Betaler for utilgjengelig nett

Teknofils lesere gir stadig uttrykk for at de ikke alltid er like fornøyde med nettleverandøren sin. Enten klages det på kundeservice eller tjenester som ikke leveres. Det britiske medietilsynet Ofcom opplevde lignende problemer i Storbritannia og de bestemte seg for å undersøke saken. Resultatet ble mildt sagt nedslående.

Får du hastigheten du betaler for? Test din linje med vårt speedometer.

Leverer under halvparten av reklamert hastighet
En undersøkelse av 1.621 nettlinjer viser nemlig at britiske teleleverandører ikke er i nærheten av å levere hastighetene de reklamerer med. Ifølge Ars Technica fant undersøkelsen at den gjennomsnittlige nedlastningshastigheten ligger på 3.6Mb per sekund. Dette er kun 49 prosent av den gjennomsnittlige hastigheten nettleverandørene reklamerer med som ligger på 7.2Mb per sekund.

Undersøkelsen viste samtidig at den maksimale reelle hastigheten for nedlastning ligger på 4.3Mb per sekund. Det viste seg rett og slett at telefonlinjene ikke har kapasitet for å kunne laste ned kjappere enn dette. Dermed blir det umulig for kundene å nå den reklamerte gjennomsnittshastigheten på 7.2Mb per sekund.


Nettleverandørene har på sin side sitt på det rene. Lik som her i Norge annonserer teleleverandørene med maksimumshastigheter. Det betyr at de ikke garanterer hastigheten, men at kundene i teorien skal kunne nå denne hastigheten. Ofcom er likevel ikke fornøyde med funnene og ber nå teleleverandørene gjøre noe med problemet. Det er utvilsomt mange nettbrukere i Storbritannia som betaler dyrt for nettlinjer de ikke engang har tilgang til.

Forbrukerombudet vil ha klar bransjenorm
Her i Norge har Forbrukerombudet sett antydninger til en lignende tendens. Juridisk seniorrådgiver Petter Ravne Bugten, påpeker at ombudet ikke har gjort en lignende undersøkelse som i Storbritannia, men bekrefter at dette er en problematikk ombudet jobber med.

- Vi har en tese om lignende tilstander her i Norge. Vi vet at det er et problem, men ikke hvor stort det er. Vi jobber derfor med å komme til enighet med tilbyderne om en bransjenorm, forteller han til Teknofil.


Formålet med bransjenormen er blant anet å sikre at den hastigheten som markedsføres ikke er villedende, og at det ikke skal markedsføres en makshastighet forbrukerne sjelden opplever. Samtidig skal det bli enklere for forbrukerne å klage når hastigheten på bredbåndet ikke tilsvarer den tjenesten de betaler for.

Post- og teletilsynet vil ha hastighetsmåler
Ifølge Bugten fins det flere muligheter for å måle bredbåndshastigheten, men foreløpig finnes det ingen offentlig måletjeneste som også tar hensyn til hvor i landet du bor. Post- og teletilsynet har et pågående prosjekt med å få på plass en slik hastighetsmåler.

Bugten vil derimot ikke påstå at mange nordmenn betaler for dyre nettlinjer de ikke får tilgang til i praksis.

- Som sagt har vi ikke noe empirisk grunnlag for å kunne si hvor stort problemet er, men vi vet at det er et problem. Kombinasjonen av at vi har fått klager på dette og at hastigheten på bredbåndslinja faktisk er den viktigste egenskapen til den tjenesten disse tilbyderne selger, gjør at hastighet er viktig i arbeidet med bransjenormen, sier Bugten til slutt.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen