Blåtannrekord

Svært mange av dagens mobiltelefoner har støtte for blåtann. Dette har reklamebransjen oppdaget, og har for alvor begynt å benytte teknologien i sine kampanjer.

Som et ledd i promoteringen av gruppen Coldplays siste CD "X&Y", plasserte reklamebyrået Filter UK ut en rekke store TV-skjermer og tjenere på togstasjoner i London.

TV-skjermene oppfordret forbipasserende som kom nærmere enn hundre meter til å aktivere blåtannfunksjonen på sine mobiltelefoner. Av de 87 000 telefonene som ble detektert, valgte hele 15 000 å følge kampanjens oppfordring og laste ned Coldplay-innhold til mobiltelefonen sin.

Tilbudets innhold ble endret kontinuerlig, med nye videoklipp og annet materiale hver dag.

Fred Durham i Filter UK sier at Europa kan vente seg langt flere slike reklamekampanjer i årene fremover.

Coldplay er imidlertid ikke det første bandet som har tatt i bruk mobiltelefonen i reklamesammenheng. Grupper som New Order og Goldfrapp har også benyttet liknende metoder for å få oppmerksomhet fra mannen i gata.

Det kan selvfølgelig diskuteres om slike kampanjer kan oppleves som forstyrrelse av privatlivet.

Durham mener at dette ikke er et problem, med tanke på at du selv kan velge om du vil ha blåtannfunksjonen aktivert eller ikke.

(Kilde: Propaganda)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen