Brukerne liker ikke Facebook-design

Facebooks nye design.
Facebooks nye design.

Både denne og forrige gang Facebook endret design, fikk de massiv kritikk fra en rekke brukere. Det nye designet ligner mye på Twitter, og gir deg venners oppdateringer raskere enn det forrige. I en applikasjon laget av Facebook selv har 650 000 av brukerne lagt igjen kommentarer på det nye designet, mesteparten negative. Applikasjonen har også en avstemningsfunksjon, men tallene fra denne er ikke tilgjengelig.

Hvorfor klager folk?

Facebook har blitt en del av manges liv, og endringer i dette vil derfor fremprovosere kritikk fra mange. Hovedpoenget er gjerne at de ikke finner frem like fort som før, men som oftest er dette noe som går over etter en ukes bruk.

Andre frykter gjerne at Facebook fjerner enkelte funksjoner som man har brukt over lengre tid. I de aller fleste tilfeller er dette ubegrunnet, da det er sjelden at man fjerner funksjonalitet ved en redesign. I enkelte tilfeller vil funksjonaliteten finnes på andre steder, og det kan derfor være vanskelig å finne i begynnelsen.

Bedre overgang?

Enkelte har foreslått at Facebook kunne ha gjort overgangsperioden lettere for brukerne ved å f.eks. tilby den gamle nyhetsfeeden i en periode etter endringen. Problemet med denne tilpasningen er at dersom man får et valg mellom noe kjent og noe ukjent, vil det store flertallet velge det som er kjent. Man ville i realiteten skjøvet problemet foran seg, og de ville etter hvert måtte tvinge det nye designet på brukerne likevel.

Snur de denne gangen?

Når et selskap som Facebook lanserer et nytt design, ligger det ofte mer enn bare én designers tanker bak. F.eks. har nok Facebook brukt mye tid på brukerundersøkelser, brukbarhetstesting og sørget for at de har fått med videre all funksjonalitet de ønsker. Facebook samler også mye informasjon om hvordan tjenesten blir brukt. Dette betyr at designerne mener at de vet mer om folks bruksvaner enn brukerne selv gjør.

Facebook vet nok også at de brukerne som har tatt seg tiden til å installere applikasjonen som lar dem stemme på det nye designet, også består av de mest misfornøyde brukerne. Per i dag har 94 % av de som har lagt til applikasjonen gitt designet tommelen ned. Betyr det egentlig så mye? Sannsynligvis ikke. De som ikke liker designet har høyere sannsynlighet for å delta i stemmegivningen, mens de av brukerne som er likegyldige eller liker designet ikke ser noen grunn til å delta i avstemningen. Dette gjelder spesielt når terskelen for å stemme involverer at man må installere en applikasjon.

Så, tror vi at Facebook kommer til å snu? Nei. Gjør du? Diskuter det i forumet.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen