BMW er nok mer kjent for gode kjøreopplevelser enn lave priser, men med i3 kan BMWs markedsdirektør Kjetil Myhre skape problemer for konkurrentene. (Bilde: Magnus Blaker)

BMWs elbil kan få elbilprisene til å stupe

Prisen blir overraskende lav - og vil gi konkurrentene hodepine.

Hva er egentlig rett pris på en elbil?

Det spørsmålet er ikke spesielt enkelt å svare på. Da Mitsubishi lanserte den første virkelige storselgeren her i Norge, i-MiEV, var det med en pris på rundt 240.000 kroner.

Så dukket Nissan opp med sin langt mer påkostede og «ordentlige» elbil Leaf, og den ble i utgangspunktet prissatt til 255.000 kroner. Dette gjorde at Mitsubishi ikke hadde noe annet valg enn å dumpe prisen, og bilen selges i dag for under 200.000 kroner.

Les også: Nå stuper elbilene i pris

BMW kaller fortsatt sin i3 for en konseptbil, men den vil rulle på norske veier med norske skilt for første gang i september.
BMW kaller fortsatt sin i3 for en konseptbil, men den vil rulle på norske veier med norske skilt for første gang i september.

Men nå kan det se ut til at det igjen kan gå et prissjokk gjennom elbilbransjen. BMW viste fredag for første gang fram elbilen BMW i3 under den ukeslange utstillingen som i dag starter å Aker Brygge, og PR-sjef Kjetil Myhre kom med en aldri så liten bombe.

– Vi forhandler fortsatt insentivt med Tyskland, så prisen er ikke helt klar, men for første gang kan vi gi et estimat: Det ser ut til at vi får en pris tilsvarende en tysk pris på 40.000 Euro, sa Myhre fredag formiddag, og ga folk beskjed om å regne selv.

BMW i3: - Dette er ingen nisjebil

Denne prisen er dog ikke helt rett oversettbar til norske priser, fordi en i Tyskland må betale merverdiavgift. Om en tar fratrekk for dette - noe Myhre påpekte at man måtte gjøre - havner en fort på en norsk pris på 250-260.000 kroner.

Om en tar høyde for at BMW vil ta litt høyde for valutasvingninger, er det neppe dårlig tippet om bilen får en startpris i Norge på like under 270.000 kroner.

BMW har bestemt seg for at interiøret i i3 skal være litt annerledes.
BMW har bestemt seg for at interiøret i i3 skal være litt annerledes.

Myhre forteller til Side3 at det i kjent BMW-tradisjon vil være muligheter for noe skreddersøm, men at antall pakker og muligheter vil være noe mindre enn på en vanlig BMW-modell.

Etter det Side3 forstår, er Leaf en bil som Nissan har ganske gode marginer på i Norge, og om BMW legger seg på samme prisnivå, har de neppe noen andre muligheter enn å justere prisen. Bilen starter i dag offisielt på 231.000 kroner (pluss levering), etter introduksjonen av en ny og mer strippet modell, men dette er en modell som Nissan egentlig ikke vil selge.

Mer viktig er det nok likevel at mange vil være villig til å legge litt ekstra penger på bordet for en BMW enn en Nissan, selv om det er en viss størrelsesforskjell. I elbilmarkedet er i dag er det ikke til å komme utenom at «statementet» og utnyttelse av elbilens fordeler som gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er viktigere enn akkurat hva slags bil det er snakk om.

Kommentarer (18)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen