Bevisstløs på internett

  • Endret
En undersøkelse fra it-selskapet Macromedia avslører at de fleste bedrifter ikke måler lønnsomheten på nettinvesteringene sine. Undersøkelsen tar for seg de 500 største bedriftene i Storbritannia. Tilstanden er neppe bedre her til lands, ifølge Frøland.

Klønete på nett
- Mange bedriftsledere forholder seg til internett på en svært uvillig måte. Motivene for å bruke flere hundretusener kroner på dyre nettsider stikker ofte ikke dypere enn at man tross alt må være på nett. De fleste bruker svært lite på både markedsføring og resultatmåling av hjemmesiden, fastslår konsulent John Christian Tenden, som også jobber i Merito Consulting.

Tenden mener dette kan skyldes at næringslivet ikke har et gjennomtenkt forhold til nettet. - Det er blitt vanlig å omtale internett som ett medium. Men nettet består av mange forskjellige medier, som søkemotorer, nettportaler og nettaviser. Da nytter det ikke å bare slenge sammen en nettside og tro at man har dekket internett som mediekanal.

- Synlighet avgjørende
Merito Consulting har spesialisert seg på optimalisering og måling av nettrafikk, og Frøland har drevet selskapet i halvannet år. - For at et nettsted i det hele tatt skal ha en funksjon, må det være synlig. Da må det ligge høyt oppe på de store søkemotorene, sier Øyvind Frøland.

- Bannerannonsering er mindre effektivt, fordi du da henvender deg til en passiv bruker. Dessuten er folk flest ikke noe særlig glad i pop-ups og tunge bannere. Er du derimot tilgjengelig via søkemotorene, er det brukerne som leter opp deg, argumenter Frøland.

Bruker søkemotorene
Han viser til at over 90 prosent av alle nettbrukere benytter seg av søkemotorer som Kvasir og Yahoo. Nå som stadig flere nordmenn våger å handle på nett, blir det desto viktigere med en høy rangering på søkemotorene.

Ifølge Frøland er finansbransjen blant de beste i klassen når det gjelder å bruke nettsiden på en målbevisst måte. Her har noen trendsettere ledet an, og resten fulgt etter når de har sett konkurrentens resultater.

Denne saken er skrevet av Pressekontoret.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen