Trofast traver: Varselbjella til Jernbaneverkets telegraf.

Bjeller som denne har sikret norsk jernbane i over 150 år

Hos Jernbaneverket har ikke telegrafi gått av moten riktig ennå.

Telefonen kimer og hogger inn i Metallica-låta som droner svakt fra radioen i hjørnet. Samtidig kommer en summende lyd fra det store kontrollpanelet over pulten – eller «stillverket» som det heter på fagspråket.

- Ja, TXP-kontoret.

Remi Martinsen sitter fremoverlent på kontorstolen og lytter i telefonrøret mens han følger med på små lamper som slår seg av og på. I vår tilmålte formiddagsavtale ikler han rollen som togekspeditør – eller «TogXPeditør» dersom vi skal følge forkortelsen.

Togekspeditøren fungerer som en slags trafikkansvarlig for stasjonen. Jobben innebærer tilsynelatende å skape orden av kaos – å unngå togkollisjoner mens man sjonglerer toglederen på telefonen, godstogtrafikk, lokførere, innstilte passasjertog og bussjåfører som ikke helt vet hva slags folk de har blitt sendt for å plukke opp. For ikke å glemme den mildt forvirrede journalisten i bakgrunnen.

En annen del av jobben til Remi Martinsen går på å speide og vinke litt.
En annen del av jobben til Remi Martinsen går på å speide og vinke litt.Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Det virker ikke som en jobb du kan sove så veldig mye på, for å si det slik.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (3)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen