Blir ulykkelige av Facebook

Blir ulykkelige av Facebook

En av fire svensker på Facebook sier de blir deprimerte om de ikke får logget på tjenesten regelmessig.

Det viser en ny undersøkelse som ble offentliggjort mandag i den svenske avisen Dagens Nyheter.

Undersøkelsen viste også at det er personer med lav utdannelse, lavtlønnede og kvinner som føler seg mest ulykkelige og utilfredse.

- Facebook skaper et ubevisst vanemønster, sier doktorgradsstipendiat i psykoligi ved Göteborgs universitet, Leif Denti til Dagens Nyheter.

Denti er en av tre forfattere som står bak rapporten hvor 1000 personer deltok.

Les også: Ordene du ikke bør bruke på Facebook og Twitter

Omlag tre millioner svensker bruker Facebook hver dag, ifølge Denti.

I gjennomsnitt bruker svenske kvinner i gjennomsnitt 81 minutter hver dag på det sosiale mediet. Menn bruker det litt mindre, 64 minutter daglig.

Aller mest tid på Facebook bruker de med lav inntekt og lite utdannelse, hevder undersøkelsen. Det er i stor grad kvinner fra denne gruppen som gir uttrykk for at de blir deprimerte jo mer tid de bruker på Facebook.

Les også: Facebook-profilen avslører om du er flink på jobben

– Vi tror det skyldes at man sammenligner seg med andre sine profiler. Folk legger gjerne ut bilder av seg selv når de er glade, dermed skapes det en illusjon av lykke ettersom man ikke ser personene i det virkelige liv når de ikke er glade.

En annen teori er at det er flere deprimerte personer som søker seg til nettverket.

Leif Denti understreker at Facebook kan være farlig dersom man ikke forholder seg skeptisk til informasjonen man får der.

Blir du mer eller mindre lykkelig av å være på Facebook? Skriv inn din kommentar i feltet under

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen