BMW i3s (i rødt) er en helt ny modell fra BMW. Den store oppgraderingen fra eksisterende i3 er den dog ikke. Standardmodellen får også en liten ansiktsløftning. (Bilde: BMW)

En av Norges mest populære elbiler blir ny

BMW i3 har vært en svært populær elbil i det norske markedet, og så langt i år er det registrert nesten 3500 nye i3 i Norge

Nå kommer det to nye versjoner av i3, som skal vises frem på bilmessen i Frankfurt i september. 

Nye detaljer, samme motor og batteri 

i3s i rødt, basismodellen i den nye blåfargen.
i3s i rødt, basismodellen i den nye blåfargen. Foto: BMW

Først ut er en stort sett kosmetisk oppgradering av den eksisterende modellen. 

Bilen får nå LED i både hovedlys og fjernlys, og fargepaletten utvides med to nye farger: Melbourne Red og Imperial Blue. Innvendig har det skjedd lite nytt, men betjeningssystemet iDrive og onlinetjenestene BMW Connect skal ha fått en oppgradering, i tillegg til at bilen nå kan leveres med en ny parkeringsassistent. 

I tillegg nevner BMW et par ekstra smådetaljer i pressemeldingen sin: 

«Den sorte fargebeltet som tidligere har preget panseret, taket og bakluken på BMW i3, strekker så nå også rundt vinduene og takbuem. I takbuen finner man også det nye designelementet i matt krom. Detaljer i matt krom går også igjen i grillen, under dørene og på bakluken. De nye støtfangerne foran og bak understreker bilens bredde».

Litt heftigere motor 

i3s er blant annet senket litt sammenliknet med standardmodellen.
i3s er blant annet senket litt sammenliknet med standardmodellen. Foto: BMW

Mer spennende er kanskje den nye «Performance»-modellen BMW i3s. Den får et litt mer sporty utseende med spesielle støtfangere og hjulbuer, og bunnen er senket 10 millimeter sammenliknet med standardmodellen. Bilen får også 40 millimeter bredere sporvidde på de 20 tommer store hjulene. 

Batteriet er det samme, og rommer 33 kWh, som i dag ikke er veldig imponerende med tanke på at Opel Ampera-E for eksempel kommer med et batteri på 60 kWh.

Ellers er det små oppgraderinger til motoren, som allerede er kjent for å gi rimelig sporty ytelse til elbil å være. 

  BMW i3 BMW i3s
Ytelse 170 hk/250 Nm 184 hk/270 Nm
0-100 km/t 7,3 sekunder 6,9 sekunder
Toppfart 150 km/t 160 km/t
Batteri 33 kWh/94 Ah 33 kWh/94 Ah
Rekkevidde NEDC 300 km 280 km

Rekkevidden etter NEDC-standarden må som vanlig tas med en klype salt, men BMW oppgir selv rundt 200 kilometer i vanlig bruk for begge modellene. 

i3s får dessuten en ny sportsmodus som gir bedre akselerasjon og styring, i tillegg til ny og mer sporty støtdemping. 

Forlenger batterigarantien 

Innvendig blir det også nye fargevalg og detaljer. Bilen tar fortsatt bare fire.
Innvendig blir det også nye fargevalg og detaljer. Bilen tar fortsatt bare fire. Foto: BMW

BMW har tydeligvis også innsett at levetiden på batteriene er bedre enn de først hadde anslått, for de utvider batterigarantien fra 8 år/100 000 kilometer til 8 år/160 000 kilometer. Dette vil også gjelde for alle BMW i3 registrert fra 1. januar 2017. 

Bestilling av de nye modellene skal åpne midt i september. Prisene blir fra 277 900 kroner pluss leveringsomkostninger for den nye standardmodellen og 313 800 kroner pluss omkostninger for i3s. 

Den lille bensintanken som har vært tilgjengelig som rekkeviddeforlenger for i3 blir også tilgjengelig for i3s, men denne har som kjent ikke vært spesielt avgiftsmessig gunstig i Norge og heller ikke solgt spesielt godt. 

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen