Bird One er elsparkesykkelen som skal tåle juling
(Foto: Bird)

Bird One er elsparkesykkelen som skal tåle juling

Hver sykkel lages for å tåle ett års utleie.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Elektriske sparkesykler er i ferd med å bli en like het handelsvare som forkrommede juicepresser var den julen for noen år siden. Men varigheten syklene kan ha har fått kritikk - hos utleieselskapene skrotes de helt ned i to måneder etter at de settes i drift, og de varer som regel bare i seks-sju måneder.

Nå har sykkelutleieren Bird utviklet sin egen sparkesykkel. Den skal klare seg i hele tolv måneder med utleie hos selskapet.

Det er The Verge som melder om den nye sykkelen som har fått navnet Bird One. Den følger opp Bird Zero, som hadde som mål å vare ni måneder i utleietrafikk. Ved siden av varigheten på syklene er den viktigster forskjellen at Bird planlegger å selge One-modellen til forbrukere.

Koster flesk

Sykkelen blir imidlertid ikke billig. Den er ventet å koste 1300 dollar i USA, og tar vi den til Norge med den vanlige tigangeren i valutaoversettelse koster den fort 13 000 kroner her.

Elektriske sparkesykler kan i dag kjøpes fra rundt 3000 kroner og oppover, avhengig av utstyr, rekkevidde og merke.

Om Bird One i det hele tatt kommer til landet er også et åpent spørsmål, siden Bird ikke er etablert med vanlig sparkesykkelutleie her.

Men selskapet finnes i USA og i flere andre europeiske land.

I Paris finner du haugevis av utleieselskaper - deriblant Voi og Tier som vi kjenner her hjemme. Men også Bird, som nå skal lage sin egen sykkel. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Skal de tjene penger må syklene vare

Det er relativt få som har like stort behov for sykler som tåler juling som nettopp utleieselskapene. Bird har så langt tapt penger på utleievirksomheten sin, men har hentet inn penger fra aksjonærene sine. Skal de gå i pluss må syklene rett og slett tåle litt mer og vare litt lenger enn de de har leid ut så langt.

Selskapet skal forøvrig kunne hjelpe til med å spore opp sykler som blir mistet, og reparasjoner kan de ta seg av i sine vanlige reparasjonssentre i byene der de opererer, meldes det.

Rekkevidden er lovt å være opp til 48 kilometer på en lading av det 473 wattimer store batteriet. Du kan betale for å få sykkelen med GPS-melder, slik at du kan spore den, appstyrt sykkellås og større luftfylte hjul.

Prisguiden: – Ti ganger mer populært i år

Her til lands er det utleieselskapene Tier og Voi som så langt har etablert seg i Oslo. Men flere er på vei inn. Dette er også i ferd med å bli en svært populær kategori dingser hos pristjenestene.

– Xiaomi M365 er det nest mest besøkte produktet i Prisguiden i dag, svarte Amund Espelien, sjef for Prisguiden.no, da vi spurte om de hadde sett noe til elsparkesyklene i statistikken denne uken.

På spørsmål om trenden er økende, svarer Espelien følgende:

– Sparkesykler er ti ganger mer populært i april i år enn april i fjor, og de har passert nettbrett i popularitet.

– Kan du si noe om hvilken prisklasse folk ser ut til å være på jakt etter?

De mest populære ligger rundt 4000 kroner, svarer Espelien. Altså betydelig lavere enn der vi kan forvente at Bird One vil ligge om den skulle komme i salg her på berget.

Xiaomi og Ninebots sparkesykler har tidligere vært en del av Birds utvalg av sparkesykler, men de er nå i ferd med å fase ut alle de vanlige forbrukersyklene fra flåtene sine.

Hvis du er i tvil om hvilken sykkel du vil ha kan du ta en titt på vår løpende oppdaterte samletest av elektriske sparkesykler. Den finner du her »

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen