Gunnar Evensen

Bredbånd fra Get blir dyrere – og raskere

De minste abonnementene får størst økning.

Fra 1. april endres fem av totalt seks bredbåndsabonnementer fra Get. Kun den grommeste linja, XXL 200, forblir uendret. For de øvrige fem økes maksfarten, og for tre av disse igjen øker samtidig månedsprisen.

Den nye abonnementsporteføljen får, ifølge Gets egne nettsider, følgende nedlastingshastigheter og priser:

  • XS 4: Øker fra 4 til 5 Mbit/s. Pris: 299 kroner per måned (samme som før).
  • S 10: Øker fra 10 til 20 Mbit/s. Pris: 399 kroner per måned (opp fra 359 kroner).
  • M 30: Øker fra 30 til 50 Mbit/s. Pris: 499 kroner per måned (opp fra 479 kroner).
  • L 70: Øker fra 70 til 100 Mbit/s. Pris: 599 kroner per måned (opp fra 579 kroner).
  • XL 120: Øker fra 120 til 150 Mbit/s. Pris: 899 kroner per måned (samme som før).
  • XXL 200: Blir stående på 200 Mbit/s. Pris: 2459 kroner per måned (samme som før).

Ifølge tall fra Post- og teletilsynet, har 85 prosent av landets bredbåndsabonnenter valgt et abonnement med 30 Mbit/s eller mindre i nedlastingskapasitet.  

Det er med andre ord de mest populære Get-abonnementene som øker i pris.

Økningen er på drøye tre-fire prosent for M 30 og L 70, men på hele 11 prosent for S 10.

Trøbbel for Canal digital

Get-sjef Gunnar Evensen skrur opp både farta og prisene på selskapets mest ettertraktede bredbåndsabonnementer.
Get-sjef Gunnar Evensen skrur opp både farta og prisene på selskapets mest ettertraktede bredbåndsabonnementer.

Samtidig er det kjent at Get er den bredbåndstilbyderen som har flest kunder på hastigheter over 30 Mbit/s.

Og selskapet kan saktens argumentere med at økningen i fart er høyere enn økningen i pris. Men hvorvidt kundene har etterspurt endringene, vet vi ikke.

For selskapet har så langt ikke kommentert endringene overfor vårt søsternettsted Inside Telecom. Kommunikasjonssjef Anders Bigseth viser til at det vil komme en pressemelding i løpet av mandag eller tirsdag.

Da Canal digital endret bredbåndsabonnementene sine i fjor høst, ble det lurveleven.

Endringene medførte, kort fortalt, at nesten alle kundene enten måtte betale mer for en lavere hastighet, eller vesentlig mer for en hastighet de kanskje ikke trengte.

Kundene klagde i hopetall. Også til Forbrukerombudet, som mottok over 80 klager.

Forbrukerombud Gry Nergård har varslet nærmere ettersyn med bredbåndsbransjens praksis på området. Hun er spesielt opptatt av problemer som følger av bindingstid.
Forbrukerombud Gry Nergård har varslet nærmere ettersyn med bredbåndsbransjens praksis på området. Hun er spesielt opptatt av problemer som følger av bindingstid.Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Enden på visa ble at selskapet snudde for kunder som befant seg i bindingstid, hvorpå Forbrukerombudet sa seg fornøyd med saken.

Samtidig ble det varslet at saken ville føre til økt oppmerksomhet fra ombudet på området.

– Problemet med det at det gjøres så store endringer for kunder både med og uten bindingstid, vil vi nok forfølge. Vi kan komme tilbake til både Canal digital og bransjen forøvrig i forbindelse med denne problemstillingen, sa forbrukerombud Gry Nergård i september 2013.

Kommunikasjonssjef Anders Bigseth i Get sier til Inside Telecom at selskapet ikke vil kreve høyere priser av kunder som befinner seg i bindingstid.

– For disse vil prisendringen først tre i kraft etter bindingstidens utløp, sier Bigseth og legger til at de likevel vil få nyte godt av fartsøkningen samtidig som alle andre.

Kunne skrudd opp alle

De nye prisene fra Get betyr ikke nødvendigvis at selskapets utgifter øker når farta skrus opp.

Den nye abonnementsstrukturen gjør det dessuten vanskeligere enn nødvendig for kundene å sammenligne det de hadde med det de får. Hadde selskapet skrudd alle abonnementene opp én hastighetsklasse og beholdt dagens intervaller, ville det vært lettere for kundene å forholde seg til endringen.

Nå kan Get med i stedet si at selskapet tilbyr mer for mindre – altså at prisen per Mbit/s er lavere enn før, ettersom farta øker mer enn prisen i de abonnementene hvor begge deler endres.

Om kundene trenger den nye kapasiteten? Se det er et annet spørsmål.

Justeringene handler selvsagt om å øke inntjeningen – et område selskapet allerede utmerker seg på. For halvannet år siden fastslo Inside Telecom at Get har nesten tre ganger så lønnsomme kunder som konkurrenten Canal digital.

De nye Get-prisene er påfallende like prisene fra konkurrenten.

Både Get og Canal digital tar fra 1. april 499 kroner per måned for en linje på 50 Mbit/s, og 599 kroner for en 100 Mbit/s-linje.

Les også om det som skal bli verdens beste nett:
Telenor er i ferd med å bygge opp landets nye kjernenett » (Ekstra)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen