(Bilde: iStockphoto, Risto Arnaudov)

Bransjen har ansvar når mobilen går i stykker

Det er et gap mellom hva forbrukerne forventer at en telefon skal tåle og hva bransjen mener, viser undersøkelse fra Forbrukerrådet.

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at forbrukerne har mye høyere forventninger til hva en mobiltelefon bør tåle, enn det bransjen mener den skal tåle.

Forbrukerrådet mener bransjen har et ansvar når brukerne får for eksempel fuktskader i telefonen sin, og at bransjen må sørge for at brukerne får den informasjonen de trenger for å unngå at telefonen blir ødelagt på grunn av feil bruk.

Litt flere enn 1000 forbrukere har svart på undersøkelsen, og 31 bransjeforetak er også blitt spurt. Undersøkelsen viser at det er et stort gap mellom bransjens og forbrukernes forventninger.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.Foto: Forbrukerrådet/CF Wesenberg/Kolonihaven

En av tre leser ikke bruksanvisningen

Undersøkelsen viser at én av tre forbrukere ikke leser bruksanvisningen. Og jo yngre kjøperne er, jo mindre leser de. Dette er også noe bransjen er klar over, ifølge undersøkelsen.

– Forbrukeren skal selvfølgelig sette seg inn i bruksanvisningen, men vi mener at det er bransjen som har ansvaret for å gi folk den informasjonen de trenger for å unngå at mobilen går i stykker. Det mener vi undersøkelsen viser at den ikke gjør i dag, mener direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Fuktskader er en av de vanligste feilene forbrukere og bransje krangler om. Undersøkelsen viser at kun 15 prosent av forbrukerne tar hensyn til kondens når de bruker telefonen.

– Forbrukerrådet mener at bransjen har et klart ansvar her. Hva med å gi forbrukeren en gratis lufttett pose når de kjøper smarttelefonen? Og når de først er i gang, hva med et gratis sikkerhetsdeksel av den simpleste sorten? Hadde jeg vært selger, ville jeg gitt klare signaler om at du bør ringe safe, sier Flesland med et smil.

Stiller krav til bransjen

På bakgrunn av svarene fra forbrukerne og bransjen, har Forbrukerrådet satt sammen denne listen med krav til bransjen.

  • Forbrukerrådet mener at en viktig årsak til forventningsgapet er at bransjen ikke kommuniserer godt nok om hva en mobiltelefon tåler.
  • Informasjon om hva en mobiltelefon tåler må være realistisk i forhold til normal bruk – en mobiltelefon skal være mobil.
  • Forbrukerrådet mener at bransjen må komme forbrukerne i møte med bedre informasjon og veiledning om hva en mobiltelefon skal tåle.
  • Mobiltelefoner som selges i Norge, skal tåle å bli brukt i Norge.
  • Selger må ta større ansvar for å finne ut hva forbrukeren trenger, slik at forbrukeren får tilbud om en mobiltelefon som passer sitt bruk.
  • Forbrukerne må bli bedre informert om hva mobiltelefonen faktisk tåler, før kjøpet skjer.
  • Forbrukeren må få vite om mer robuste modeller, hvis de finnes.
  • Forbrukeren bør få inkludert en sikkerhetsramme eller et hylster, samt en lufttett pose mot kondens og svette.

– Følger bransjen våre krav, vil vi se at misforholdet mellom bransjens syn på hva smarttelefoner skal tåle, og hva forbrukeren forventer vil nærme seg hverandre. Slik får vi redusert konfliktene, og alle blir fornøyd, avslutter Flesland.

(Kilde: Pressemelding)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen