Boses Sleepbuds taes ut av salg og kundene tilbys full refusjon frem til nyttår
Boses Sleepbuds taes ut av salg og kundene tilbys full refusjon frem til nyttår (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Bose trekker tilbake Sleepbuds og sier unnskyld til kundene


Bose varsler at de trekker produktet Sleepbuds fra markedet fordi batteriet ikke yter slik det skal. 

Sleepbuds er et produkt som skal hjelpe kundene med å sove gjennom å produsere hvit støy i ørene, enten bare i innsovningsfasen eller gjennom hele natta. Pluggene er bittesmå, fullstendig trådløse og ethvert batteriproblem vil derfor sannsynligvis være veldig merkbart for kundene. 

Har hatt store problemer 

De fleste av kundene har ikke hatt noen problemer, ifølge Bose.

Andre skal imidlertid ha opplevd både at proppene ikke har ladet til fullt batteri, at de plutselig har skrudd seg av – eller begge deler. Bose sier de har lyttet til enhver kunde som har hatt problemer og lett kraftig etter årsaken. 

– Basert på det vi visste, trodde vi at programvare- og fastvareoppdateringer kunne løse problemene. Men feilene har fortsatt, og nylig har de økt i antall. Det førte til at vi måtte se nærmere på hvert produkt. Og vi fant ut at selv om batteriet vi valgte, fungerer på en trygg måte, fungerer det ikke like konsekvent eller forventet som det bør for å oppfylle våre standarder.

Sleepbuds var opprinnelig et Indiegogo-produkt fra Bose, men responsen var så god at de bestemte seg for å sette det i full produksjon. Nå trekkes det altså tilbake. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Full refusjon 

Alle Sleepbuds-kunder får nå to valg. 

  1. De kan returnere produktet sitt innen 31. desember og få pengene tilbake. Det gjelder uansett om du har opplevd problemer eller ei. 
  2. Du kan fortsette å bruke paret du har, eventuelt bytte det i et par fra en produksjon som skal være mindre mottakelig, men ikke immun, mot batteriproblemene. Om batteriproblemet dukker opp etter 31. desember vil du være dekket av garantien. 

I USA har Bose laget et eget skjema på nett for refusjonen, mens Bose i Norge bare ber kundene ta kontakt med kundeservice.  Det kan derfor hende at prosessen her vil være noe mer komplisert enn i selskapets hjemland. 

Sier unnskyld 

Bose-sjef John Roselli skriver at de nå går tilbake til forsknings- og utviklingsstadiet, og at de fortsatt ønsker å gjøre visjonen sin til virkelighet. 

– Vi beklager at vi har skuffet dere, og vi beklager at vi ikke har kommunisert tydeligere underveis. Hensiktene var gode, men hvis det ikke utgjør noen forskjell for dere, er det ikke nok, skriver han. 

Da vi testet Bose Sleepbuds i november 2018 konstaterte vi at den hvite støyen faktisk ikke fungerte så verst, selv ikke for undertegnede, som vanligvis krever musestille omgivelser for å sovne. Men til tross for at de er ekstremt små, er de fortsatt vonde å sove med om du sover på siden eller på magen.

Dessuten reagerte vi på prisen, som var nesten 3.000 kroner. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen