Toyotas Concept-i-bil er Toyotas visjon for bilen anno 2030. Den skal kunne analysere hvordan du føler deg, og om den vurderer at du for eksempel er så trist at du ikke bør kjøre bil, vil den anbefale at den kjører deg til destinasjonen selv.
Toyotas Concept-i-bil er Toyotas visjon for bilen anno 2030. Den skal kunne analysere hvordan du føler deg, og om den vurderer at du for eksempel er så trist at du ikke bør kjøre bil, vil den anbefale at den kjører deg til destinasjonen selv. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Batterier som kan lades på minutter, selvkjøring og elbiler som prater sammen – Slik blir fremtidens biler

En knapp uke i Las Vegas er over, og CES-messen er de siste årene nesten blitt bilgigantenes lekeplass like mye som for de tradisjonelle elektronikkselskapene, og i år sto elbilnyhetene på rekke og rad. 

Flere av bilprodusentene pekte også på at bilen i større og større grad er blitt datamaskiner på hjul, smeltet sammen med forbrukerelektronikk, og at det derfor er blitt naturlig å vise frem det siste i Las Vegas i januar. 

«Alle» vil lage elbil

Bytons konseptbil var en av de mest omtalte under årets CES-messe. Den skal være på markedet mot slutten av 2019. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Den største nyheten var det kanskje nykommeren Byton som presenterte. Med den enorme skjermen i dashbordet, kombinert med ansiktsgjenkjenning, 5G-tilkobling og selvkjørende funksjoner er Bytons konseptbil også symbolsk for hva de andre produsenten snakket om på messen. 

Alt skal nemlig elektrifiseres de neste årene. Kia meldte for eksempel at de skal ha 14 elektrifiserte modeller innen 2020, hvorav 10 av dem skal selges i USA. 

Toyota sa på sin side at de skal ha hele porteføljen elektrifisert innen 2025, men det dreier seg altså om elektrifisert i alle formeninger av ordet: Vanlige hybridbiler, plugin-hybrider, hydrogendrevne og helelektriske modeller. Det er viktig å ha med i bakhodet når bilprodusentene skryter av massiv elektrifisering fremover. 

Se hvordan det gikk da vi fikk en prøvetur i Bytons Tesla-konkurrent i videoen under. (artikkelen fortsetter under videoen): 

Kias tre pilarer fremover minner om det resten av bilprodusentsnakket på CES handlet om: Selvkjørende, tilkoblet og elektrisk eller på annen måte grønt. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Hvem blir først med solid state-batterier? 

Spennende blir det uansett å se hvem som klarer å utvikle de sagnomsuste faststoffbatteriene (solid state) til elbiler først. Dette er batterier som vil være mindre, lettere, ha større kapasitet og kunne lades enormt mye raskere enn dagens litiumionebatterier med flytende elektrolytt.

Dansken Henrik Fiskers luksusbilselskap Fisker Inc. hevder at de har gjort så store fremskritt med faststoffbatterier at vi vil kunne se dem i mobiltelefoner og andre mindre enheter allerede i år, og på CES fremskyndet de antatt lansering i biler fra 2023 til 2020.

Fisker hevder deres faststoffbatterier vil ha 2,5 ganger energitettheten til litiumionebatterier, og det skal kunne gi elbiler med over 800 kilometer rekkevidde og som attpåtil kan lades på rundt ett minutt.

Fisker EMotion vil i første omgang leveres med vanlige litiumionebatterier, men om Fiskers meldinger om gjennombrudd for solid state-batterier viser seg å holde vann, kan det raskt bli en endring på det. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Luftslott? Tja. Det blir i alle fall mektig spennende å se om Fisker blir de første som klarer å få denne teknologien på markedet. Også Toyota jobber imidlertid med solid state-batterier, og planlegger å bruke dem i sitt minibusskonsept ePalette, som skal vises frem på OL i Tokyo i 2020. 

Faststoffbatteriene vil muligens kunne gjøre hydrogenbiler til et avleggs konsept, men det stopper ikke Hyundai fra å presentere et nytt konsept for en hydrogenbil, kalt Nexo. Denne skal kunne gå 800 kilometer etter den snille europeiske NEDC-standarden, 600 kilometer etter den mer realistiske amerikanske standarden. Også konsernsøster Kia varslet at de kom til å lansere en ny hydrogenbil i 2020. 

Toyota-sjef Agio Toyoda har varslet at hele Toyota- og Lexus-porteføljen skal være elektrifisert innen 2025. Også de jobber med solid state-batterier.  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen blir en forlengelse av mobilen og PC-en 

Toyota-sjef Agio Toyoda fortalte for øvrig at selskapene han tenkte på om natta var Apple, Google og Facebook, ikke de andre bilprodusentene, og det sier litt om hamskiftet vi er inne i. Han fortalte at hans mål nå var å omgjøre Toyota fra et bilselskap til et mobilitetsselskap, og den tanken virker det som om mange av de andre produsentene også er inne på. 

Kia skal rulle ut et læringsprogram for selvkjørende biler i 2019. Erfaringene herfra skal brukes i en pilotbil i 2021, og i 2025 skal de være klare med et system hvor bilene skal kunne kjøre kommunisere med andre biler, bygninger og byene selv. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Stikkordene er nemlig selvkjørende og tilkoblet, eller som Hyundais forskningssjef Woongchul Yang sa det: Den hypertilkoblede og intelligente bilen. Tesla er nemlig langt fra å være alene om å jobbe med å få bilene til å kjøre seg selv.

Nevnte Byton planlegger å lansere konseptbilen med såkalt nivå 3-selvkjøring, mens den etter hvert skal oppgraderes til nivå 4. Førstnevnte innebærer at bilen i praksis kan kjøre selv, og ta hånd om både hastighet, filskifter og styring, men at sjåføren må sitte klar til å bryte inn ved behov. 

Nivå 4 gjør at bilen skal kunne kjøre selv i mange scenarier, også når sjåføren ikke svarer på forespørsler om å ta over. Det er imidlertid ikke før nivå 5 vi får bilen som er fullstendig selvkjørende og kan reagere på nivå med et menneske i alle trafikkscenarier og -situasjoner.

Litt av problemet med å oppnå nivå 4 og 5 er forhold som vi har blant annet i Norge, hvor snøfall kan gjøre at linjene i veien blir usynlige for bilen, noe som gjør det vanskeligere, om ikke umulig, for den å orientere seg. Det blir spennende å se hvordan produsentene ser for seg å løse dette, og i fremtids-glansbildet deres var det heller ingen av dem som nevnte snø og slaps med et ord på CES. 

Blir bilen en av de viktigste bruksområdene for 5G? 

Blindsone-kameraer er i ferd med å gjøre inntog i mange nye biler. Her Hyundais nye hydrogenbilkonsept Nexo.  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ett av spørsmålene som melder seg er også om det er realistisk med utbredt selvkjøring om bilene ikke er i stand til å kommunisere med hverandre langs veien.

Hvis Bil A kan fortelle Bil B og C og D at den planlegger å skifte felt i løpet av 500 meter, vil navigeringen bli mye enklere for alle. Her kommer sannsynligvis den nye 5G-teknologien til å spille en markant rolle, og 5G var også et mye brukt ord på skryteplansjene vi så i Vegas.

5G-teknologien åpner nemlig i større grad for maskin-til-maskin-kommunikasjon ved at den skal kunne takle flere samtidige  tilkoblinger enn 4G, i tillegg til mye kortere signalforsinkelse. Kombinerer vi kommunikasjon mellom bilene med smarte trafikklys som gir bilene beskjed om når det er greit å kjøre, er vi sannsynligvis kommet langt, selv om det selvfølgelig vil være mange, mange år før vi er der at alle biler har slik teknologi. 

Mer sikkerhetsteknologi - også i de lavere segmentene 

Hvis vi ser bort fra selvkjøring vil det også bli mer og mer utbredt med grunnleggende sikkerhetsteknologi i bilene.

Kia lovet for eksempel at teknologi for å hjelpe deg med å unngå kollisjoner ville være standard på alle deres biler innen 2020, og stadig flere tar i bruk kameraer for å gi deg utsyn til det som ellers ville vært blindsonen til speilet - såkalt blind spot view monitor.

Kia Niro EV Concept. Den produksjonsklare bilen skal sannsynligvis vises frem senere i vår. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Byton-bilen kommer sågar uten sidespeil i det hele og store – her skal du bruke kamerabilder fôret inn på den gigantiske skjermen i dashbordet til å ha oversikt i alle retninger. 

Nissan har på sin side jobbet med hjerneforskning for å gjøre bilen i stand til å forutse hva sjåføren har planer om å gjøre, og deretter iverksette handlingen raskere. På sikt skal teknologien la bilen fange opp ubehag hos passasjerene når bilen er i selvkjørende modus, og automatisk gjøre endringer på bakgrunn av dette. 

Ting tar tid

Verdt å merke seg er imidlertid at svært få av de nye bilene vi så på CES vil se dagens lys i 2018.  Unntaket er Kia Niro Electric, som ble presentert i konseptversjon på CES, men som sannsynligvis vil ligne mer på de allerede eksisterende hybrid- og pluginhybrid-modellene når den kommer på markedet.

Det blir uansett et meget spennende elbilår, med nye modeller som nevnte Niro, Tesla Model 3, Hyundai Kona, nye Nissan Leaf, Jaguar i-Pace og ikke minst Audi e-Tron Quattro. De vil bare ikke kunne kjøre selv på en god stund ennå. 

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telipol Fri 6GB


Jeg bruker mye data:

Telipol Fri 12GB


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen