Betaler for å stå i mobilkø

Nokias nye smartmobil selger så godt på verdensbasis at fabrikkene i Finland og Kina ikke klarer å levere nok. Det viser en sjekk NA24 har foretatt.

- Vi er helt utsolgt og vi strever med å få tak i flere, sier produktsjef Birgitte Aubert i komplett.no, en av landets største nettbutikker.

Ifølge Aubert har Nokia innført bestillingskvoter for grossistene.

- Det ser vanskelig ut for kunder som ønsker seg en Nokia N8 til jul, sier Aubert.

Selger som gress
Fra Finland melder mobilbloggeren Jonne Eilimö at N8 var utsolgt allerede første uken i november og at nye partier først vil ankomme ut i desember en gang.

Situasjonen er den samme på andre siden av jordkloden. Nokia kommunikasjonssjef for Australia og New Zealand Trazy Postill skriver i en epost til nettstedet Geekzone at salget av N8 har gått helt bananas.

 

Betaler for ventelisteplass
I Thailand er både offisielle Nokia-butikker og uavhengige distributører utsolgt og ingen vet når neste forsendelse kommer.

NA24 sjekket en av Nokias offisielle butikker i shoppingsenteret Central Department Store i Bangkok.

- Her betaler kunder for å få navnet sitt på topp av ventelistene, sier en av de ansatte som ikke ville fremstå med navn.

Ifølge servicetekniker Kwanchai Amphai mottok hele Thailand totalt 150 eksemplarer i forrige uke.

- Vi vet ikke hvorfor vi ikke får flere, og heller ikke når neste forsendelse kommer, sier han.

Markedssjef for Nokia i Thailand, Nontawan Sindhvananda, bekrefter overfor NA24 at salget av N8 går strykende.

- Jeg kan av hensyn til børsregler og konkurransehensyn ikke gi salgstall eller kommentere eventuelle kapasitetsproblemer i produksjonen, sier Sindhvananda.

Slår seg ikke på
Nokia måtte for noen dager siden offisielt innrømme at det har oppstått problemer med enkelte enheter. Flere kunder har meldt at telefonen ikke vil slå seg på.

- Mottakelsen verden over av N8 har vært fantastisk, men i det siste har vi oppdaget at enkelte eksemplarer ikke vil slå seg på. Vi er i full gang med å rette opp denne produksjonsfeilen og understreker at garantien gjelder for de få som er uheldige, sier Nokia-direktør Niklas Savander på den offisielle Nokia-bloggen Nokia Conversations.

Les også: Test av Nokia N8

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen