Disse to skal snart krige om din gunst. (Bilde: Sony, Microsoft, Wired)

Bør du velge PlayStation 4 eller Xbox One?

Vi tar en titt på hva som skiller dem innvendig.

Den store konsollkrigen nærmer seg med stormskritt. Den 29. november braker det hele løs når Sony slipper sin Playstation 4 her til lands, og selv om Xbox-fanskaren må holde seg på pinebenken til et uspesifisert tidspunkt på nyåret, er nok ikke Microsoft så alt for langt etter.

Som alltid før et slipp av dette kaliberet blåser det friskt i begge leire om hvilken av de to nestegenerasjons konsollene som er i stand til å kjøre favorittspillene med mest mulig pynt og effekter. Dette vil naturligvis bare tiden vise, men et visst grunnlag har vi allerede å tolke ut i fra, nemlig det de tekniske spesifikasjonene forteller.

Hjernen

Playstation 4 og Xbox One samler alle kreftene i en og samme 8-kjernede 64-bits prosessor basert på AMDs Jaguar-arkitektur. De to konsollprodusentene Sony og Microsoft har jobbet tett sammen med AMD om utiklingen av prosessorene, som er produsert med 28-nanometers produksjonsteknikk.

Selv om konsollene ennå ikke er på markedet, vet vi at prosessorer basert på Jaguar-arkitekturen ikke akkurat av det aller kvasseste du får tak i. Arkitekturen er nemlig først og fremst tiltenkt nettbrett og bærbare datamaskiner.

Likevel, grunnet samarbeidet mellom partene, har du betydelig mer regnekraft tilgjengelig i Xbox One og Playstation 4 enn i en bærbar datamaskin. Dette kommer så klart også av doblingen av antall kjerner, fra de opprinnelige 2- og 4-kjernede modellene, til åtte. Noe av grunnen til at de to konsollene benytter hele åtte kjerner skal være fordelene dette gir når det kommer til fleroppgavekjøring, noe både Xbox One og Playstation 4 satser stort på. Dessuten har Microsoft gått hardt ut med å promotere prosesseringskraft fra skyen.

Prosessoren i Playstation 4 er klokket til 1,6 GHz.
Prosessoren i Playstation 4 er klokket til 1,6 GHz.Foto: Wired

Mens begge de to konsollene opprinnelig skulle jobbe på 1,6 GHz, bestemte Microsoft seg i siste liten for å gjøre det hele mer spennende. De satte nemlig opp klokkefrekvensen til prosessoren til 1,75 GHz. 

Hvor mye de ekstra megahertzene har å si for spillytelsen er ikke mulig å si. Prosentvis økning i frekvens kan ikke direkte oversettes til tilsvarende økning i ytelse, da sistnevnte avhenger av en rekke andre faktorer. Frekvensen vil samtidig regulere seg selv hele tiden, avhengig av belastningen på prosessoren eller grafikkbrikken og temperaturen den til enhver tid holder. Så hvor ofte Xbox One, og Playstation 4 for den del, faktisk vil kjøre på full rulle er også noe usikkert. 

Til tross for forskjellen i arbeidsfrekvens er det ikke ventet at dette vil utgjøre stor opplevd forskjell i spillene til de to konsollene. Mer interessant er det at Microsoft bare gjør seks av de åtte kjernene til prosessoren sin tilgjengelig for spill. De resterende to er nemlig reservert for andre oppgaver. Det samme gjelder for øverig Playstation 4, da også Sony har bekreftet at to av de åtte kjernene i Jaguar-prosessoren er reservert for operativsystemet. 

Om den økte klokkefrekvensen fra Microsofts side kom fordi de så seg truet av konkurrenten, eller fordi de rett og slett hadde rom for det med tanke på varmeutvikling og støy, vites ikke. Dog er det sannsynlig at selskapet vil gjøre det de kan for å ikke havne i samme situasjon som med deres forrige konsoll, Xbox 360, som ofte brøt sammen på grunn av dårlig ventilasjon og høy varmeutvikling (Ekstra).

Den største forskjellen kan ligge i programvaren:
Xbox One får muligheter som ikke Playstation 4 har »

Type Xbox One Playstation 4
Prosessor AMD Jaguar 1,75 GHz 8 kjerner AMD Jaguar 1,6 GHz 8 kjerner
Minne 8 GB DDR3 2133 MHz RAM med 68,3 GB/s båndbredde + 32 MB SRAM med 204 GB/s båndbredde 8 GB GDDR5 5500 MHz RAM med 176 GB/s båndbredde
Harddisk 500 GB (Kan ikke byttes) 500 GB (kan byttes)
Skjermkort AMD Radeon GPU klokket til 853 MHz med 768 streamprosessorer for angivelig 1,31 TeraFLOPS/s AMD Radeon GCN GPU klokket til 800 MHz med 1152 streamprosessorer for totalt 1,84 TeraFLOPS/s
Pris Omtrent 4000 kroner Omtrent 3500 kroner

Pynten

De nye konsollene bruker begge en grafikkbrikke som er basert på AMDs Radeon HD 7000-serie. Her er dog de to konkurrentene litt mindre like enn i prosessorkategorien. For mens Xbox Ones grafikkdel kan sammenlignes med PC-verdenens Radeon HD 7790, som er et lavbudsjettskort, bresker Playstation 4 seg med sin løsning tilsvarende middelklassekortet Radeon HD 7870

Teknologi-demo for PS4 av The Dark Sorcerer.956x538c.
Teknologi-demo for PS4 av The Dark Sorcerer.Foto: Quantic Dreams

Kanskje var det nettopp derfor Microsoft også økte frekvensen til sin grafikkbrikke i sommer, rett før produksjonen av konsollen begynte. Denne justeringen førte arbeidsfrekvensen opp fra de opprinnelige 800 MHz til 853 MHz, noe som visstnok skal gi en forbedret grafikkytelse på 6,5 prosent.Dette vil si at Xbox One blant annet har 768 streamprosessorer, mens Playstation 4 har hele 1152 slike. Antall streamprosessorer har mye å si for ytelse i spill, og vi ser at Playstation 4 nesten har 50 prosent flere enn Xbox One. På grafikkytelse går dermed Playstation 4 klart i føringen.

Playstation 4 har på sin side holdt klokkefrekvensen til sitt grafikkkort på 800 MHz.

Men også på grafikkfronten møter spillutviklerne til Microsofts konsoll en liten restriksjon. Fordi Kinect er en så stor og integrert del av Xbox One-opplevelsen, reserveres nemlig 10 prosent av grafikkytelsen til det omdiskuterte kameraet. Dette er en begrensning som etter alt å dømme gjelder uansett om du lar det være tilkoblet maskinen, eller pakker det bort.

Resten av grafikkegenskapene er i stor grad like. De to Radeon-kortene har begge støtte for AMDs nye Graphics Core Next-arkitektur, noe som åpner døren på gløtt for at i alle fall Xbox One i fremtiden vil støttes av samme selskapets nye utviklerbibliotek, Mantle. 

Med Mantle trenger ikke spillutviklere å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene skal kjøres på – de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett.

Videre støttes også standardene OpenGL 4.3, OpenCL 1.2 og Direct 3D 11.2 av begge konsollene.

Nytt og gammelt minne

Minne er kanskje den enkeltkomponenten som skiller de ellers like konsollene i størst grad. For mens begge er utstyrt med 8 gigabyte minne, er to forskjellige teknologier her i spill. 

Playstation 4 sitt hovedkort.
Playstation 4 sitt hovedkort.Foto: Wired

Playstation 4 sverger til det nye GDDR5-minnet som opererer på hele 5500 MHz, mens Xbox One tralter etter med sitt noe mer trause DDR3-minne på 2133 MHz. Detter fører til at Playstation 4 vil oppnå en overføringshastighet fra grafikkløsning og prosessor til minne på opptil 176 GB/s. Xbox One har tilsvarende en hastighet på opptil 68,3 GB/s.

Til Xbox Ones forsvar har konsollen 32 MB med såkalt SRAM til sin disposisjon. Dette trumfer minne vi finner i konkurrenten med sin totale båndbredde på 204 GB/s. Avhengig av hvilken grad spillutviklerne benytter seg av dette minnet kan det bety alfa og omega for forskjellen mellm de to konsollene. Microsofts nåværende konsoll, Xbox 360, benytter også en lignende minnetype, så Microsofts egne spillutviklere vil i alle fall vite å utnytte dette for alt det er verdt. 

Selv om de to konsollene kommer med 8 gigabyte minne, betyr ikke dette at spillene dine vil kunne boltre seg på all denne plassen alene. Xbox One reserverer nemlig 3 gigabyte til kinect og operativsystem, mens Sony tar enda mer, og lover bare at mellom 4,5 og 5,5 gigabyte vil være tilgjengelig for spillene på sin konsoll. 

Merker du forskjellen?

Selv om noen spillutviklere som har jobbet med konsollene en periode hevder de to nærmest er identiske, ser vi altså at det er noen forskjeller. Allerede er det rapportert at Playstation 4 har overtaket i to av høstens storspill. Både Battlefield 4 og Call of Duty: Ghosts skal nemlig kjøre i en høyere oppløsning på Sonys spillkonsoll enn Microsofts.

Mens Playstation 4 pumper ut bilder med en oppløsning på 1600 x 900 piksler, klarer ikke konkurrenten Xbox One mer enn 1280 x 720 piksler i Battlefield 4. Som ikke det var nok er forskjellene ennå større i Call of Duty. I en Twitter-melding forklarte Infinity Ward-sjef Mark Rubin tidligere i høst at Xbox One-utgaven skaleres opp fra en grunnoppløsning på 720p. PlayStation 4-utgaven glimter her til med såkalt full HD 1080p.

Om disse to spillene er representative for hva vi kan vente oss de neste årene er dog litt tidlig å spå, men uansett oppløsning og detaljer er det spillopplevelsen og de eksklusive spillene som kan være noe av det viktigste når du snart skal velge konsoll. Hos vårt søsternettsted Gamer finner du alltid er opdatert oversikt over hvilke spill som kommer til både Playstation 4 og Xbox One.

Xbox One vil gjerne bli underholdningssenteret i stua di:
Men om det fungerer i Norge er det ingen som vet » (Ekstra)

(Kilde: ExtremetechPS4Daily)

Microsoft Xbox One

Sony PlayStation 4

Microsoft Xbox One   Les mer »

Beste priser

Forventet lagerdato 2 490,- Til butikk
På lager 2 790,- Til butikk
På lager 2 790,- Til butikk
Forventet lagerdato 2 877,- Til butikk

Sony PlayStation 4   Les mer »

Beste priser

Ukjent lagerstatus 2 390,- Til butikk
Forventet lagerdato 3 436,- Til butikk
På lager 3 745,- Til butikk

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen