Brukerne misliker Googles personlige søkeresultater

Brukerne misliker Googles personlige søkeresultater

Stor tommel ned fra Google+-brukere.

Google kan risikere å støte på et tilbakeslag for sitt opplegg med personlige søk. Ifølge en brukerundersøkelse utført av AYTM Market Research, er de færreste interesserte i å få personlige søkeresultater.

For ikke lenge siden lanserte søkegiganten tjenesten Search, plus Your World, som syr inn relevante innlegg og bilder fra deg selv og dine venner fra det sosiale nettstedet Google+ med emner du søker på Googles søkemotor.

Hvis du er logget inn på din Google-konto og for eksempel søker på "katter", vil søkeresultatene vise hva du eller dine venner har skrevet om katter på Google+.

– Sterkt negativ reaksjon

Spørreundersøkelsen:

• 45,4 prosent foretrekker å se de samme søkeresultatene som alle andre
• Bare 15,5 prosent ønsker personlige søkeresultater
• 39,1 prosent kan sette pris på personlige søkeresultater, men er bekymret for personvern
• 41 prosent bruker ikke Google+
• Mindre enn 20 prosent bruker Google+ aktivt
• 20 prosent har en Google+-konto, men bruker den ikke
• 19,5 prosent aner ikke hva Google+ er
• Kun 7,5 prosent vil bruke Google+ for å aktivt hjelpe til med å personliggjøre sine søkeresultater
• 44,4 prosent ønsker ikke å gjøre dette
• 48,1 prosent sier at de vurderer å bruke Google+ hvis de mener at det hjelper

Undersøkelsen involverte 400 amerikanske nettbrukere, men Search Engine Land, som har vurdert resultatene til AYTM Market Research, har følgende å si:

– Det er viktig å påpeke at dette bare er én undersøkelse, og det er uklart hvor representativ den er i forhold til hele befolkningen. Det er også viktig å vite at folk ofte er negative til forandring. Likevel, hvis resultatene kan generaliseres, viser de en sterkt negativ reaksjon på den nye retningen Google tar.

Viktig pekepinn

Mange er bekymret for hvordan Google håndterer personvern, men de benytter seg av SSL-kryptering (Secure Sockets Layer) i samband med de personlige resultatene. I tillegg påpeker Google hvilke søkeresultater som er plassert under kategoriene "Public", "Limited" og "Only you" på det sosiale nettstedet.

Man kan også skru personlige søkeresultater av og på via en knapp oppe til høyre i vinduet. Google inkluderer heller ikke personlige resultater fra Facebook eller Twitter.

Om spørreundersøkelsen kan generaliseres, er altså resultatene en viktig pekepinn for Google. Dette kan påvirke hva de eventuelt vil gjøre videre med tanke på å sy sammen sine tjenester og problematikken rundt personvern. Det spørs likevel om folk egentlig bryr seg, med tanke på at de færreste bruker Google+.

(Kilde: TechWeekEurope UK)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen