Bør du ha mobilforsikring?

Har du kjøpt deg ny mobiltelefon hos Elkjøp, Expert, Euronics eller Elprice, har du sannsynligvis blitt spurt om du vil tegne en mobilforsikring. En slik forsikring sørger for at du får mobiltelefonen din reparert eller erstattet dersom du er uheldig og for eksempel mister den i bakken. Likevel er det verdt å merke seg at det er produksjonsfeil som er de vanligste årsakene til at en mobil slutter å fungere, og dette dekkes av ett års garanti, og inntil fem års reklamasjonsrett.
 
Dersom det er noe galt med mobiltelefonen din som ikke skyldes normal slitasje eller såkalt vann- eller slagskade, er du som oftest sikret via garanti på mobilen, og din rett til å reklamere på produktet.
 
Lønner det seg?
For at det skal være potensielt lønnsomt å ha en mobilforsikring, bør det i det minste gjelde en relativt dyr mobiltelefon. Har du får vane å være uheldig eller uforsiktig med mobilen din, og kjøper en mobiltelefon til en verdi av flere tusen kroner, kan det være en trygghet å tegne mobilforsikring.
 
Kjøper du imidlertid en rimelig mobiltelefon – som du selv kan erstatte ved et uhell, uten at du tømmer lommeboka – bør du for all del ikke tegne mobilforsikring når du kjøper ny mobil. Som oftest skjer det ikke noe galt med mobilen din i løpet av den tiden forsikringen gjelder, så du betaler først og fremst for tryggheten om at dersom noe – mot formodning – skulle skje, får du dekket tapet ditt på en rimeligere måte enn om du ikke hadde tegnet forsikringen.
 
- Forsikringen passer nok ikke for alle da noen kunder allerede er dekket gjennom eksisterende forsikring, eller de kjøper en telefon som er såpass rimelig at det ikke vil lønne seg. Først og fremst anbefaler vi dette til personer som kjøper dyrere modeller og bruker mobiltelefonen aktivt i hverdagen, forteller e-Handelsansvarlig Knut Grimstad i Euronics til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)

E-Handelsansvarlig Knut Grimstad i Euronics.
 
- I tillegg er det en fin ordning hvis du kjøper en dyr mobiltelefon med binding, til redusert pris. Skulle det skje en skade som ikke dekkes av reklamasjonsretten innenfor bindingstiden, vil denne type forsikring gi deg en tilsvarende ny modell uavhengig av rabatten som gis for at du binder deg til en teleoperatør, legger Grimstad til.

En mobilforsikring dekker blant annet vann- og slagskader - noe som ikke dekkes av garanti - i tillegg til tyveri i hjem, kontor eller fritidsbolig. Sistnevnte må imidlertid kunne dokumenteres med en politianmeldelse. I vilkårene står det en rekke unntak for gyldigheten av forsikringen, som du bør lese nøye igjennom; "Vanlig slitasje" eller "forsømt vedlikehold" - eller noe lignende - er ofte årsaker som gjør at du ikke får erstattet mobilen din.
 
Hvor mye koster det?
Prisen du betaler for trygghetsforsikringen til mobil, avhenger ofte av hvor dyr mobiltelefonen er i utgangspunktet. Normalt er dette et par hundrelapper. Andre butikker eller elektrokjeder, har en fast pris for hvor mye du betaler for å tegne forsikringen. Dersom du for eksempel skulle miste mobilen din på bakken og den blir totalt ødelagt, må du vanligvis betale en egenandel på 200-400 kroner første gang mobilen går i stykker. Det betyr at du må belage deg på å betale inntil en tusenlapp totalt for å få mobilen din fikset, dersom du tegner en trygghetsforsikring. Eksempelvis koster mobilforsikring hos elektrokjeden Euronics 699 kroner – uansett mobil – og i tillegg må du betale 199 kroner i egenandel dersom du er uheldig og ødelegger mobilen din.
 
Da sier det seg selv at det ikke er å anbefale at du tegner forsikring på en mobil som koster under 2.500-3.000 kroner uten subsidier. Glem ikke at butikkselgerne har interesse av å selge deg forsikring til mobilen, ettersom det er en lukrativ inntektskilde. De fleste feil du opplever med mobilen din, dekkes imidlertid av garanti og reklamasjonsrett, så du bør tenke nøye igjennom hvorvidt du har bruk for mobilforsikring, før du tegner en slik kontrakt.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Innboforsikring
Mange innboforsikringer dekker også uhell, tyveri eller fuktskader på din mobil. Her er det likevel en egenandel (ofte 2000-4000 kroner), i tillegg til en prosentvis verdiavskriving avhengig av hvor gammelt produktet er.
 
Det kommer an på vilkårene, men det er tvilsomt om det vil lønne seg å bruke innboforsikringen dersom du knuser mobilen din. Noen reiseforsikringer dekker imidlertid skade eller tap av mobil, og her kan betingelsene være noe gunstigere.
 
Garanti og reklamasjon
Mobilprodusenten gir deg ett års garanti, som sørger for at du – uten kostnader – vil få reparert eller erstattet mobiltelefonen din dersom feilen skyldes produksjonsfeil. Eksempler å dette kan være svart eller hvit skjerm (normalt software-feil) eller dårlig lyd på mikrofonen eller høyttaleren. Feil eller mangler som mobilprodusentene kjenner til, eksempelvis en navigeringsknapp som sitter dårlig, dekkes også av garanti.
 
I tillegg har du – etter norsk lov – fem års reklamasjonsrett på din mobiltelefon. Det betyr nødvendigvis ikke all verden i dette tilfellet, ettersom den ”forventede levetiden” på en mobil ikke kan sies å være fem år, men snarere to- til tre år. Etter den tid kan de fleste feil bortforklares med at det skyldes ”slitasje” eller noe lignende. Likevel, oppdager du en feil på mobilen din etter at garantien har gått ut, bør du likevel kontakte utsalgsstedet og reklamere på produktet. Dersom en mobil er inne til service for tredje gang – og det gjelder den samme feilen – har du krav på å få mobilen din erstattet. Sørg derfor at alle feilene eller manglene er notert av kundebehandleren når du leverer inn en mobil til service for første gang.
 
De ansatte i butikken der du har kjøpt mobilen, bør være behjelpelige dersom du opplever problemer med din mobil, men det lønner seg alltid å vaske vekk krigsmalingen før du går inn i butikken for å klage. Alle butikker ønsker å yte god service, og på nettopp dette området er de ansatte spesielt innstilt på å kunne hjelpe deg på best mulig måte. Butikkene får nemlig etterbetalt kostnadene ved service fra mobilprodusentene eller importørene, og mange føler at det å håndtere klagesaker på en ryddig og ordentlig måte, bidrar til et bedre kundeforhold. Det er også en kjent sak at kundebehandlere eller selgere, ofte gjør en enda bedre innsats på dine vegne dersom de selv har et godt inntrykk av deg.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Uhellet skjer, hva gjør du?
Har du tegnet trygghets- eller uhellsforsikring da du kjøpte mobiltelefonen din, må du kontakte forsikringspartneren til butikken der du handlet mobiltelefonen. Denne kontaktinformasjonen bør du ha fått da du tegnet forsikringen, men du kan også ta kontakt med butikken, eller sjekke nettsidene til den aktuelle butikken eller elektrokjeden. De oppretter da en ”sak” mot produsenten, og det blir innen relativt kort tid vurdert om du har krav på å få mobilen din reparert eller erstattet.
 
Blir klagen din avvist til tross for at du mener du har krav på ny mobil, bør du ta kontakt med utsalgsstedet. Neste steg er å ta kontakt med Forbrukerrådet, som eventuelt kan hjelpe deg videre med din klage. Flere av mobiloperatørene tilbyr også forsikring til mobil, og da betaler du i stedet en fast månedspris. Vær oppmerksom på at disse forsikringene som oftest ikke dekker fuktskader på din mobil.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen