(Bilde: Skjermdump/HomeNet)

Bredbåndsleverandør lokket kunder med ulovlig reklame

HomeNet ergret på seg Forbrukerombudet.

I dagens harde konkurranseklima hender det av og til at aktørene går litt langt når det gjelder markedsføringen av produktene og tjenestene sine. Dette så vi nylig et eksempel på med mobilselskapet OneCall, som ble pålagt av Forbrukerombudet å fjerne slagordet sitt.

Nå melder Forbrukerombudet om et nytt tilfelle av det de mener er et markedsføringsovertramp. Denne gangen er det bredbåndsleverandøren HomeNet som har havnet i søkelyset.

I en annonse fra HomeNet som blant annet dukket opp på et antall bloggnettsider nylig reklamerte selskapet for «nesten gratis bredbånd ut 2014». Denne formuleringen mente Forbrukerombudet var villedende for kundene.

Utelater viktige opplysninger

– Reklamen er utformet slik at det er lett å tro at man får tjenesten gratis. Men tilbudet forutsetter bindingstid på 12 måneder, og totalprisen for avtaleperioden er ikke oppgitt. Dette er et lovstridig lokketilbud, og det er spesielt alvorlig når målgruppen er unge med sårbar økonomi, sa forbrukerombud Gry Nergård om reklamen.

Ombudet peker på at folk som biter på annonsen både må ut med et betydelig etableringsgebyr og en fast månedspris i 8 måneder, til tross for at annonsen altså lokker med en månedspris på 0 kroner.

Ifølge Forbrukerombudet må kundene klikke seg gjennom en «forvirrende» kjøpsprosess før man får tilgang til de viktige opplysningene om totalpris og bindingstid. På bakgrunn av disse forholdene mener ombudet at annonsen bryter med markedsføringsloven på flere punkter.

Forsvarer annonsen

HomeNet på sin side forsvarer annonsen på bakgrunn av at det ikke er nok plass til å inkludere alle de relevante opplysningene innenfor det begrensede annonseformatet.

– Dette er praktisk talt umulig på små flater. Vi har derfor valgt å ha all informasjon inne på vår side, forteller markedssjef i HomeNet Hege Bekkevold-Andersen til nettstedet Dinside. Hun la til at hun ønsker en dialog med Forbrukerombudet for å utfordre dem på holdningen til nettannonser.

HomeNet har nå  etterkommet anmodningen til Forbrukerombudet og endret reklameteksten fra «nesten gratis bredbånd» til «Vårt beste bredbåndstilbud noensinne», og informasjon om bindingstid og totalpris skal også være på plass.

Forbrukerombudet har også vært ute etter giganten Telenor nylig: Selskapet ble bedt om å endre 4G-annonser »

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen