BlackBerry: – Vi gir  ikke opp forbrukermarkedet

Vil styrke posisjonen i bedriftsmarkedet, men uten å gi opp forbrukerne.

Vi skrev fredag at Research in Motion (RIM) hadde annonsert at de ville gi opp forbrukermarkedet, etter at Wall Street Journal rapporterte dette. Nå går selskapet ut og sier de er blitt misforstått, og at de ikke kommer til å forlate forbrukermarkedet – men refokusere innsatsen på det som er deres kjerneområder, blant annet bedriftsmarkedet.

Research in Motion (RIM) sliter med sterkt fallende salg av sin BlackBerry-telefon og elendige resultater. Bare i løpet av det siste året har aksjekursen falt med 75 prosent, og selskapet har brent inne med et stort antall usolgte BlackBerry-telefoner på lager. Tapet i første kvartal i år var på 125 millioner dollar, mot et overskudd på 934 millioner dollar i samme periode for ett år siden.

Nå varsler selskapets nye toppsjef, Thorsten Heins, endringer i RIM. Ifølge Wall Street Journal vil det bli gjort endringer i toppledelsen.

Heins uttalte ifølge The Verge blant annet at RIM kommer til å refokusere på bedriftsmarkedet, men at de var sent ute da "bring your own device"-trenden kom for fullt – og at det førte til tregere vekst i antallet bedriftsabonnenter. Nå vil RIM bygge videre på det som er selskapets styrker for å gå etter målrettede forbrukergrupper.

Det spekuleres også i om hele selskapet vil kunne bli solgt. I fjor diskuterte Microsoft og Nokia å gå sammen om å by på RIM, ifølge Wall Street Journal.

Les også: Farlige jobbmobiler

(Kilde: Wall Street Journal og The Verge)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen