.

Les mer: HTC One Mini blir forbudt i Storbritannia

(Artikkelen ble opprinnelig publisert på vårt søsternettsted Inside Telecom)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen