Med biler som finner frem til det du trenger, og holder deg oppdatert på risikomomenter – takket være nettilknytning – mener Bosch at de kan gjøre trafikkflyten langt enklere. (Bilde: Bosch)

Bosch vil koble bilen din på Internett

Skal putte avansert teknologi i bilene.

Bosch spår at Internett over de neste få årene kommer til å revolusjonere bilen på samme måte som det har revolusjonert Internett. Deres bidrag til dette skal visstnok være rett rundt hjørnet, i form av en rekke nye systemer som skal koble bilen til omverdenen med tre strategiske mål å styre etter.

Først og fremst vil selskapet gjøre Internett til en integrert del av bilen. Dernest skal de legge til førerassistanse, og til sist vil de koble bilene til veinettets egen infrastruktur digitalt. Som et eksempel mener de at frontruten vil bli bilens viktigste skjerm.

Kobler smarttelefonen til bilen

Å få opp innholdet på mobilen sin på bilens egen skjerm skal gjøre bruken bedre og tryggere.
Å få opp innholdet på mobilen sin på bilens egen skjerm skal gjøre bruken bedre og tryggere.Foto: Bosch

For å integrere nettet med bilen bringer Bosch løsningen «MySpin» på banen. Denne kobler både Android- og iOS-telefoner til kjøretøyets egne skjermer, og lar deg bruke mobilen rett på de større skjermflatene bilen har å by på – som skal være enklere, tryggere og mer praktisk enn å fikle med telefonen.

Men skal også kunne reservere ledige parkeringsplasser i nærheten og bli geleidet til riktig plass av bilens navigasjonssystem, samt finne frem til ladestasjoner for elbiler. Drivverket skal også kobles på nett, ved hjelp av eHorizon.

Dette er et system hvor navigasjonssystemet forutser veien foran bilen. Kommer det en nedoverbakke som varer noen kilometer, og så fører frem til et tettbygd strøk, kan bilen sjaltes over i en mer drifstofføkonomisk modus eller lade batteriene. Dette skal ifølge Bosch kunne spare inntil 15 prosent av drivstofforbruket, og systemet har allerede vært i bruk for arbeidskjøretøy siden 2012.

Varsler om farer forut

Når bilene kommuniserer kan de melde fra om farer som lurer bak neste sving til de som kommer motsatt vei.
Når bilene kommuniserer kan de melde fra om farer som lurer bak neste sving til de som kommer motsatt vei.Foto: Bosch

Bosch påpeker dog at «informasjonsmotorveien» i biler ikke er enveiskjørt, og at deres systemer også vil la bilene kommunisere ut til omgivelsene. Dette vil i praksis fungere slik at bilene sender informasjon til møtende trafikk om veien de selv nettopp har kjørt på. Dermed kan for eksempel biler få vite om de snart kommer til en glatt sving eller kø.

Et slikt system fikk vi såvidt gløttet på da vi besøkte CES 2014, og vil i praksis fungere slik at biler som blir varslet om trøblete forhold forut vil kunne varsle føreren eller selv bremse ned ved behov. Bosch er dog svært påpasselige med personvernet, og det vil kun være data for en forholdsvis kort distanse bakover som lagres – samtidig som alt krypteres.

Det stopper imidlertid ikke der, og Bosch' tredje mål innebærer å gjøre bilen til en del av tingenes Internett. De forestiller seg at hele storbyer kan sammenkobles, for å garantere at alle kommer seg frem og tilbake på raskest mulig vis.

Vært i bruk siden i fjor

Som et eksempel mener de at noen som ønsker å reise fra sentrum til utkanten av byen kan ta et tog i de mest tettbefolkede områdene, og så bytte til en bil de kan dele med alle andre når de kommer seg litt lengre ut på landet.

Denne typen teknologi har allerede vært i bruk i Monaco siden midten av november, melder Bosch i sin pressemelding, og de peker på at det finnes nok av potensielle bruksområder. I sum mener de at automatisering og sammenkobling av biler skal kunne bedre trafikkflyt med hele 80 prosent.

I tillegg mener selskapet at det er studier som viser at dødsfall i trafikken kan reduseres med inntil 90 prosent etter hvert som biler blir mer automatiserte. Selskapet sier de samarbeider tett med både bilfabrikanter og firmaer i andre sektorer for å gjøre denne visjonen virkelig.

Prosessorgiganten Intel har også store planer for «tingenes Internett»:
Slik skal de gjøre det til en virkelighet » (Ekstra)

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen