Foto: ANB-arkiv (ill.foto)

Nordmenn vil ikke betale for brettinnhold

Vi nekter å bla opp for å få nyheter på nettbrettet.

Det går klart fram av en ny undersøkelse fra InFact. 1.116 menn og kvinner over atten år er intervjuet om nettvanene sine.

2,5 prosent av dem betaler i dag for nyheter på nettbrett, og ytterligere 4,6 prosent svarer at de kan tenke seg å betale. Men det betyr at bare 7,1 prosent av befolkningen betaler eller er villig til å betale for brettinnhold.

Disse tallene står i sterk kontrast til flere optimistiske beregninger fra mediebedriftene selv.

Dette spørsmålet ble stilt: Er du villig til å betale for å lese nyheter som VG eller Dagbladet på nett brett?

  • Abonnerer allerede: 2,5 prosent
  • Ja: 4,6 prosent
  • Nei: 83,3 prosent
  • Usikker: 9,6 prosent

– Begrenset betalingsvilje

NextGenTel står bak undersøkelsen, og direktør for marked og kommunikasjon i, Morten Ågnes, mener undersøkelsen viser hvor vanskelig det er å spå om framtiden på nettet.

– Det er ikke vår oppgave å levere innhold. Vårt produkt er nettaksessen, og på tross av flere pessimistiske ekspertspådommer da internett var ungt, viser det seg at publikum i dag er villig til å betale for å komme på nett, sier han.

– Denne undersøkelsen viser imidlertid at betalingsviljen har klare begrensninger, og at de fleste brukerne ikke vil betale for innhold. At hele 83 prosent svarer nei på spørsmålet om de er villig til å betale for å lese nyheter på nettbrett, er et veldig klart signal fra markedet, og vi registrerer at det står i til dels sterk kontrast til det flertallet av innholdsleverandørene selv har gitt uttrykk for.

En undersøkelse Mediebedriftenes Landsforening gjennomførte blant egne toppledere i fjor sommer, viste at over 50 prosent av dem trodde det vil være mulig å ta seg betalt for nyheter.

Ågnes ønsker ikke å kommentere denne undersøkelsen spesielt, men sier på generelt grunnlag at bransjens egne analyser ofte kan framstå som litt for optimistiske.

De unge betaler

InFact-undersøkelsen viser at betalingsvegringen fordeler seg svært jevnt geografisk, med 80,4 prosent som laveste score (Sør-Norge) og 86,1 prosent som høyeste (Østlandet utenom Oslo).

Også mellom aldersgruppene er oppfatningen unison, men her kommer det fram interessante avvik i forhold til hvem som allerede betaler for nyheter via nettbrett:

Det er i all hovedsak ungdom mellom 18 og 24 år som betaler for innholdet på nettet i dag: med 6,4 prosent.

Til sammenligning er det bare drøyt to prosent av dem over 25 år som gjør det samme. (ANB)

Artikkelen er hentet fra Siste.no.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen